af Morten Fischer

De traditionelle kønsroller afspejler sig, når danskerne svarer på, hvornår de foretrækker at lytte til musik. Kvinderne svarer ”når jeg rydder op”, mens flere mænd svarer ”når jeg er på arbejde”. Det viser en ny undersøgelse, musiktjenesten WiMP har foretaget for at lære danskernes lyttevaner bedre at kende, så redaktionens musikanbefalinger fremover kan blive endnu bedre.

Mange lytter til musik mens de er i gang med andre gøremål som fx at træne fitness, arbejde, lave mad og gøre rent.

Undersøgelsen viser desuden, at de som benytter en streamingtjeneste i større grad nyder at høre musik, mens de træner og når de er på arbejde. Derudover ser danskernes musiksmag ud til at være meget varieret.

Rydder op, arbejder og laver mad til musik

Undersøgelsen, som er gennemført af Respons Analyse for musiktjenesten WiMP i andet kvartal i år, viser at de fleste danskere, 33 %, svarer, at de foretrækker, at lytte til musik ”når jeg rydder op”. Næst mest populært er det at høre musik når ”jeg er på arbejde”, 24 %, og på tredje pladsen kommer at lytte til musik, ”når jeg laver mad”, 20 %. Desuden viser undersøgelsen, at kun 3 % af danskerne foretrækker at høre musik, mens de har sex.

"Vi ser rigtigt mange brugere, som tilpasser deres playlister efter anledninger og stemninger. Det er tydeligt, at folk er meget bevidste om, at den rigtige musik øger deres motivation og præstation", siger Thor Martin Jensen, talsmand for WiMP.

 

Store kønsforskelle

Svarene i undersøgelsen afslører imidlertid store kønsforskelle. Mens omtrent halvdelen, 49 %, af de danske kvinder svarer, at de bedst kan lide at lytte til musik, mens de svinger støvsugeren eller fylder vaskemaskinen, svarer blot 16 % af mændene det samme. Til gengæld er der ingen kvinder, 0 %, der lytter til musik, mens de er ude og handle.

Næsten en af fire mænd, 36 %, lytter til musik, mens de er på arbejde, hvoraf kun lidt over en af ti kvinder, 13 %, svarer dette. Lidt under 2 ud af 10 af begge køn lytter til musik, mens de træner og det er mest populært at lytte til musik mens der trænes hos de adspurgte under 30 år.

Desuden viser undersøgelsen, at de danskere der har adgang til en streamingtjeneste i højere grad lytter til musik, mens de træner og når de er på arbejde.

"Hos WiMP tager vi naturligvis konsekvensen af disse resultater, og vores musikredaktion vil fremover præsentere endnu flere playlister og anbefalinger, der passer til danskernes lyttevaner", udtaler Thor Martin Jensen. 

 

Svært at vælge blot én kunstner at lytte til

Danskerne ser desuden ud til at have en meget varieret musiksmag. I undersøgelsen blev der stillet følgende spørgsmål: Forestil dig, at du er strandet på en øde ø med en musikafspiller, der kun spiller én kunstner. Hvilken kunstner ville du da vælge?

De danske respondenter navngav i alt 298 forskellige kunstnere, hvoraf 66 af disse er danske. Kim Larsen er valgt som den kunstner, de fleste ville vælge at lytte til, hvis de var havnet på en øde ø. Elvis er nummer to, og på tredjepladsen kommer Rasmus Seebach.

Bruce Springsteen, som i Danmark er valgt som den fjerde mest populære kunstner, er også populær i vores broderlande Norge og Sverige. I begge lande topper Springsteen listen som den musik de fleste nordmænd og svenskere ville medbringe og lytte til hvis de var strandet på en øde ø.

Den danske top 10 ser ud således:

  1. Kim Larsen
  2. Elvis
  3. Rasmus Seebach
  4. Bruce Springsteen
  5. Michael Jackson
  6. Pink
  7. Medina
  8. Mozart
  9. Abba
  10. Bruno Mars

Spørgsmålene blev stillet til i alt cirka 3000 nordmænd, svenskere, danskere, tyskere og polakker i en undersøgelse gennemført af Respons Analyse for musiktjenesten WiMP i andet kvartal i år.

Kilde: Wimp

Kommentarer fra læserne

Ingen kommentarer

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at kunne kommenter artiklen.