af Morten Fischer

Det er ikke underligt at musikselskaberne er begejstrede for streaming. Omsætningen fra streaming voksede nemlig fra 105 mio. kr. i 2012 til 170 mio. kr. i 2013, hvilket svarer til en vækst på 61,9 procent. Desværre oplever de færreste kunstnere en mærkbar stigning i deres indtægter.

Musikselskaber 2013 - tal og perspektiver

Streaming er nu blevet musikselskabernes vigtigste indtægtskilde, siger IFPI's formand i årsrapporten Musikselskaber 2013 - tal og perspektiver. (Foto: Marie Key på omslaget af rapporten)

Dansk musiks andel af det samlede marked ligger fortsat rigtigt flot repræsenteret, når man kigger på den seneste opgørelse fra musikselskabernes organisation, IFPI. Den danske musik udgjorde i 2013 48,5 procent, mens den i 2012 var 48,8 procent.

Dansk musik står stærkt

Det er dermed i høj grad de hjemlige musikere, der leverer det efterspurgte indhold på især streamingfronten. Den danske musiks stærke position glæder IFPI’s bestyrelsesformand:

”På streamingtjenesterne findes der over 20 millioner sange, og langt de fleste er internationale. Alligevel står den danske musik her for over 41 procent af den samlede omsætning. Det siger noget om, hvor stærkt danske artister står i den moderne forbrugers bevidsthed”, siger Henrik Daldorph, der i øvrigt hæfter sig ved, at tre ud af de fem mest streamede artister i 2013 var danske.

 

LÆS OGSÅ: Krummer af streamingkagen

Fremgang for første gang i mange år

Den økonomiske fremgang kolliderer med den utilfredshed, der har været tydelig at spore blandt danske kunstnere de seneste år og hvor streamingtjenesterne har manet til at bevare tålmodigheden, for pengene skal nok komme. Nu er musikselskabernes nedadgående kurve imidlertid vendt i positiv retning. For første gang i mange år oplever musikselskaberne nu økonomisk vækst. Det samlede marked gik fra 408 mio. kr. i 2012 til 429 mio. kr. i 2013. Det svarer til en vækst på 5,2 procent.

Streaming udgør næsten 40 procent af markedet

Den positive tendens skyldes streaming, der bidrager til en samlet vækst på over 21 mio. kr. på trods af at både salget af cd’er og download er nedadgående I 2012 var streaming en mindre indtægtskilde end både cd-salg og download. I 2013 var den markant større end begge formater, fremgår det af IFPI’s rapport. Streaming stod i 2013 for 39,6 procent af det samlede marked. Cd-salget stod for 33 procent. Downloadindtægterne stod for 25,1 procent.

LÆS OGSÅ: Streaming-problematikken handler om fordeling

Fordelingen opleves unfair

Spørgsmålet er, hvornår indholdsleverandørerne, altså kunstnerne, mærker de ”nye tider”. Enkelte storsælgende navne kan givetvis mærke en forskel, men øjensynligt gælder det ikke flertallet. MUSIKEREN har eksempelvis i en artikel om at være sangskriver og producer i sin kommende marts/april-udgave talt med en succesrig af slagsen, Peter Wallevik. Han har medvirket til at skrive og producere et track til boybandet One Direction, som solgte 6 mio. albums og blev afspillet flittigt verden over.

Denne sang har fx kun genereret omkring 10.000 kroner til deling mellem rettighedshaverne med sine ca. 25 millioner streams, vurderer Wallevik og plæderer for, at fordelingen af rettighedsindtægterne i kølvandet på det seneste årtis digitalisering bliver genstand for genforhandling:

”Fordelingen er unfair. Pladeselskaberne tjener stadig godt, men ophavsmændene får næsten ingen indtjening ud af det.”
Peter Wallevik, producer og sangskriver

 

Er streaming salg eller udlån

Også DMF’s kontraktekspert Mikael Højris har ved flere lejligheder bragt fordelingsnøglen på bane. Et af problemerne iflg. Højris er, at de store ’major’ selskaber, fortsat holder fast i traditionelle pladekontrakter. Her sidestilles streaming med salg fremfor udlån, eller i fagsprog licensiering, hvilket medfører en langt lavere royaltyprocent til kunstneren.

Hvornår skal de danske kunstnere mærke fremgangen?

Salg eller udlån er altså spørgsmålet, der kan gøre en forskel for kunstnernes pengepung. Faktum er, at dansk musik står for 41 procent af den samlede omsætning og at branchen omsider kan glæde sig over musikselskabernes har fremgang – og det takket være streaming. Det næste spørgsmål er dermed, hvornår de danske kunstnere skal mærke fremgangen. Forhåbentlig snart.

Bagkataloger ”suger” indtægt

En anden problematik, der kan være medvirkende til en skæv fordeling, er fænomenet med at musikselskabernes bagkataloger ”suger” en stor del af indtægten fra de nuværende og aktuelle kunstnere.  IFPI kalder det, at "ældre kvalitetsmusik" får fornyet liv.

”Af IFPI's statistik fremgår det at de 50 mest streamede tracks udgør godt 16 procent af den samlede streaming, og dermed - lidt forsimplet må formodes at ’tage’ 16 procent af indtægterne. Der er ingen angivelse af hvor mange tracks de resterende 84 procent dækker over, men det er nok rimeligt at antage, at det regnes i tusinder og at den "ældre kvalitetsmusik" her udgør en ikke ubetydelig andel, som altså er med til at dele resten af indtægterne. Hvad det reelt er i kroner og ører er en velbevaret hemmelighed,” siger DMF’s Mikael Højris efter at have kigget nærmere i rapporten.

 

HENT RAPPORT: ”Musikselskaber 2013” kan hentes her

Kommentarer fra læserne

Ingen kommentarer

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at kunne kommenter artiklen.