af Anine Fuglesang

VIA University College og Det Jyske Musikkonservatorium står bag en ny masteruddannelse i musikpædagogisk praksis, der skal klæde landets musiklærere bedre på til at undervise børn, unge og voksne.

Ny masteruddannelse skal løfte musiklæreres kompetencer. Foto: Camilla Marcinkowski.

 

Fra sommeren 2018 kan landets skoler, efterskoler, musikskoler og højskoler tilbyde deres musiklærere et kompetenceløft på højt niveau. Der er tale om en ny masteruddannelse i musikpædagogisk praksis, som bliver den første af sin art her i Danmark, og de første studerende kan søge ind med start i september 2018. Bag uddannelsen Master i Musikpædagogisk Praksis står Det Jyske Musikkonservatorium og VIA University College.  

Claus Olesen, rektor for Det Jyske Musikkonservatorium, udtaler:

Masteruddannelsen opfylder et udækket behov for videreuddannelse på et højt fagligt niveau for undervisere i musik. Fordi den tilrettelægges af Det Jyske Musikkonservatorium og VIA i fællesskab, får man som masterstuderende både et kompetenceløft på det pædagogiske og det kunstneriske område.

 

Styrker kvaliteten af musikfaget

Hos VIA glæder man sig også over, at masteruddannelsen nu bliver en realitet. Det er således første gang, at professionshøjskolen, der uddanner mere end hver fjerde folkeskolelærer, er involveret så direkte i en masteruddannelse på dansk jord.

Ifølge direktør i VIA Pædagogik & Samfund, Erik Hygum, er samarbejdet om masteruddannelsen med til at styrke kvaliteten af musikfaget på landets folkeskoler, efterskoler, musikskoler og højskoler.

Erik Hygum udtaler:

Med folkeskolereformen kom et styrket fokus på, og flere undervisningstimer i, musik. Samtidigt har man i forbindelse med den igangværende evaluering af læreruddannelsen peget på, at der skal være en tættere kobling til musikkonservatorierne. Det er den nye master et glimrende eksempel på.

 

En drøm, der går i opfyldelse

For Astrid Elbek, der er udviklingsleder på Det Jyske Musikkonservatorium, er masteruddannelsen en drøm, der er gået i opfyldelse.

Astrid Elbek udtaler:

Jeg har længe ønsket en stærkere sammenhæng mellem musikundervisningen i skoler, på musikskoler, efterskoler samt på læreruddannelsen og konservatoriet. Det skal hænge sammen, hvis vi skal give børnene den bedste musikundervisning og vække deres aktive interesse for musik. I dag skal man som musiklærer kunne undervise store grupper af børn, herunder børn med særlige behov og baggrund. Det kræver et løft af de musikpædagogiske kompetencer, hvis man som underviser skal skabe et fællesskab omkring musikken.

 

Skoleledere roser ny mulighed for videreuddannelse

På folkeskoler, efterskoler og musikskoler falder den nye masteruddannelse også i god jord. Peter Hansen, skoleleder på Skørping skole og medlem af Skolelederforeningens hovedbestyrelse, ser uddannelsen som en mulighed for at skabe brobygning mellem undervisere på konservatoriet og læreruddannelsen.

Peter Hansen fortæller:

Det betyder, at man mere bredt kan give skolernes musikalske tilbud et kvalitetsløft.

 

Thomas Winther, leder af Køge Musikskole, er også glad for at kunne tilbyde sine undervisere videreuddannelse på et højt niveau.

For eksempel stiller det krav til vores undervisere på musikskoler, at vi i dag er forpligtede til at rekruttere elever fra flere sociale grupper. Derudover er musik- og folkeskoler efter folkeskolereformen begyndt at samarbejde mere, hvilket er en udfordring i mange kommuner og kræver særlige pædagogiske kompetencer.

 

Thomas Winther understreger, at han ikke er utilfreds med de kandidater, der i forvejen udklækkes på konservatorier og læreruddannelser. Men tilbuddet om en musikpædagogisk videreuddannelse har manglet, siger musikskolelederen.

Man skal tænke på, at folkeskolens musikundervisning er første led i fødekæden af at udvikle dygtige musikere - og dygtige publikummer. Musik betyder noget for børns og voksnes dannelse, vores livskvalitet og fællesskaber.

 

15 studerende på første hold

VIA og Det Jyske Musikkonservatorium regner med, at omkring 15 studerende bliver optaget på første hold af masteruddannelsen. Allerede nu kan man søge ind, hvis man har en relevant bacheloruddannelse samt mindst to års erfaring som musikunderviser.

Forløbet på Master i Musikpædagogisk Praksis varer to år på deltid. De studerende optages på Det Jyske Musikkonservatorium, mens undervisningen varetages af både konservatoriet og VIA University College.  

 

Kommentarer fra læserne

Ingen kommentarer

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at kunne kommenter artiklen.