af Anine Fuglesang

Næsten alle indbyggere i Norden streamer gratis musik, viser ny undersøgelse. Musikkens økonomiske fødekæde er truet, lyder det fra DMF.

Brugen af gratis streamingtjenester truer musikkens økonomiske fødekæde, udtaler Mikael Højris, konsulent i DMF. (Illustration: Jan Sørensen)

Langt de fleste indbyggere i de nordiske lande er i dag digitale musikforbrugere. På tværs af Norge, Sverige, Finland og Danmark benyttede 80 procent i alderen 12-65 år sig af minimum én streamingtjeneste i løbet af det seneste år.

Det fremgår af The Polaris Nordic Digital Music Survey 2017, der offentliggøres i dag, og som er udført i et samarbejde mellem de tre nordiske rettighedsorganisationer Koda (DK), Teosto (FIN), og TONO (N).

Gratis musik dominerer

For første gang har undersøgelsen set nærmere på forholdet mellem det betalte og gratis forbrug af digital musik i Norden. 87 procent af de digitale musikforbrugere har inden for det seneste år streamet musik på minimum én gratis tjeneste, og dertil benytter halvdelen af forbrugerne sig udelukkende af de gratis alternativer til abonnementstjenesterne.

Mikael Højris, konsulent i DMF, udtaler:

Man kunne vælge at være vildt begejstret over, at så mange danskere, og folk i Norden i det hele taget, streamer musik, for det er jo dejligt med den store interesse for musik. Men man er nødt til at være stærkt foruroliget over, at en overvældende stor del af forbruget af musik sker på gratistjenester, som ikke giver nogen nævneværdig betaling til hverken, musikere, musikselskaber, komponister eller musikforlag. Musikkens økonomiske fødekæde er truet, bl.a. pga. utidssvarende EU-lovgivning på området. Vores politikere må træde i karakter og arbejde målrettet på, at der gennemføres lovgivning på EU-niveau, der kan sikre musikken ’økonomisk bæredygtighed’, også på det digitale område.

 

YouTube er frontløber

Den foretrukne streamingtjeneste i Norden er YouTube. 60 procent af indbyggerne i Norden har inden for det seneste år brugt Youtube til at streame musik. Herefter følger Spotify, hvoraf 50 procent har brugt tjenesten.

Musik fylder også meget på de sociale medier og særligt på Facebook. Ifølge undersøgelsen har 35 procent af den nordiske befolkning set musikvideoer eller videoer, der indeholder musik, minimum én gang om ugen. Dertil har 19 procent set eller delt en koncert på et socialt medie.


Danske tal fra undersøgelsen

  • 75 procent har brugt en digital tjeneste til at streame musik det seneste år.
  • 88 procent af de digitale musikbrugere har brugt en gratis tjeneste.
  • 57 procent af de digitale musikbrugere har tegnet et abonnement.
  • 43 procent af de digitale musikbrugere brugte udelukkende en gratis tjeneste.
  • 48 procent af danskerne har brugt YouTube, hvilket gør den til den mest brugte streamingtjeneste i Danmark.
  • 35 procent af danskerne har set musikvideoer eller videoer, der indeholder musik, dagligt, næsten dagligt eller ugentligt på Facebook.
  • 68 procent af danskerne erklærer sig enige i, at musikkens skabere skal have betaling, når deres musik benyttes online. 

Flere tal fra undersøgelsen kan findes her  

Om Polaris Nordic Digital Music Survey

The Polaris Nordic Digital Music Survey blev gennemført I Danmark, Norge, Finland og Sverige I april og maj 2017. undersøgelsen er udført af YouGov, målrettet internetbrugere i alderen 12 til 65 år med i alt 4.047 online respondenter (1000+ per land).

Undersøgelsen er bestilt af de tre nordiske rettighedsorganisationer Koda (Danmark), Teosto (Finland) og TONO (Norge), der i 2013 dannede Polaris Nordic Alliance.

Undersøgelsen er den tredje af sin slags. Den første blev gennemført i 2014.      

Kommentarer fra læserne

Ingen kommentarer

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at kunne kommenter artiklen.