af Anine Fuglesang

David Bowies legendariske producer Tony Visconti kom med en opsang til branchen, da han i sidste uge gæstede konferencen Live Music Summit 2017. Vi skal have den gode musik tilbage, lød budskabet.

Foto: Kim Matthäi Leland

Dansk Live inviterede i sidste uge til heldagskonferencen Live Music Summit 2017, hvor branchefolk fra lande som Danmark, Sverige, Norge og Finland var samlet i Den Sorte Diamant for at høre en række debatter og refleksioner over, hvordan fremtidens livescene skal se ud.

Efter en kort velkomst fra Københavns kulturborgmester Carl Christian Ebbesen (DF) blev ordet givet til Londons nattelivsborgmester, også tituleret Londons Night Czar, Amy Lamé, der som talskvinde sørger for et livligt arrangørmiljø i London. Her arbejder hun blandt andet for LGBT-venues, der forsvinder flere og flere af, men som er vigtige, idet de sikrer diversitet, kreativitet og fællesskab, understregede hun.

Teknologi understøtter oplevelsen

I en paneldebat med Georgia Taglietti fra festivalen Sonár i Barcelona og Robin McNicol fra festivalen Bonnaroo i Tennessee, USA, blev fremtidens tendenser for festivalscenen diskuteret. Begge festivaler har i de senere år arbejdet med at udvide programmet med andet end musik.

Hos Sonár har de blandt andet fokuseret på teknologiske events i dagtimerne, mens aften- og nattetimerne er helliget musikken. Bonnaroo har udvidet med comedy-events, hvor Jerry Seinfeld har underholdt, og hvor publikum har haft mulighed for at blive fotograferet med South Park-figurer.

Når festivalerne afprøver events som disse, bunder det særligt i ét argument, fortalte Robin McNicol:

Det handler hele tiden om at skabe cool events for publikum og ikke kun bevæge sig i én retning. Men musikken vil altid være grunden til, at folk er der, og der er heller ikke noget af det andet, der vil erstatte musikken. Det er udelukkende add ons.

 

Sonár har gennem årene fokuseret mere og mere på at ”forlænge oplevelsen” gennem brug af de sociale medier. For eksempel har de afholdt eksklusive Skype-koncerter og streamet flere af deres events. Men heller ikke det, overskygger festivalens grundeksistens; nemlig elektronisk musik.

Det fortalte Georgia Taglietti:

Alle vil dokumentere oplevelser med deres telefoner, og det kan vi ikke ændre på. Men det handler i sidste ende om musikken, og teknologien er blot et middel til at understøtte dette. Der ligger så meget kultur i en festival som Sonár, som intet har med teknologi at gøre. Men den helt store udfordring er helt sikkert at forblive relevante.

 

Pris til Gimle

Konferencen bød også på prisuddeling, da Bevica Fonden og organisationerne bag projektet Volue uddelte Tilgængelighedsprisen til spillesteder og festivaler, der gør en særlig indsats for, at folk med et fysisk handicap lettere kan komme til koncerter. Spillestedet Gimle i Roskilde modtog 100.000 kroner, Smukfest modtog 50.000 kroner, mens Stars i Vordingborg og Sølyst Festival hver modtog 25.000 kroner.

Steffen Ring fra det storstilede, europæiske projekt MONICA præsenterede sit arbejde med lyd og crowd management. Avanceret ”Internet of Things”-teknologi vil i fremtiden kunne bidrage til at kontrollere lyden til udendørs koncerter, og projektet MONICA skal over de næste par år indhente erfaringer på området ved blandt andet at arbejde sammen med Tivoli omkring deres Fredagsrock-koncerter.

Steffen Ring fortalte om forskellige metoder, der kan indkapsle livelyd, så man får en intens og høj lydoplevelse foran scenen, uden at de omkringliggende omgivelser i en by som København bliver generet.

Ikke det sidste geni på jorden

Dagens sidste keynote speeker var ingen ringene end David Bowies legendariske producer Tony Visconti, der også har arbejdet med danske Kashmir på albummet No Balance Palace. Et arbejde, der blandt andet førte til et samarbejde mellem Kashmir og David Bowie på nummeret The Cynic.

Tony Visconti har en lang karriere bag sig, hvor særligt arbejdet med David Bowies album Heroes står som en milepæl. Han har oplevet en branche, der for alvor har ændret sig med internettets indtog, og han lagde da heller ikke skjul på, at han savnede ”den gode musik” og 70’ernes kærlighed til musikken.

Gatekeepers har ødelagt kulturen i dag. Den gode musik findes stadig derude, men vi hører den ikke, for den når aldrig til radioen. Pladeselskaberne dræber kreativiteten, og en masse musikere sidder blot derhjemme og laver musik på deres laptops i stedet for at stå i studiet. Og det giver slet ikke samme gode resultat. Du kan ikke lave rock på den måde.

 

Tony Visconti langede ud efter det, han kalder for ”den usynlige teenager” eller den målgruppe, som pladeselskaberne og hitmagerne i dag fejlagtigt går efter.

Der sidder måske 10 hitmagere, de fleste i Sverige, og laver hits til 12-årige, letpåklædte teenagere, men den formel fungerer ikke. Hvor pladeselskaberne støttede kulturen i 1970’erne, støtter de kun sig selv i dag, og det er det helt store paradigme.

 

Tony Visconti fortsatte med oneliners som ”Aretha Franklin behøvede ikke autotune” og ”Illusionen er en genvej til berømmelse,” inden han sluttede den første udgave af Live Music Summit af med følgende ord:

Man værdsætter ikke genierne i dag. David Bowie var et geni. Men ikke det sidste geni på denne jord.

 

Kommentarer fra læserne

Ingen kommentarer

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at kunne kommenter artiklen.