af Torben Kruse

Pas På Hørelsen er igen i år på Folkemødet. Samarbejdet mellem DMF og GN Hearing Danmark om Pas På Hørelsen har resulteret i et løsningskatalog, som vil blive præsenteret for politikere og eksperter.

Tue West er med Pas på Hørelsen på Folkemødet på Bornholm (foto vmkpro.com)

 I rækken af musikere, der slår et slag for Pas På Hørelsen, sidder musikeren og sangskriveren Tue West med i et panel på Folkemødet den 18. juni, hvor eksperter skal diskutere konkrete løsninger med politikere på baggrund af det nye idékatalog.

Tue bidrager med de erfaringer og tanker han har gjort sig om lyd i en lang karriere, hvor musikken fylder mange timer om dagen. Fra monitors i studiet, koncerter - både egne og de mange han går til, for at følge med i kollegaernes arbejde - og ikke mindst i sit arbejde som underviser.

"Musikkens energi og løssluppenhed er vores kreative kraftværk"

 

Kæmpe udfordring

"Vi står over for en kæmpe udfordring", mener Tue West. "Musikkens energi og løssluppenhed er vores kreative kraftværk, og det der tiltrækker mange af os. Øret er samtidig skrøbeligt og det eneste vi har at modtage musik med. Så vi skal søge løsninger, der hverken går ud over musikken og kreativiteten eller øret og hørelsen. 

Vi skal være mere opmærksomme på, hvornår det faktisk er godt at skrue ned og så skal vi have et grundlæggende fokus på ”uintelligente støj” i hverdagen. Som f.eks byggerier og maskiner der støjer fordi de ikke er konstrueret ordentligt, høretelefoner der spiller unødigt højt, kanonslag til fodboldkampe mm. Støj i hverdagen der ikke er nødvendig for os som mennesker".

Pauserne er vigtige

"Personligt arbejder jeg med musik i mange timer hver dag," fortæller Tue. "Enten med produktion, indspilning, koncerter eller undervisning. Så jeg skal være bedre til at finde de steder i mit arbejde, hvor jeg kan skrue ned eller bruge ørerpropper. Jeg tror mange musikere har tidspunkter, hvor øret kan "sidde lidt over" eller "tage en pause". Man kan jo også blive høretræt i en kreativ proces og tage nogle forkerte beslutninger, hvis øret og hovedet har lyttet og arbejdet i timevis".

 

"Vi er "opdraget" med at musikken helst skal være så høj, som mulig - både i studiet og til koncerter. Men man skal vænne sig til at skrue ned på de rigtige tidspunkter"

 

 "Skru ned - jeg kan ikke høre musikken!"

Tue oplever ofte at musikken bliver så høj, at det er svært at få nuancerne med. Normalt spiler han med "monitor-kasser", men har vænnet sig til, at i stedet for at få skruet op for det instrument, han mangler i monitoren, så får han i stedet skruet ned for de andre instrumenter i sit monitormix. Simpelt, skulle man tro, men det er faktisk en svær balance og noget man skal vænne sig til.

"Jeg foretrækker hellere at stå lidt tættere sammen med bandet på en scene, end at få skruet højt op for en monitor. Og når jeg mixer i studiet skal jeg også passe på det ikke bliver for højt, for pludselig forsvinder nuancerne i den larm lydniveauet har skabt," siger Tue.

"Den høje musik er en del af vores kultur og det vi elsker ved musikken. Der må vi ikke gå på kompromis. Vi skal ikke spille eller udtrykke os i et lavere niveau, men skrue ned der hvor det faktisk hjælper os bedre på vej"

 

I undervisningen

Tue er en af de undervisere, der nogen gange beder trommeslageren slå hårdere for at få den rigtige energi ind i et nummer.  Og i de situationer, især hvor en guitarist eller bassist står klinet op ad et crashbækken, er det oplagt at bruge ørepropper, eller, endnu bedre, musikerhøreværn med et dæmpningsfilter på 15 eller 25 db. Det er selvfølgelig også vigtigt, at tænke "luft" eller pauser ind, hvis lydtrykket er højt i øvelokalet. 

 

Debatten finder sted på
Folkemødet, lørdag den 18. juni, kl. 16.00 - 17.00

Sundhedsparlamentet, Havnegade 43, Allinge

Se hele programmet for Pas På Hørelsen på Folkemødet her

 

LÆS OGSÅ:
Generation Høreskade
Gode råd til god lyd


Om Tue West: 
Aktuel med udgivelsen "Der er ingen der venter på os", 2016. Tuewest.dk

 

Om Pas På Hørelsen
Pas På Hørelsen er en informationskampagne, der rådgiver om sund omgang med lyd. Kampagnen er et samarbejde mellem Dansk Musiker Forbund og den danske høreapparatproducent, GN Hearing A/S.

Kommentarer fra læserne

Ingen kommentarer

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at kunne kommenter artiklen.