af Martin Blom Hansen

De første tal på udbetalinger fra YouTube til Kodas medlemmer er ikke opløftende. Kun 17 Koda-medlemmer får mere end 1.000 kr.

Koda har de første tal klar om udbetalinger fra YouTube, og det er ikke overvældende store summer, der er på spil.

Der var optimistiske toner i luften, da Koda i november 2013 kunne fortælle,  at det var lykkedes at få en aftale i stand med giganten YouTube. Nu kunne Kodas medlemmer få betaling for musik på videotjenesten. Men glæden er afløst af en mere dyster klagesang fra Koda, der via en stikprøve i tal og tabeller kan konstatere, at blot 17 Koda-medlemmer får udbetalt mere end 1000 kr. fra YouTubes reklameindtægter.

Mange visninger – små beløb

Det kræver 500.000 visninger på YouTube at nå op på det beløb. Og det er kun de helt store navne, der har så mange visninger. YouTube udbetaler 92.760 kr. for perioden november 2013 til juni 2014. De penge skal deles mellem 3.660 danske komponister/sangskrivere og musikforlag.

Skuffet direktør

”Koda er skuffet over, at Danmarks mest besøgte musiktjeneste leverer så lidt til sangskriverne og komponisterne. Vi vil nu gå i gang med at undersøge, hvordan det hænger sammen”, siger Anders Lassen, administrerende direktør i Koda, i en pressemeddelelse onsdag 18. marts.
”Vi er uforstående overfor, at udbetalingerne til medlemmerne har været så længe undervejs og er så små. Koda var rigtig glade for at få en aftale med YouTube på dansk jord. Det var en stor dag og en vigtig aftale for kunstnerne. Men det er klart, at vi synes resultatet er utilfredsstillende på medlemmernes vegne”, siger Anders Lassen.

Det sagde Koda dengang

Da Koda indgik aftale med YouTube i november 2013, lød det fra Anders Lassen:
”Aftalen med YouTube er en milepæl. Vi har nu sikret vores medlemmer en betaling, når deres musik bliver brugt på den meget populære tjeneste. For os er det også afgørende, at langt størstedelen af al musikbrug på nettet nu skaber indtægter til kunstnerne.”
Google Danmarks direktør Peter Friis var også en tilfreds mand:
”Vi er utroligt glade for at have indgået en aftale med Koda og dermed de mange kunstnere, som Koda repræsenterer. Aftalen vil give bedre vilkår for produktion af dansk indhold og vil betyde, at artister, komponister og sangskrivere kan tjene penge på deres musik på YouTube.”

Kompliceret regnestykke

Men nu halvandet år efter er der altså knap så megen lykke at spore - i hvert fald ikke hos Koda. For lige at få det på plads: Det er en lidt speciel aftale, der er tale om. Det er ikke en decideret vederlagsaftale og ej heller en aftale om andel i samlede streamingindtægter – som man kender det fra for eksempel Spotify. Det er derimod udelukkende en aftale, der giver kunstnerne en vis andel i reklameindtægter genereret på YouTube.
Pengene fra YouTube afhænger af, hvor mange reklameindtægter der er koblet på den enkelte video. Og det er udelukkende indtægter fra disse reklamer, kunstnerne får del i. Indtægterne afhænger desuden af, hvor mange reklamer, der er på de enkelte videoer. Jo flere reklamer, jo flere penge. En video kan godt have mange visninger, men hvis der kun er én reklame på, giver det få indtægter.

Forhandlinger til efteråret

Koda vil nu mere indgående undersøge, hvordan regnestykket hænger sammen, og hvordan databehandlingen af YouTube-udbetalingerne foregår og kan gøres bedre. Desuden vil Koda have emnet med i tasken, når aftalen med YouTube skal genforhandles til efteråret.


Koda informerer

”Koda modtager en procentdel af de indtægter, der genereres af reklamesalget på YouTube. Indtægterne til det enkelte medlem vil derfor afhænge af reklameindtægterne på den enkelte musikvideo. Det er kun musikindhold, der vises sammen med annoncer, som modtager afregning. På YouTube kan man altid vælge, om man vil have vist annoncer sammen med sin video”. (Kilde: Koda)

Se nyhed fra Koda 18. marts 2015 

Nyhed fra Koda november 2013

Nyhed på musikeren.dk november 2013

Kommentarer fra læserne

Ingen kommentarer

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at kunne kommenter artiklen.