af Mads Mazanti

Masser af showcases og intense debatter gik hånd i hånd, da Smilets By endnu en gang lagde faciliteter til en velafviklet og veloverstået SPOT-festival.

SPOT Festival beviste endnu engang, at det er stedet at være som upcoming networking musikere. (Foto Mads Mazanti)

I mere end 20 år har SPOT Festival i Aarhus været affyringsrampe for fremadstormende danske musikere indenfor de rytmiske genrer. I år kunne den kombinerede showcase- og branchefestival præsentere 280 korte koncerter fra 38 scener, hvor en blanding af spritnye og mere etablerede kunstnere gav varierede prøver på deres musikalske kunnen. 

Netværk for upcomingbands

Alvarado er rapper fra København og med på SPOT for første gang med to showcases. (Foto Mads Mazanti)

Rapperen Alvarado fra København var på SPOT for første gang, og var blevet tildelt to showcases på henholdsvis Radar og The Merchant Room.

”SPOT er en vigtig festival for Danmark og for up-coming kunstnere, og jeg er meget spændt på at optræde,” fortalte hun i lobbyen på Hotel Radisson – et af de centrale og mere uformelle mødesteder for branche og musikere på SPOT. Alvarado havde forberedt sig til festivalen ved at deltage på Artlabs ”Workshop for dig der skal spille på SPOT” med bandet Lowly og konsulent Lisbeth Rysgaard. En workshop også bandet Saint Best deltog i. Electro-pop kvartetten havde da også på forhånd gjort sig mange tanker om at få det optimale ud af deres koncert sent lørdag aften på Radar.

”Målet er at spille for en masse branchefolk, som vi har haft kontakt med på forhånd. Vi er helt konkret på jagt efter management. Og så har vi et internationalt fokus. Vi kunne godt tænke os at få nogle grene ud i Skandinavien, England og Tyskland,” sagde Daniel, der spiller bas-syntheziser og sequenzer i Saint Best.

Ekstra kul med Kulturby

DMF var med på holdet bag en velbesøgt debat om Diversitet i musikbranchen. (Foto Mads Mazanti)

Den tidligere meget kompakte to-dages festival har de senere år udviklet sig kraftigt, og strækker sig nu nærmere over fire tætpakkede dage med musik, mad, dayparties, branche-seminarer og diverse kulturelle oplevelser. Som gæst var SPOT 2017 et overflødighedshorn af begivenheder, debatter og koncerter, og et udtryk for at den kreative energi buldrer derudaf i landets næststørste by. Aarhus kan i år pryde sig med titlen som europæisk kulturhovedstad, og måske var der derfor sat ekstra tryk på kedlerne denne gang. Dog med en tendens til at udvande den oprindelige idé om, at være et fokuseret og professionelt udstillingsvindue for primært danske upcoming artister. 

Gode debatter

Der blev netværket på kryds og tværs mellem debatter og koncerter. Her Henrik Jansberg, næstformand i DMF og Daniel Engholt Carlsen fra Københavns afdelingens Ungdomsudvalg. (Foto Mads Mazanti)

Henrik Jansberg, violinist og medlem af DMF’s Hovedbestyrelse, var efterfølgende meget begejstret for festivalen:

”Der var en god gammeldags festivalstemning i år. For eksempel var Ridehuset omdannet til et utrolig hyggeligt venue, og hele Godsbanen blomstrede af aktivitet,” opsummerede Henrik Jansberg. Han var generelt også glad for den brancheorienterede SPOT+, som præsenterer debatter og seminarer. Ikke mindst Royalties-konceptet med små intime, live-streamede debatter lykkedes rigtig godt.

”Jeg synes, det unge branche-hold bag Royalties skal have kæmpe ros for deres kompetente og vedkommende debat-format,” fortalte Jansberg.

Vellykket og velafviklet festival

Overordnet beviste SPOT-festivalen endnu en gang, at det er stedet at være i Danmark, hvis man vil networke, showcase, inspireres og lave nye aftaler indenfor både det danske og internationale musikliv. Som deltager stod man atter med fornemmelsen af at have været inviteret med til en vellykket, dygtigt afviklet og vigtig musik-begivenhed. SPOT kunne melde udsolgt i år, men chancen byder sig igen i 2018, hvor festivalen løber af stablen den 10.-13. maj.

Kommentarer fra læserne

Ingen kommentarer

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at kunne kommenter artiklen.