af Birgitte Theresia Henriksen

Et hit i Warszawa, Wien eller worldwide? WARM monitorerer hvor og hvor meget din musik afspilles i radioen og er et værktøj til målrettet markedsføring og turnéplanlægning i udlandet.

Mulighederne for eksponering i Polen blev pludselig store for Few Wolves, da det viste sig, at bandet var i a-rotation i Warszawa (foto af Few Wolves, fotograf: Mads Schultz)

WARM (World Airplay Radio Monitor) har udviklet en digital tjeneste, der leverer viden til musikere og musikselskaber om, hvor og hvor meget deres musik spilles på radiostationer i over 100 lande.

Som musiker eller musikselskab kan man følge statistik over afspilninger af sin musik på streamingstjenester verden over. Men det er nyt, at samme mulighed for transparens nu findes for radiomediet i et digitalt værktøj tilgængeligt for alle, fortæller Jesper Skibsby, der er administrerende direktør i WARM. Han understreger, at tjenesten, der lanceres til april, især er til niche og vækstlaget.

”Det er et meget relevant markedsføringsredskab for independent musikere og musikselskaber, hvor enhver dataindsigt i, hvor ens musik bliver spillet, kan være enormt vigtig. De fleste monitorerer allerede Spotify, Soundcloud og andre streamingtjenester for, hvor og hvor meget musikken afspilles, og det samme overblik kan man nu få fra de 21.000 radiostationer, som WARM foreløbig overvåger i verden,” siger han der selv har en længere karriere i musikbranchen bag sig, blandt andet som medstifter af musikselskaber.

 

LÆS OGSÅ: Planlæg din turné med big data

Interessant for dem der vil til udlandet

Mikael Højris, konsulent i Dansk Musiker Forbund, vurderer, at tjenesten har relevans for de genrer, der eksporteres mest af som fx heavy, folk, EDM, electronica, klassisk.

”WARM ser umiddelbart ud til at kunne være et interessant værktøj for de danske musikere, der har lyst til at spille i udlandet. Hvis de med WARM – og det de kan se på Spotify og andre streamingtjenester – kan identificere lande, regioner eller ligefrem konkrete byer, hvor deres musik spilles flittigt, så er det da oplagt at lægge turnéen forbi dér,” siger han.

 

Og netop nichegenrer, fremhæver Jesper Skibsby, kan have et publikum rundt om i verden uden at opdage det.

”Måske er der tre radiostationer i Tyskland, der spiller netop dit nummer i rotation, og den indsigt er supervigtig, når man planlægger tour, vil aktivere fans på sociale medier eller lave radioplugging.”

 

A-rotation i Warszawa

Jesper Skibsby nævner som eksempel, at han har brugt WARM til at monitorere et nummer med Few Wolves, som han selv er manager for. Det viste sig, at bandet var i a-rotation i Polen.  

”Jeg forventede ikke nødvendigvis meget andet, end at vi havde et play på P3 eller P4 eller Christianshavns Radio, men fandt ud af, at nummeret var i a-rotation på en stor radiostation i Warszawa. Jeg sendte derfor en ny sang til radioen, som de også tog op, så de havde to sange i a-rotation i syv måneder. Mulighederne blev pludselig store i forhold til eksponering i netop Polen, så det er et rigtigt godt og konkret eksempel på, hvordan man kan bruge WARM, synes jeg.”

 

Jesper Skibsby regner med, at WARM dækker 35.000 radiokanaler inden for de næste 12-18 måneder.

 


Fakta om WARM 

  • Tjenesten kan aflæse airplays i byer og på lokale radiostationer og giver dermed geografisk indsigt i, hvor musikken spilles og hvornår, i realtime.
  • Foreløbig dækker WARM 21.000 radiokanaler i mere end 100 lande, men regner med at dække 35.000 kanaler inden for 12-18 måneder.
  • Tjenesten har en web- og en appversion, og fungerer ved, at man opretter sig som bruger og betaler for at monitorere et musiknummer. Det koster fra tre euro pr. måned, og første måned er gratis. WARM kvitterer ved at levere nøjagtig information om, hvilke radiostationer der spiller nummeret og hvor meget. Den data kan musikere og musikselskaber udnytte til radiopromovering, optimering af sociale medier, turnéplanlægning, kontrol af royalties og til at finde nye fans. Tjenesten anvender en ”audio fingerprint” algoritme, som har en genkendelsesrate på 99,9 procent.
  • WARM går i luften den 17. april og er støttet af venturekapitalfonden Capnova med to millioner kroner.

LÆS MERE: www.warmmusic.net   

Kommentarer fra læserne

Ingen kommentarer

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at kunne kommenter artiklen.