af Martin Blom Hansen

Halvdelen af danskerne lytter til musik på YouTube, og Spotify er en klar vinder blandt musiktjenesterne på nettet. Svenske tal viser eksplosiv vækst på streamingområdet.

31 procent af danskerne af bruger en onlinemusiktjeneste, viser ny rapport. 90 procent af det digitale salg i Sverige finder sted som streaming. Foto: Morten Fischer

DR Medieforsknings årlige rapport, ”Medieudviklingen 2012” om danskernes brug af elektroniske medier indeholder et afsnit om musikstreaming. Her fremgår det, at Spotify er den absolutte vinder af slaget om kunderne til musiktjenesterne på nettet, og at YouTube samtidig overhaler indenom og er den største gratis musikstreamingtjeneste.

Det fremgår også, at der er en generationskløft på streamingområdet med de unge som de ivrigste brugere.

YouTube hitter

Analysen er udarbejdet af Epinion for DR Medieforskning, og målgruppen er de 15- til 60-årige. Via en webundersøgelse har man  i midten af 2012 spurgt omkring 2.500 danskere: ”Hvor og hvordan lytter du til musik?”

  • Radiolytning og egen musik derhjemme scorer højest med over 70 procent begge steder.
  • Hele 51 procent lytter til musik på YouTube. Og her stikker de unge af: 83 procent af unge mellem 15 og 29 år bruger YouTube til musikstreaming, mens det kun gælder for 25 procent for folk mellem 50 og 60 år.
  • 31 procent bruger en onlinemusiktjeneste (her er medregnet Spotify, TDC Play, Bibzoom, WiMP, Last FM med flere - og også Grooveshark, der ikke har aftaler med rettighedshavere). Her stikker de unge også af: 49 procent af de 15- til 19-årige bruger en onlinemusiktjeneste mod 14 procent af de 50- til 60-årige.

Spotify er størst

Når det kommer til onlinemusiktjenesterne er Spotify den absolutte vinder. 58 procent bruger Spotify, mens 37 procent bruger TDC Play. Bibzoom tiltrækker 8 procent, mens WiMP må nøjes med 3 procent. En nyere tjeneste som Rdio, der netop har markedsført sig med gratis adgang i en periode, tiltrak 1 procent. 

Svensk vokseværk

Spotify er som bekendt født i Sverige, og svenskerne elsker musikstreaming, der vokser eksplosivt på den anden side af sundet. Ifølge Grammofonleverantörernas Forening, GLF, også kaldet The Swedish Recording Industry Association, steg det samlede musiksalg i Sverige med 14 procent i 2012 i forhold til året før. Den samlede omsætning i 2012 var på 943 mio. svenske kroner.

Sweet streams

Lokomotivet er streaming, der er vokset med 55 procent på et år.  90 procent af det digitale salg i Sverige finder sted som streaming. Den øvrige digitale omsætning, det vil sige digitale downloads,  falder til gengæld og udgør nu kun 10 procent mod 18 procent i 2011. Samtidig fortsætter salget af fysiske produkter, cd’er, dvd’er med mere,  med at falde. Streaming og digitalt salg i øvrigt står nu for 63 procent af det samlede musiksalg i Sverige – en stigning på 12 procent.

Politiken får tal på bordet

Debatten om pengestrømmene fra streaming fik ny næring i en stor artikel i dagbladet Politiken lørdag 2. februar 2013. Her løfter pladeselskabet Universal lidt af sløret for, hvor mange streams og indtægter, et stort dansk navn kan skabe. Shaka Loveless, der har hittet stort med ”Tomgang” og ”Ikke mere tid”, er siden april 2012 blevet streamet omkring 12 millioner gange på diverse streamingtjenester. Det har givet en indtjening til pladeselskab og kunstner er på lidt over en halv million kroner.

Mellemlaget har det svært

Politiken har fulgt op med en artikel tirsdag 5. februar om mellemlaget. Måske ikke det mest retfærdige ord for alle de musikere og musikskabere, der ikke lige præcis tilhører det, bogbranchen vil kalde ”bestsellerismen”. I musikkens verden altså de mange professionelle kunstnere, der må se indtægterne fra indspillet musik fade langsomt ud. Der, hvor streamingindtægterne ikke tilnærmelsesvis matcher omkostningerne for en udgivelse og hvor en kunster ikke nødvendigvis har toppen af hitlisten som det erklærede mål.

Se mere:

Kommentarer fra læserne

Ingen kommentarer

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at kunne kommenter artiklen.