af Karen Bendix

En udsolgt SPOT Festival i nye omgivelser viste et bredt spektrum af den danske musik lige nu. Og udvalget er mangfoldigt.

Nelson Can spillede en rå og upoleret energisk koncert på en af de små rå scener i Godsbanen.

Først og fremmest:
Kære musikere, tak for alle de unikke musikalske oplevelser og fantastiske koncerter I har spillet gennem de seneste to dage på SPOT Festival. Det er både livsbekræftende og bevidsthedsudvidende at bevæge sig ind og ud af alle de forskellige universer af toner, lyde og rytmer I opbygger. Der er vilje, mod og idé i hvert projekt.

SE MERE: Se fotos fra SPOT

Intet er helligt og den store pool af generationers musikalske udtryk blandes, deles og samles på ny afhængig af den enkelte kunstners smag og musikalske idé og identitet.
Thumbs up for mangfoldigheden i dansk musik. Og for den faglige professionalisme, der får det danske musikliv til at nå langt ud over de danske grænser.  

Nye udfordringer

SPOT Festival 2012 blev afviklet i den ombyggede Godsbane bag Musikhuset. Efter sidste år dårlige økonomi, bl.a. pga. dårligt vejr til en delvis udendørs festival, var Godsbanen med dens mange små og mindre indendørsscener, centrum for festivalen i år, med satelliter i Musikhusets tre store sale, samt i Voxhall og Atlas. Hvor festivalen før har været samlet i ét område, var spredningen af spillestederne med til at fordele folk på et større område, så lidt af intimiteten forsvandt. Og hvor der før var både Ridehuset og to store udendørs telte at fordele publikumsmasserne i, var koncerterne i år fordelt i mange mindre koncertsale, hvilket gav kødannelser, og lidt utilfredse miner hos de publikummer, der brugte mere tid i køer end til koncerterne.

SE MERE: Se fotos fra SPOT

Generelt set er Godsbanen et rigtig godt centrum for begivenhederne, hvor stemningen var god og  musikere, branchefolk og publikum kunne mødes mellem koncerterne.  

Seminar på SPOT: Geerd Leonhards pointe er, at publikum gerne vil betale, men de vil selv bestemme. (Foto: Morten Fischer)

Ny viden

Et af de faste indslag på SPOT er seminarerne. I år havde festivalen valgt at arrangere få men relevante seminarer. Til gengæld havde andre aktører arrangeret foredrag og seminarer i området.

Et relevant seminar var ”Show me the money” med den amerikanske manager Scott Cohen. Hans pointe er at værdien ligger i publikum. I stedet for at lægge al energi i at få sin musik omtalt i medierne eller få airplay i radioer, skal man i stedet for bruge sin tid på at opbygge en fanskare via bl.a. de sociale medier. Og i stedet for at alle får samme produkt i samme format, skal ens fanskare inddeles i forskellige kategorier, hvor de der vil betale mere, får flere muligheder og eksklusive oplevelser. Der skal forskelsbehandles, så de der kun vil have standardproduktet kan nøjes med det, og de der vil have signeret cd’er, adgang til lydprøve, mulighed for at købe koncertbilletter inden andre og andre eksklusive forhold kan betale sig fra det.
Filosofien bag er, at man skal fokusere på de, der har pengene, nemlig publikum. Musikerne tjener alligevel ikke længere på cd-salg, men folk vil gerne have deres musik og give lidt mere for at få lidt flere unikke oplevelser. Overskuddet går direkte til kunstnerne og ikke ud i industrien.
Måden at bygge publikum op på er ved at analysere og kende sit publikum – hvor er de i deres liv? Det nytter ikke at sælge plakater, hvis man er et band, hvis målgruppe er over 40 år. Til gengæld er et cool bandnavn på en sparkedragt relevant for en målgruppe i 30’erne, hvor mange får børn, erfarede Scott Cohen.
Publikumsopbygning sker også bl.a. gennem Facebook, Facebookadds og googleadds, der popper op hos folk med en specifik interesse. At kende sit publikum og læse deres behov er derfor alfa og omega, når et publikum skal opbygges.  

SE MERE: Se fotos fra SPOT

Streaming på licens

Mere overordnet så forfatter og fremtidsforskeren Gerd Leonhard på fremtidens musikindustri. Musikindustrien ser nu for alvor tæppet blive revet væk, da musik som produkt i et ensartet format ikke længere kan sælge. Derfor mener han, at musik i fremtiden er ligesom vand og el, noget vi bare har tilgang til. Det er ikke noget vi ejer, men noget vi har adgang til via streaming. Ved i stedet at betale en licens skal alle have adgang til musikken - uden de føler, de betaler for den. Dermed bruger flere musikken og den platforme, og så vil annoncekronerne vælte ind.
Det musikerne skal tjene penge på er alt det rundt om musikken, de unikke oplevelser og eksklusive tilbud man kan give dem. Koncertoplevelser, HD-indspilninger, videoer eller lign. Leonhards pointe er, at publikum gerne vil betale, men de vil selv bestemme, hvad de skal betale for, og det de køber, skal have en anden værdi og oplevelse end den, alle andre kan få. Added values er fremtiden keyword for indtjening. Og her kan kun fantasien sætte grænser for mulighederne. For publikum er der, og vil gerne betale, mener Leonhard.  

SE MERE: Se fotos fra SPOT

Der skal satses på pigerne

Sheila Whiteley fra England vendte kønsbalancen i rytmisk musik, som ifølge hende kræver både branchemæssig og politisk vilje til at ændre. Internationalt kan man se, at en udvikling i nye initiativer og større debat om kønsbalancen er ved at åbne sig. Og at forandringerne og oprettelsen af en bedre kønsbalance både blandt musikere og i musikbranchen generelt skal tage sit udspring hos de helt unge piger i fx skoler og musikskoler. Det er de nye generationer, der skal ændre det nuværende mønster og de nuværende kvindelige musikere, der skal være deres rollemodeller.  

Læs også om DMF's aktiviteter på SPOT

Annonce:

Kommentarer fra læserne

Ingen kommentarer

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at kunne kommenter artiklen.