af Anine Fuglesang

Spotifys børsnotering kan få betydning for musikernes indtjening på den lange bane, vurderer DMF’s konsulent Mikael Højris.

(Foto: Morten Fischer)

Tirsdag debuterede verdens største streamingtjeneste Spotify på børsen i New York. I modsætning til traditionelle børsnoteringer er Spotify gået efter en såkaldt DPO-model, hvor aktierne bliver solgt direkte uden traditionelle mellemled og uden, at nye aktier bliver udsendt.

Med børsnoteringen bliver Spotifys to grundlæggere Daniel Ek og Martin Lorentzen, der grundlagde selskabet i 2006, nogle af Sveriges rigeste. Aktiekursen giver Spotify en markedsværdi på 26,5 milliarder kroner, svarende til 159 milliarder kroner. Umiddelbart efter at Spotify debuterede på børsen, kostede en aktie i selskabet 165,90 dollars, skriver nyhedsbureauet Reuters.

Færre penge til musikere

Streamingtjenesten er ofte blevet skældt ud over ikke at tilgodese skaberne af indholdet, altså musikerne. Indtjeningen på tjenesten skal typisk spredes ud på rigtig mange modtagere, og der er derfor fortsat behov for at presse folkene bag Spotify til at betale kunstnerne en højere procentdel af, hvad der kommer ind i kassen.

Børsnoteringen af den svenske streaminggigant vil ikke få nogen betydning for musikere på den korte bane. Det vurderer Dansk Musiker Forbunds konsulent Mikael Højris. På den lange bane kan børsnoteringen derimod få konsekvenser. 

Mikael Højris fortæller:

Der er en oplagt risiko for, at det på den lidt længere bane kan betyde, at Spotify vil prøve at nedsætte den procent, som de afregner til rettighedshaverne for på den måde at øge deres egenindtjening og dermed tilfredsstille aktionærernes krav om profit. Det vil i givet fald bringe Spotify i en svær situation, da der jo findes andre store streamingtjenester, som ikke står overfor samme krav om profit.

 

Mikael Højris fortsætter:

Apple behøver ikke overskud på streaming. For dem er streaming primært et middel til at få folk til at købe Apple hardware. Google/Youtube behøver ikke overskud på musikstreaming, også her er musikken bare et middel til at få brugere, som sikrer platformens egentlige indtægtskilde: annoncer. Amazon behøver heller ikke overskud på streaming. Igen er der her tale om et produkt, der får kunder ind i butikken, hvor de så kan købe så meget andet.

 

Politisk opvågning

Til gengæld håber Mikael Højris på, at Spotifys børsnotering kan få politikerne til at vågne op og se virkeligheden i øjnene.  

Forhåbentlig får politikerne syn for sagen med hensyn til den kolossale værdi, som alle disse store digitale udbydere, med Spotify i spidsen, tilsyneladende opbygger ’på ryggen af musikken’, uden at det overhovedet kommer skaberne af indholdet til gode.

 

Spotify har på månedsbasis 159 millioner brugere og 71 millioner betalende abonnenter.

Kommentarer fra læserne

Ingen kommentarer

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at kunne kommenter artiklen.