af Birgitte Theresia Henriksen

Copenhagen Phil står ansigt til ansigt med publikum, når de byder op til Open Orchestra – et musikalsk formidlingsprojekt, der favner langt ud over orkestrets gængse målgruppe.

Copenhagen Phil til Open Orchestra i Stødpudelageret i København (foto: Anne Dreves)

Rundt om i det industrielle Stødpudelager i Carlsbergbyen står podier beklædt med sort filt – nogle med instrumenter, andre er tomme. Her er mørkt, og publikum - børn, voksne, unge og ældre - famler sig lidt frem. Hvad skal der ske? Skal musikerne spille lige her, hvor vi står og går?

Så sker der noget. En efter en kommer 68 sortklædte musikere listende ind og stiller sig lydløst på podierne. Instrumentgruppe for instrumentgruppe. Den britiske dirigent og – viser det sig – eminente formidler af musikken, og hvad den kan, Charles Hazle­wood, træder op på stolen i sit spotlight og byder velkommen. Fra da af og den næste time holder han publikum i hånden gennem seks værker og musikkens mange lag. Publikum bevæger sig på dirigentens opfordring rundt for at lytte til de enkelte instrumentgrupper og mærke paukernes enorme fysik helt tæt på.

Mission om det åbne orkester

Stødpudelageret er koncert nummer to i rækken af Copenhagen Phils Open Orchestra-koncerter, som er et musikalsk formidlingsprojekt med en mission om at åbne orkestret for en bredere målgruppe. Hvor musiker og publikum kan komme tættere på hinanden.

Men hvordan er det som musiker pludselig at spille ansigt til ansigt med publikum?

”Det bedste ved åbne koncerter er nok, at musikere og publikum kommer tæt på hinanden,” fortæller violinist i Copenhagen Phil, Helene Munch-Andersen, der også fremhæver fordelen ved, at publikum klart og tydeligt kan høre de individuelle instrumenter, når de passerer forbi musikerne, som de gør til Open Orchestra. 

 

”Publikum både ser og mærker de individuelle musikere, og hvad det kræver rent fysisk at spille på instrumenterne, men måske også hvordan de indlever sig rent følelsesmæssigt i deres forskellige stemmer og instrumenter.” 

 

Helene Munch-Andersen understreger dog også, at det ikke er uden udfordringer at spille på spredte podier i en industrihal fremfor i en koncertsal, fordi der rykkes på den vigtige samspilsmekanisme, dynamik og klang, når der rykkes på den fysiske opstilling. 

En snak med publikum

Orkestrets basunist Christian Schmiedescamp synes, det kan være grænseoverskridende, at publikum er så tæt på. Men han glæder sig over, at publikum oplever musikken på samme præmisser, som den enkelte musiker gør og ikke hører det udefra. 

”Efter koncerten i Stødpudelageret opdagede jeg en herre, som havde stået og læst over skulderen på mig gennem hele stykket. Heldigvis var han meget begejstret og roste mit spil “og så læser du endda tenornøgle!” sagde han. Det fik vi så en lille snak om,” fortæller basunisten, som i øvrigt fremhæver, at der var forbløffende mange indvandrere til koncerten.

”Børn og unge er der tit mange af til vores arrangementer, men denne gang havde glædeligt mange indvandrere fundet vej til vores koncert.”

 

Inviterer ind i den symfoniske verden

For Uffe Savery, musikchef siden 2010, er Open Orchestra en mulighed for at åbne symfoniorkestret for omverdenen.

”Vi vil invitere publikum ind i det magiske symfoniske univers, hvor de har mulighed for at få en nærværende og næsten taktil oplevelse af høj faglighed, eminent musikerskab, individuel og kollektiv præstation, fokus og koncentration, musik der taler til hjertet,” lyder hans ambitiøse mål.

 

Han pointerer, at orkestret arbejder med et “både-og” tankesæt.

”Som tidssvarende kulturinstitution er det lige så vigtigt at opføre store symfoniske koncerter i koncertsalen som at skabe oplevelser på andre platforme i andre kontekster,” siger han og henviser til projektets mange facetter, der blandt andet inkluderer en omfattende hjemmeside, hvor andre musikere inviteres til at spille med orkestret.

 

Et større publikum til koncerter?

Det med at invitere folk ind – både publikum og andre musikere – er den akse som Open Orchestra drejer sig om, men projektet behøver ikke nødvendigvis at lokke publikum ind i koncertsalen, påpeger musikchefen.

”Hvis vores Open Orchestra-publikum kun vil opleve os i den kontekst, er det også fint, for vi ønsker at agere som et tidssvarende innovativt kulturentreprenant symfoniorkester, der er relevant for et forskelligartet og bredt publikum. Det er ganske enkelt mest meningsfuldt for os. Men hvis de øger interessen for vores klassiske koncerter, er vi selvfølgelig også glade for det – og det sker rent faktisk også.”

 

Som helhed er projektet indtil videre lykkedes fuldt ud, mener Uffe Savery.

”Open Orchestra er kommet for at blive, og det bliver fortsat udviklet. Hele formatet bliver også lanceret og udbredt af de fire andre landsdelsorkestre, og det er blandt andet med sådan nogle projekter, det er en fordel med det tætte samarbejde, vi har de fem landsdelsorkestre imellem.

 

Tilbage i Stødpudelageret er de sidste toner af aftenens sidste fremførelse - Prokofievs Romeo og Julie - rindet ud. Publikum og orkester klapper, nikker og smiler til hinanden, og nogle får en lille sludder. Et anderledes musikalsk møde er slut for denne gang.  


Om Open Orchestra

Koncerten den 1. oktober i Carlsbergbyen i København var en del af Open Orchestra-konceptet, udviklet af Copenhagen Phil, Helios Design Labs og Makropol med støtte fra Nordea-fonden. Projektet har fire ben: OO Online (hvor alle kan bidrage musikalsk), OO Room (en installation), OO VR (Virtual Reality hvor man som publikum for mulighed for at prøve at være den enkelte musiker) samt OO Concerts, som er selve koncertformen, hvor publikum kan bevæge sig rundt i det spredte orkester under koncerten. Koncertstederne er uortodokse og industrielt prægede steder, som giver en ny dimension til den klassiske musikoplevelse.

Til koncerten i Carlsberg Byens Stødpudelager spillede orkestret Mozart, Brahms, Debussy, Ravel, Ives og Prokofiev og var dirigeret af Charles Hazlewood. Flere musikere var inviteret med for at improvisere under Ravels Bolero, heriblandt oudspiller Bilal Ershed. Næste Open Orchestra-koncert er fredag d. 28. april 2017.

LÆS MERE: http://openorchestra.dk

Blandt orkestrets mange aktiviteter kan – ud over ovenstående og selvfølgelig klassiske koncerter – nævnes følgende: Bag Om Musikken, Musik Med Mere, 60 minutes koncerter med rytmiske musikere, samarbejde med Det Kgl. Danske Musikkonservatorium, et Symfoniorkester Kommer Til Byen, pædagogisk arbejde med børn, partnerskaber med Den Tivoli, Jyske Opera, Dansk Danseteater, République og Østre Gasværk, Den digitale scene, ex to flash mobs (22 mio. views på YouTube) samt Copenhagen Phil Erhverv.

LÆS MERE: www.copenhagenphil.dk/  

Kommentarer fra læserne

Ingen kommentarer

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at kunne kommenter artiklen.