28-12-2014 Bladarkiv

TEMA MUSIKUNDERVISNING ÅR 2015 // MUSIKSKOLEN I REFORMEN // MUSIK OG PÆDAGOGIK // MUSIKUNDERVISER I DAG

LÆS MUSIKEREN JANUAR/FEBRUAR 2015 ONLINE

MUSIKSKOLEN OG REFORMEN

TO VERDENER MØDES OG SØD MUSIK OPSTÅR

1+1=3 er et pilotprojekt i Sønderjylland, der skal uddanne musikskolelærere og folkeskolelærere til at skabe et holdbart musiksamarbejde ud fra deres respektive
kompetencer til glæde for skoleeleverne.

INTENSIV LEJR PÅ MUSIKSKOLEN

Skoleelever med valgfag i musik fra Herstedvester Skole får et intensivt musikundervisningsforløb på Albertslund Musikskole. En uges musikalsk turboindsprøjtning, der gør det ud for et halvt års pensum.

IND I MUSIKKENS MAGISKE RUM

I projektet MusikUnik ønsker Aarhus Musikskole at bruge musikken som et socialt værktøj, der giver børn – der ikke selv vælger musikskolen – et løft både læringsmæssigt og socialt.

PRIVAT MUSIKSKOLE SÆTTER EGNE RAMMER

De private musikskoler har større frihed til selv at bestemme, hvordan undervisningen skal skrues sammen. De er ikke underlagt krav om at indgå i reformen, og kan for eksempel selv vælge form og indhold, som på Skt. Petri Musikskole i København.

MUSIK OG PÆDAGOGIK

LANGSOM LÆRING I EN HURTIG TID

Hvis musikundervisningen skal udvikle sig, kræver det mere sammenhæng mellem instrumentundervisningen og sammenspil, siger klarinettisterne og musikskoleunderviserne Maria Andersen og Birgit Bøgh.

START MED MUSIKKEN

Sammenspil kan øge fastholdelsen for eleven. Det kollektive i at få musikken til at lyde godt giver alle eleverne en central rolle i musikken, mener lektor ved Rytmisk Musikkonservatorium Lars Brinch.

SPORT I MUSIKKEN

Musikundervisningen skulle skæve lidt til sportens verden, når det drejer sig om at fastholde unge talenter. Børn skal for eksempel have lov til at prøve forskellige
sportsgrene af, før de lægger sig fast på en, siger sportspsykolog for Team Danmark Carsten Hvid Larsen.

FRA MESTERLÆRE TIL REFLEKTERET MUSIKPÆDAGOGIK

Som musiker mangler man nye pædagogiske læringsmetoder. Ellers risikerer man at stagnere i traditionel mesterlære. Men det kræver tid og vilje fra både musikundervisere
og institutioner at udvikle sig.

MUSIKUNDERVISNING OG ERFARINGER

HUMOR ER VIGTIG I UNDERVISNINGEN

Det mener den 15-årige guitarist Casper Hejlesen fra Aalborg, der er drevet af lysten og viljen til at blive bedre. For den 18-årige klarinettist Joans Lyskjær Frølund er veksling mellem at spille og øve teknik essentielt.

HVAD ER GOD MUSIKUNDERVISNING?

MUSIKEREN har spurgt fire forskellige musikere, der underviser på musikskoler, skoler og konservatorier, hvad de mener, er gode musikundervisningsmetoder.

MUSIKERSUNDHED: MYTE #3

Musikere har ikke tjek på lydtryk i undervisningslokalet. Eller også ved de ikke, hvilke redskaber de kan benytte for at få en fornuftig arbejdslydstyrke. Få gode råd og redskaber.

DEN INDRE MOTOR

Det kræver god undervisning, hårdt arbejde, god motivation og stærk disciplin, hvis man skal ende som prof trommeslager, fortæller fire meget forskellige trommeslagere.

FRA MIT SKRIVEBORD

DMF’s Dorte Bang får i øjeblikket især henvendelser om omstruktureringer på musikskolerne pga. folkeskolereformen. Få her hendes vigtigste tips til musikskolelærere.