Streamingtjenester som Spotify, WiMP og TDC Play er en effektiv medicin mod piratkopiering af musik. Hele 81 % af dem, der tidligere hentede musikken ulovligt på nettet, er holdt op efter at have fået adgang til en streamingtjeneste. Det viser en undersøgelse, som Megafon har foretaget for musikselskabernes brancheorganisation IFPI.

Musikselskaberne har de seneste år arbejdet målrettet på at give danske musikelskere adgang til streamingtjenester, som tilbyder ubegrænset adgang til millioner af musiknumre. Og forbrugernes glæde over de nye streamingtjenester er ikke til at tage fejl af. Det viser en dugfrisk Megafon-undersøgelse, der stiller skarpt på, hvordan streamingtjenesterne påvirker danskernes forbrug af musik.

Undersøgelsen dokumenterer blandt andet, at hele 81 % af dem, der tidligere hentede musikken ulovligt på nettet, er holdt op efter at have fået adgang til en lovlig streamingtjeneste. Og det glæder Jakob Plesner Mathiasen, der er direktør i IFPI:

”Tallet er langt højere, end vi har kunnet håbe på. Og det viser, at den digitale udvikling åbner nogle helt nye døre for os. Med streamingtjenesterne når vi nemlig også en stor gruppe af forbrugere, der ikke tidligere har betalt for musikken. Det er jo positivt for både musikere og producenter.”

 

Streamingtjenesterne skaber øget forbrug af musik

Samtidigt viser undersøgelsen, at adgang til en streamingtjeneste fører til et øget forbrug af musik. 47 % af de adspurgte svarer, at de opdager mere ny musik med en streamingtjeneste, mens 39 % siger, at de lytter til mere musik med en streamingtjeneste. Og 38 % fortæller, at de generelt føler sig bedre opdateret, efter de er begyndt at bruge en streamingtjeneste.

Streaming udgjorde i 2012 omkring en fjerdedel af det samlede marked for indspillet musik, og Jakob Plesner Mathiasen er overbevist om, at streamingtjenesterne over de kommende år både vil revolutionere danskernes musikforbrug og skabe øget omsætning i dansk musik:

”Vi er stadig i en opstartsfase med streaming af musik i Danmark. Men de skandinaviske erfaringer viser entydigt, at flere og flere vælger at betale for et streamingabonnement i takt med, at kendskabet til streamingtjenesterne stiger. Simpelthen fordi produktet er så godt, at det ikke giver mening at lade være.”

 

Allerede nu mærker både musikere og musikselskaber effekten af den digitale vækst. De komponerende musikeres organisation Koda har netop offentliggjort et rekordår målt på omsætning. Og samtidig kunne IFPI i slutningen af februar berette, at streamingindtægterne alene i 2012 voksede med 94,2 %. En udvikling, som ifølge Jakob Plesner Mathiasen, ser ud til at fortsætte i 2013.

Kilde: www.ifpi.dk

Kommentarer fra læserne

Ingen kommentarer

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at kunne kommenter artiklen.