af Martin Blom Hansen

Med relanceringen af Tidal tager Jay-Z sammen med musikervennerne et opgør med gratismusikken. Godt for musikerne, men i kulissen venter Apple, og piraterne er stadig klar til kamp.

Popstjernerne mod it-giganterne: Tidal er lige ankommet i nye klæder. Er det en slagsbror, der kan vinde kampen mod Spotify, og vil de store tunge drenge hos Apple slå hårdt igen?

Det var noget af en nyhed, der ramte musikverdenen 30. marts. Den amerikanske rapper og producer Jay-Z samt 15 andre celebre stjerner såsom Madonna, Rihanna, Kanye West og Coldplay annoncerede ved et stort anlagt presseshow, at nu tog de sagen i egen hånd med den nye version af streamingtjenesten Tidal.

Slut med at betragte musik som gratis, nu skal det koste penge – igen. En knytnæve i guldhandske til Spotify og princippet om freemium med reklamebetalte streamingtilbud.

Eksklusivt indhold

Umiddelbart lyder det jo godt i plagede musikerører, at folk nu skal betale for musikken. Men allerede inden betalingsfesten er gået i gang på Tidal, har flere kritiske røster fundet svagheder ved Tidal. Den britiske musikbrancheekspert Mark Mulligan skriver på sin blog, at Tidal/WiMP globalt set er en meget lille spiller. Tidal vil levere eksklusivt indhold – det vil sige, at hvis fans vil lytte til for eksempel Madonna eller Coldplay, skal de købe abonnement på Tidal.

De store kunstnere får altså et særligt first streaming window – af kortere eller længere varighed formodentlig. Men hvad de får til gengæld for deres ulejlighed er endnu ikke klart, påpeger Mark Mulligan. På theguardian.com tvivler blogger Michael Hann på, at Tidal kan slå Spotify på den bane, Spotify har kridtet op. For ikke at tale om at ændre på forbrugernes gratisvaner på YouTube.

For tidligt at give slip på gratis?

Om forbrugerne er klar til at abonnere på mere end én tjeneste for at få al den musik, de gerne vil have, er et andet væsentligt spørgsmål. Det aspekt vil Rasmus Rex Pedersen, ph.d. og forsker på Rytmisk Musikkonservatorium og Roskilde Universitet, følge med interesse. Og så er der kernen, nemlig gratisprincippet.

”Spotify har haft succes med at få folk til at tage streaming til sig. Jeg kan have en frygt for, at man tager opgør med freemimum-modellen for tidligt. Udfordringen er, at al musik stadig er til stede på pirattjenesterne,” siger Rasmus Rex Pedersen.

Når Apple slår til

Tidal ankommer samtidig med, at rygtestrømmen om Apples kommende musiktjeneste Beats (som de købte af Jay-Z’s kollega Dr. Dre i 2014) vokser i omfang. I modsætning til Spotify har Apple – og også Google med deres Music Key - andre produkter på hylderne end musik.

”De har råd til at køre med underskud på musikken, og det sætter ikke musikselskaberne i en god forhandlingssituation. Hvis jeg sad på et musikselskab, ville jeg være bange for, hvad der kommer til at ske, når Google og Apple går ind i det her,” siger Rasmus Rex Pedersen.

Stjerner i ædel kamp for musikken

De 16 stjerner bag det relancerede Tidal er ud over Jay-Z blandt andre Madonna, Kanye West, Beyoncé, Daft Punk, Jack White, Coldplay og Rihanna. Ikke rockdinosaurer eller upcomingnavne, men gigantnavne med bred appel.

Reaktionen på stjernernes nye tjeneste har da også været enorm. Alle medier har kastet sig over nyheden, de sociale medier er gået mere eller mindre amok, og kampagnens hashtag på Twitter #TIDALforALL er strøget til tops. Jay-Z siger i et interview i Billboard, at ja, han vil gerne genskabe respekten for musik og musikkens værdi.

”Folk respekterer ikke musik, men devaluerer den. De synes, musik skal være gratis, men de vil gerne betale seks dollars for en flaske vand.”

WiMP og Tidal i Danmark

I januar 2015 købte Jay-Z Aspiro, som står bag Wimp og Tidal, for omkring 56 mio. dollars. Nu bliver Tidal den bulldozer, der skal bane vejen for det, Jay-Z kalder for fair trade i musikbranchen. Tidal vil tilbyde almindeligt abonnement til 9,99 dollars om måneden og Tidal HIFI til 19,99 dollars om måneden.

Tjenesten er også tilgængelig i Danmark og har indtil nu været WiMPs særlige HIFI-tilbud. Morten Remmer, administrerende direktør i WiMP i Danmark, kan endnu ikke udtale sig om Tidal og det danske marked. WiMP, der har været en relativ lille spiller i Danmark i forhold til Spotify, har kørt en ret skarp profil på dansk musik og ligger ifølge tal fra DMFs distributionsselskab Gateway på et noget højere niveau for afregning pr. stream end Spotify.

DMF: Den rigtige retning

Mikael Højris, konsulent i DMF, vil gerne sende en klapsalve til Tidal. Men med forbehold.

”Noget af det mest interessante er, hvordan Apples streamingtjeneste kommer til at fungere og på hvilke vilkår. Men jeg vil gerne kippe med flaget over for Tidal. Det er rigtig fedt, at kunstnere, som har lavet kassen i musikbranchen, nu geninvesterer nogle af deres penge i branchen. Lokkemaden hos Tidal er, at her ligger eksklusivt materiale, som du ikke kan få andre steder. Jeg håber, det vil skubbe tingene i den rigtige retning. Men det er ikke til at sige, hvilken betydning det kan få for danske kunstnere,” siger Mikael Højris.


Se mere:

Tidal

Nyhed, Billboard

Interview med Jay-Z, Billboard

Music Industry Blog

Blog, The Guardian

Læs tidligere artikler på musikeren.dk:

Streaming og den omvendte Rpbin Hood

Streaming: På med ja-hatten eller nej-hatten?

Kommentarer fra læserne

Ingen kommentarer

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at kunne kommenter artiklen.