af Kasper Marius Nørmark

I denne uge afholdes musiklejren Pop-Pilot i Thisted, Fredericia og på Amager. Her spiller og skriver unge piger deres egen musik med hjælp fra erfarne musikere.

Pressefoto

For syvende år i træk kan unge piger i alderen 13-16 afprøve deres interesse for musik, når musiklejren Pop-Pilot danner ramme for fællesskab, musikalsk udfoldelse og sangskrivning i uge 42. Trommeslager og DMF-medlem Sarah Ziebe er en af de instruktører, som underviser deltagerne.

Sarah Ziebe spiller for tiden trommer i flere forskellige bands, herunder i Chinah, der i 2016 blandt andet vandt talentprisen ved årets P3 Guld, og i True Nord, der tæller to medlemmer fra Nephew. I år tilbringer hun efterårsferien i Ungdommens Hus i Fredericia.

Sarah Ziebe fortæller:

Da jeg første gang blev kontaktet omkring Pop-Pilot, vidste jeg med det samme, at det var et projekt, jeg gerne ville støtte op om og deltage i. Musik spiller en stor rolle i mit liv, og jeg vil gerne dele ud af min glæde og undervise alle de seje piger, der har mod på at prøve kræfter med nye udfordringer gennem musikken.

 

Workshops og megajam

Da deltagerne ankom i lørdags brugte instruktørerne og deltagerne i første omgang tid på at lære hinanden lidt at kende. Instruktørerne præsenterede pigerne for instrumenterne gennem en række instrument-workshops, hvor alle pigerne skulle lære at synge og spille den samme sang på både bas, guitar, keyboard og trommer på kun tyve minutter i hver workshop - uanset om de havde spillet på instrumentet før eller ej.

Sarah Ziebe fortæller:

Senere satte vi så op til en såkaldt megajam med blandt andet fire trommesæt på scenen. Først spillede instruktørerne, og bagefter spillede alle deltagerne på kryds og tværs. Senere sammen med instruktørerne, der også foldede sig ud på uvante instrumenter. Det er en vildt sjov måde at prøve tingene af på, og det føles ikke så farligt at lave fejl i al støjen.

 

Nu er pigerne delt ud i grupper, og de er allerede i fuld gang med at skrive deres egne sange og tekster.

Vi vil gerne have, at de prøver at lave deres egen musik. Det er en fri og kreativ proces, hvor de skal turde at komme med egne idéer og prøve at finde hinanden i musikken. Når man skaber sammen, kan det jo godt være, at ens idé bliver ændret, og det kan på den og flere andre måder være en lærerig proces at finde et fælles udtryk.

 

Sarah Ziebe fortsætter:

Det har stor værdi at skabe noget sammen, og de piger, der er vendt tilbage i år, går rundt og synger sangene fra sidste år. Det er noget, der gør indtryk. De er bedste veninder i en uge, og de er alle sammen gode til at få hinanden med.

 

De oplever en stærk fællesskabsfølelse gennem musikken. Og de har det virkelig sjovt! Det er jo f.eks. ikke alle, der til daglig har adgang til et stort guitarkabinet, der kan skrues op til 11.

 

Nye situationer

Sarah Ziebe husker, at hun selv deltog i en jazz-musiklejr, da hun gik i 9. klasse, og det var dengang en både spændende og lidt grænseoverskridende oplevelse, der var med til at give hende nogle af de kompetencer, som hun bruger i dag, hvor hun spiller i så mange nye og forskellige sammenhænge.

Jeg var slet ikke vant til at spille jazz, og jeg kendte ikke de andre deltagere. Det gav mig et gåpåmod, og jeg lærte, at det var fedt at sætte sig i nye situationer og skubbe lidt til egne grænser.

 

For mig er der både store sociale og personlige gevinster ved at spille musik. Det er en gave at have et konstant udviklingsprojekt, for man bliver aldrig færdig med at forbedre sit spil, som kan hele tiden kan tages i nye retninger. Der er en stor frihed i, at musikken på den måde er så grænseløs.

 

Pop-Pilot arrangeres af ROSA - Dansk Rock Samråd og støttes af Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Musik, Dansk Artist Forbund, Dansk Musiker Forbund, Danske Populær Autorer, DJBFA - Komponister og sangskrivere, Ungdommens Hus Fredericia, KulturRummet Thisted, Børnekulturhus Ama’r, Amager Kulturpunkt og RUSK.

Kommentarer fra læserne

Ingen kommentarer

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at kunne kommenter artiklen.