af Anine Fuglesang

Årets SPOT festival er netop løbet af stablen. Vanen tro bød branchefestivalen på en farverig pallette af talent og en lang række spændende debatter.

Bisse var en af de optrædende artister på årets SPOT (Foto: Anine Fuglesang)

Op mod 1.500 mennesker har i weekenden lænet sig op ad de nyeste strømninger i musiklivet. Plukket oplevelser og overraskelser fra det farverige og varierede landskab af nyere dansk musik, som årets store branchefestival SPOT Festival altid er garant for.

Alle steder lige fra Radar, Voxhall, Godsbanen, SCC og Musikhuset lød tonerne fra en lang række showcasekoncerter med danske og nordiske talenter. Blandt de danske musikere, der skulle prøve kræfter med årets SPOT-scener var blandt andre Jada, IKI, Barselona, Bisse og Moody.

Mere viden i radioen

Et altoverskyggende tema på SPOT Festival er netværk. For musikere såvel som branchefolk handler det om at mødes, mærke kemien og etablere fremtidige samarbejder.

SPOT+, der er det nordiske mødested for den danske og internationale musikindustri, bød også i år på en lang række spændende seminarer, talks og debatter. Blandt andet blev radioens fremtid diskuteret af et panel bestående af Lars Trillingsgaard fra DR, Eik Frederiksen fra Sony Music og Tobias Nielsen fra Bauer Media. Tobias Nielsen kunne fortælle, at de har oplevet en markant lytternedgang de seneste par år, der blandt andet skyldes, at folk lytter til radio i kortere tid, idet Spotifys playlister i dag fungerer som ’moodradio’. Eksklusiviteten ved radiomediet er med streamingens indtog forsvundet, og radiokanalerne står over for den udfordring at adskille sig fra streaming.

En mulig løsning på dette kan være flere begejstrede værter, lød det fra publikum. Panelet var enigt i, at fortællinger og videndeling kan være vejen frem for radioen, som Lars Trillingsgaard dog også ser overleve både tv og internet.

Mere lighed i branchen

I forlængelse af sidste års debatsessions om diversitet i musikbranchen var flere sessions i år inde på begrebet lighed. Både når det kommer til køn, etnicitet, alder og social klasse.

WILM – Women In Live Music – er en europæisk organisation for kvindelige backliners, managers, bookere osv. Med andre ord: alle de kvinder, der er bag scenen. Lydtekniker Malle Kaas præsenterede organisationen og eftersøgte, at flere kvinder melder sig ind, samtidig med at hun opfordrede både mænd og kvinder i branchen til at hjælpe og støtte hinanden.

Læs mere om WILM her www.womeninlivemusic.eu

Arrangementet ’Let’s Talk Equality’ tog udgangspunkt i den verserende debat om kvinder i musikbranchen. Her var holdningen også, at der er for mange hvide, midaldrende mænd i branchen, både på og bag scenen. Et af hovedbudskaberne var, at for at ændre på 80/20-fordelingen af mænd/kvinder på scenen, må man tage et spadestik dybere og sørge for, at der også er flere kvinder bag scenen. Et af argumenterne var, at det er vigtigt med rollemodeller, som artisterne kan spejle sig i, og som taler samme sprog. Det samme gælder, når der er tale om at få flere musikere med anden etnisk baggrund end dansk.

Det starter hos gatekeeperne

Panelet bestod af otte branchefolk. Her er en række af deres pointer i debatten.

Jesper Frydenlund, bookingagent, 3rd Tsunami Agency:

Ligestilling er stadig reduceret til køn. Tidspunktet til at tale om etnicitet og alder er nu. Lige nu. Hvis vi som gatekeepere ikke står på mål for det, vi diskuterer nu og ønsker ændret, bliver det tabt. Sivas er et eksempel på en artist, der honoreres og er talerør for en gruppe unge. Men han succes skyldes blandt andet også, at han står på mål trods stigmatisering.

 

Stefan Gejsing, booker, Roskilde Festival:

Roskilde Festival er en af de få festivaler, der har fokus på lighed. Jeg så gerne flere festivaler, der tør tage flere chancer i deres bookinger.

 

Esben Marcher, sekretariatsleder, Dansk Live:

Det er godt at høre, at der er folk, der flytter sig. Det handler om at få for eksempel festivaler til at ændre deres brand, så brandet for eksempel bliver at turde tage chancer. Ligesom Roskilde.

 

Theis Petersen, Grøn/Muskelsvindfonden:

Vi er lidt låst af, at vi skal have hitlisteartister, så vi kan samle 160.000 publikummer på otte koncerter. Derfor går vi på jagt blandt Top5, og der er ikke så mange kvinder iblandt. Og så er festivalområdet blevet en auktion, fordi vi er så mange. Alle kæmper om de samme artister.

 

Ali Sufi, manager og label ejer (Mellemfingamuzik):

Går vi tilbage til diskussionen om etnicitet, handler det også om mediernes billede, som blandt andet er med til at tegne folk med mørk hud som nogle ballademagere. Og hvis man har gjort noget forkert, hvor lang tid skal man så straffes? Når det er rock’n roll-musikere, der laver ballade, er det cool. Når det er hiphop, er det ikke.

 

Anna Brink, promoter, Live Nation:

Jeg kan godt forstå, at opførsel har betydning for bookere, for man mister lysten til at booke nogen, der ikke opfører sig ordentligt. Men jeg oplever, at kulturen har ændret sig. Musikerne er mere professionelle i dag, fordi de ved, at de kommer længere på den måde.

 

Rikke Andersen, spillestedsleder, Fermaten:

80 procent af de tilbud, vi får, er fra hvide mænd.

 

Esben Marcher:

Som tidligere booker på SPOT har jeg også oplevet, at de fleste henvendelser om at spille på festivalen er fra mænd. Omkring 75 procent af de cirka 975 ansøgere var mænd. 

 

Kommentarer fra læserne

Ingen kommentarer

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at kunne kommenter artiklen.