af Karen Bendix

En ny undersøgelse foretaget af Norstat for Dansk Erhverv viser et fortsat godt besøgstal hos de danske spillesteder.

Publikum er fortsat begejstrede for at gå til livekoncerter, og koncertmarkedet ligger rigtig stabilt, viser ny undersøgelse foretaget Dansk Erhverv. (Arkivfoto af Joey Moe fra SPOT Festival 2015. Fotograf/Karen Bendix)

Livemusikken er fortsat den største sektor i musikbranchen med en omsætning på 3,9 mia. kr. Inden for det seneste år har 41 pct. af danskerne været til én eller flere rytmiske koncerter. Og er man under 50 år har knapt hver anden været til en rytmisk koncert, viser en undersøgelse af danskernes koncertvaner, som Norstat har lavet for Dansk Erhverv.

”Vi kan jo kun glædes over, at koncertvirksomheden i Danmark er stabil. Livemusikken har i de senere år været i fremgang over hele verden, og det gælder heldigvis også for Danmark. Tendensen er også, at der er et større antal musikere, der baserer deres musikervirksomhed på livekoncerter, da de ikke kan tjene særlig meget på udgivelser og streaming,” fortæller Mikael Højris, konsulent i Dansk Musiker Forbund.

Lokale koncerter trækker flest

Undersøgelsen viser også, at koncertgængerne gerne bliver i deres lokalområde for at få en musikalsk oplevelse. 49 pct. har været til en mindre koncert i lokalområdet inden for de seneste 12 måneder, mens 40 %. har været til en større koncert lokalt. 20 % rejser gerne efter en mindre koncert, hvor ca. 33 % går efter en større uden for lokalområdet.

”Vi har længe vidst, at koncertoplevelser lokalt var betydningsfulde, men det er alligevel positivt overraskende, at de lokale koncerter har så stor værdi for befolkningen. Det tyder på, at spillesteder og festivalers indsats med produktudvikling og branding bærer frugt,” siger Jakob Brixvold til www.danskerhverv.dk.

Billigere biletter

Antallet af publikum kunne godt stige, hvis billetterne var billigere, viser undersøgelsen. Hele 59 pct. af de danskere, der har været til en koncert inden for det seneste år, ville gøre det endnu mere, hvis billetterne var billigere. For de, der ikke har været af sted de seneste 12 måneder, er tallet 27 pct., viser undersøgelsen ifølge danskerhverv.dk. Men hvilken betydning vil det have for musikernes indtjening, hvis man nedsætter billetpriserne?  

”Ingen,” mener Mikael Højris. ”For det første er det ikke alene billetpriserne der er afgørende for om folk går til koncert. Folk betaler gerne, hvad det koster – lige som i biffen. Hvis man sætter billetpriserne ned, kommer der måske også flere publikummer, og dermed kan musikerne stadig få deres honorar. For det tredje er det jo spillestederne, der sætter musikerhonoraret afhængigt af, hvad de kan sælge af billetter, øl og anden indtjening. Så billetpriserne er ikke alene afgørende for musikernes honorar på spillestederne.”  

Læs artikel om undersøgelsen på her

Annonce:

Kommentarer fra læserne

Ingen kommentarer

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at kunne kommenter artiklen.