af Birgitte Theresia Henriksen

Der er hul igennem til især Tyskland og England for dansk musik ifølge MXD. Og stjernestøvet fra dem, der klarer sig godt, hjælper andre kolleger ud i verden.

I 2014 spillede WhoMadeWho for 70.000 publikummer på El Trópico i Acapulco, Mexico (pressefoto).

Når danske solister og bands inden for rock og pop søger udenlands for at spille koncerter, er det primært til Tyskland og England. Det viser de seneste års opgørelser fra Music Export Denmark (MXD) om de største markeder for dansk livemusik.

”Specielt i Tyskland har dansk musik godt hul igennem. Frankrig er også kommet godt med, og vi kan se en stigende tendens til, at vigtige festivaler booker danske navne,” siger Anders Meisner, projektleder i MXD.

 

Fransk interesse

Den franske festival Transmusicales, der netop er løbet af stablen i første uge af december, havde danske Den Sorte Skole, DAD Rocks! og Sekuoia på plakaten i år. Og det gik rigtigt godt ifølge Esben Marcher, der er booker på SPOT Festival og var med på festivalen .

”Det var positivt at opleve den store interesse for koncerterne i Frankrig, som er kommet i stand gennem det gode samarbejde med MXD,” siger bookeren, der også kan fortælle, at alle tre danske bands nu via deres optræden har fået agenter i landet.

Mange andre udenlandske festivaler har booket danske bands i år, hvor fx WhoMadeWho spillede for 70.000 publikummer på El Tropico i Mexico, Volbeat blandt andet optrådte på den engelske hårdrock-festival Download, og Broken Twin spillede på festivaler i bl.a. Beneluxlandene. – Vel at mærke for blot at nævne et udpluk af den store festivalaktivitet for danske solister og bands i årets løb.

Succes smitter af

Interessen for dansk kultur vokser i udlandet, og musikken er i høj grad med på bølgen ifølge MXD.

”Dansk musik befinder sig ganske godt på eksportmarkederne i øjeblikket, hvor kunstnere som fx Mø virkelig har kurs mod stjernerne. Sådanne eksempler er vigtige for dansk musik,” lyder det fra Anders Meisner.

”Succesen smitter af på andre kunstnere, fordi udenlandske branchefolk bliver interesserede i at arbejde med dansk musik, når de kan se, hvor godt det går for Mø, Volbeat, Agnes Obel, Iceage og WhoMadeWho.”

Samarbejde med branchefestivaler

For at skabe et vindue for dansk musik i udlandet arbejder MXD med forskellige branchefestivaler, hvor publikum primært består af bookere, musikjournalister og alle typer musikselskaber.

Tallinn Music Week er den nyeste samarbejdspartner indenfor showcasefestivaler, og i en årrække har MXD haft et samarbejde med tyske Reeperbahn Festival og hollandske Buma Rocks. Projektet JAJAJA i London og Berlin, der går ud på, at den musikbranchen i hhv. London og Berlin mødes for at spotte ny nordisk musik, er nu udvidet til Wien. Desuden taler MXD i øjeblikket med MAMA festival i Paris om et samarbejde i 2015.

På dansk jord arbejder MXD fast sammen med SPOT Festival, som er en vigtig eksportplatform for danske bands, fordi der kommer ca. 350 branchefolk fra hele verden. Herudover samarbejdes der med Copenhells vinterarrangement When Copenhell Freezes Over, hvor ca. 20 internationale agenter fra Europa, primært Storbritannien, flyver til København for at møde den danske branche og se upcoming metalbands.

LÆS OGSÅ: Ansøgning til Jajaja


Om MXD

MXD, der blev stiftet i 2005, arbejder for at udvikle og understøtte eksport og international formidling af dansk professionel rytmisk musik. Følgende organisationer sidder i MXD’s bestyrelse: ROSA, IFPI Danmark, Roskilde Festival og KODA. Danske Uafhængige Pladeselskaber (DUP) har desuden observatørstatus.

MXD modtager støtte fra Kulturministeriet, der i perioden 2012-2015 består af 4,0 mio. kr. årligt. Læs mere på www.mxd.dk.

Ansøgning til showcases i nærmeste fremtid:

Jajaja Club Night London den 30. april 2015, ansøg senest den 5. januar
Jajaja Club Night London den 28. maj 2015, ansøg senest den 9. februar

Ansøg her: mxd.dk/wp-content/uploads/2014/08/JaJaJaUK-1.pdf

Søg eksportstøtte til omkostninger ved koncerter i udlandet:

www.mxd.dk/eksportstoette/soeg-om-eksportstoette  

Der er ansøgningsfrist d. 15. i hver måned, undtaget juli måned, og en svartid på maksimum tre uger.

Kommentarer fra læserne

musiknyheder, 01-02-2015 11:40
Dansk musik har virkelig succes i udlandet. I 2008 og til nu har de danske musikere øget deres omsætning fra udlandet med 13 mio. kr. Det svarer i 2014 til en stigning på over 30 procent.
På denne kant fik den dansk musikbranche i alt over 45 mio. kr. ind på betalt rettighed via udlandske kilder i både 2013 og 2014

Så ja, det går ikke tosset…Desværre tænker for få kunstnere internationalt fra start.

Også i udlandet er dansk musik ved at blive dansk kunst
Dette er der flere årsager til og Aqua er ikke en af dem ?
Internettet og netsalg af musik, samt udbredelsen via webkanaler, har danmark være gode til at udnytte. Jeg læste på http://soundvenue.com/musik/nyheder at det var Japan, tyskland og england, der træk læsset.

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at kunne kommenter artiklen.