af Karen Bendix

Ny rapport afdækker den danske elektroniske musikscene og synliggør interessen for organisering og professionalisering.

En ny undersøgelse af det elektroniske musikmiljø i Danmark giver et indblik i en ellers uafdækket del af musiklivet. (foto Karen Bendix)

Dansk elektronisk musik er i en rivende udvikling med en stærk og levende scene og en stor talentmasse af både nye og etablerede artister. Men modsat andre musikstilarter er den elektroniske musikscene ikke organiseret i brancheforeninger og genreorganisationer. For at nærme sig en mere professionel og samlet genre er der derfor behov for en længerevarende strategi og indsats.  

Ud fra dette behov iværksatte Foreningen Strøm og Fonden Roskilde Festival i 2015 en afdækning af hele den elektroniske musikscene i Danmark ledet af ph.d. Ingeborg Okkels. Rapporten – som bl.a. er støttet af DMF - ligger nu færdig med viden og fakta om den danske elektroniske genres karakteristika, behov og udfordringer, så genren kan synliggøres og støttes bedst muligt.  

Konkret fakta

Medio september blev rapporten ”Undersøgelse af elektronisk musik i Danmark 2017” offentliggjort i Aarhus og København. Her nævnte Ingeborg Okkels, der har ledet undersøgelsen, tre væsentlige områder, hvor rapportens tal og fakta kan bruges konkret af miljøet.  

Politisk redskab

For det første kan den bruges som et politisk redskab til at fremme vilkårene for den elektroniske scene gennem de hårde facts rapporten afdækker. Den elektroniske scene er mest en subkultur og derfor usynlig både i medierne, og dermed også i forhold til beslutningstagere, organisationer, fonde og andre støttegivere. Det skyldes ifølge Ingeborg Okkels bl.a. at Danmark traditionelt set er et rockland, og derfor skal der bankes ekstra hårdt på dørene for at få opmærksomhed, hvis man er elektronisk musiker.

Med de nye tal og statistikker i rapporten kan man se, at der i hele landet er aktører i den elektroniske musik – dog mest koncentreret i storbyerne. Og en sådan viden kan bruges til at påpege nødvendigheden af fx en festival eller et spillested i andre områder end de store byer.  

Behov for organisering

For det andet viser undersøgelsen, at der er et stort behov for at samles og netværke i det elektroniske miljø. Da undersøgelsesteamet tog på rundtur i Danmark oplevede de en stor interesse for at tale sammen, få inspiration og løfte i flok – samt en interesse i at få professionel hjælp til at søge støtte, lave PR og fundraising. På den måde viser rapporten et væsentlig grundlag for at organisere og professionalisere miljøet.  

Database til miljøet

For det tredje har rapporten affødt en database, hvor man kan søge i det elektroniske miljø både i Danmark og internationalt. Spillesteder, festivaler, medier og støttemuligheder, samt oversigt over pop-up-arrangementer i kirker og andre offentlige steder er samlet som dokumentation på interessen og behovet for at styrke elektronisk musik i hele landet. 

Læs rapporten her: Undersøgelse af elektronisk musik i Danmark 2017 

Kommentarer fra læserne

Ingen kommentarer

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at kunne kommenter artiklen.