af Anine Fuglesang

Forberedelse er alfa omega, når man skal spille på branchefestivalen SPOT. Bisse kommer her med en række gode råd til, hvordan man bedst muligt får noget ud af festivalen før, under og efter.

Thorbjørn Radish Bredkjær, bedre kendt som Bisse, giver gode råd til unge talenter, der skal spille på årets SPOT Festival (Foto: Anine Fuglesang).

Det er tredje gang, at Thorbjørn Radisch Bredkjær, bedre kendt som Bisse, skal stå på scenen på den aarhusianske SPOT Festival, når festivalen løber af stablen i maj. Selvom han i dag er et etableret navn på den danske musikscene, glæder han sig til at deltage i Danmarks vigtigste musikbranchefestival, hvor der er rig lejlighed til at netværke og møde nye eventuelle samarbejdspartnere.

Over to dage øste Bisse ud af sine erfaringer, da han sammen med Dansk Musiker Forbunds karrierecoach Lisbeth Rysgaard gav gode råd til andre musikere, der skal spille på dette års SPOT Festival.

Hav noget fysisk med

Ifølge Bisse er det godt at have gjort sig nogle tanker om, hvad man vil have ud af branchefestivalen, før man tager af sted. I stedet for at famle i blinde, er det en god idé at være så konkret som muligt: Hvem vil jeg helt præcist møde? Er det en manager, booker eller promoter, der er vigtig for mig lige nu? Hvis jeg vil spille i udlandet – i hvilket land er det så helt konkret? Tjek for eksempel listen med akkrediterede og sæt dig ind i, hvem der er gode for netop dig at tale med.

Da Bisse første gang optrådte på SPOT Festival med bandet Spillemændene, havde de forud for festivalen fået trykt et lille hæfte, der bestod af sangtekster inklusiv en cd bagerst i hæftet. På den måde var bandet aktuelle og havde noget fysisk, de kunne sende til folk før festivalen, ligesom de havde noget fysisk at dele ud under festivalen.

Bisse fortæller:

Det kan være en rigtig god idé at have noget fysisk med, som man for eksempel kan sende til folk, for eksempel til blogs, eller sælge efter sin showcasekoncert. Det kan være en EP, bog, plakat, t-shirt eller noget femte. Forud for vores koncert på SPOT holdt vi en releasekoncert for cd’en, som fungerede som en produktionsøver. Det kan jeg også anbefale.

 

Bisse fortæller, at man i øvrigt skal huske ikke kun at være på SPOT for at blive set, men også for at se verden.

Tal til publikum

Ellers handler det om at fokusere på musikken.

Det er vigtigt, at folk kan mærke, at du er grounded i musikken, og at det ikke bare er noget, du smykker dig med. Og husk at gøre meget ud af det. Publikum, hvoraf mange er branchefolk, er garvede og hurtige til at spotte, om man kan sine ting, og om man brænder igennem.

 

Bisse fortsætter:

Det er en god idé at sige sit bandnavn undervejs i koncerten og eventuelt gentage det til sidst, da mange blandt publikum typisk kommer midt i en showcasekoncert.

 

Derudover råder Bisse til, at man før sidste nummer i koncerten nævner, at man – typisk forsangeren, da bandet har travlt med at pakke sammen – står klar til en snak og til at sælge merchandise, hvis nogen er interesserede.

Og så kan det være en god idé at fastholde folks interesse ved at udgive et produkt kort efter SPOT Festival. Så har man noget at komme videre på, uanset udfaldet af festivalen, fortæller Bisse.

Hyr dine venner

Når man spiller på SPOT Festival, er man blandt et stort felt, der ønsker opmærksomhed fra branchen og publikum. Derfor kan det være en god idé at lave hype omkring sit navn – og hvem bedre til det end ens homies.

Få dine homies til at stille sig i en lang kø ved venuet, inden du skal spille, så koncerten ser populær ud. Det er før lykkedes bands at skabe hype på den måde og dermed lokke branchefolk med til deres koncert. Gode venner er også ofte de bedste til at assistere med at lave live-videoer til Facebook, tage billeder og så videre. 

 

Kommentarer fra læserne

Ingen kommentarer

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at kunne kommenter artiklen.