af Karen Bendix

Ny hollandsk forskning viser at børn, der får musikundervisning, udvikler kognitive evner, der forbedrer indlæringsevnen og fagligheden.

Instrumentundervisning udvikler børns kognitive evner og forbedrer deres faglighed, viser ny hollandsk undersøgelse. (foto: das Büro)

Et nyt hollandsk studie har igennem to år undersøgt 147 skolebørns indlæringsevner, hvor halvdelen af børnene havde supplerende instrumentundervisning fra seks års alderen, hvilket den anden halvdel ikke havde.  

”De børn, som modtog musikundervisning, viste blandt andet tydelige tegn på forbedret sproglig argumentation og en udviklet evne til at planlægge, organisere og afslutte opgaver. Det tyder på, at de kognitive evner, der udvikler sig under indflydelse af musikundervisningen, også forbedrer indlæringsevnerne på en række andre områder og alt i alt forbedrer fagligheden over en bred kam,” fortæller en af forskerne bag undersøgelsen, Artus Jaschke fra VU University of Amsterdam til Politiken.

Billedkunst ikke samme virkning

Forskerne lod også en gruppe børn få særundervisning i billedkunst, hvilket ikke havde helt samme effekt, da deres kognitive udvikling ikke på samme måde kunne overføres på andre faglige områder, skriver politiken.dk.

Undersøgelsen kan forhåbentlig åbne politikernes øjne for, at musik- og instrumentundervisning er en vigtig del af børns skolegang og dannelse.

Kilde: politiken.dk 

Læs artiklen her:

 

 

 

Kommentarer fra læserne

Ingen kommentarer

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at kunne kommenter artiklen.