af Karen Bendix

Danske jazz-, world- og folk–orkestre, der ønsker at etablere sig på det tyske marked, kan ansøge nu.

Kristin Korb Trio er et af de bands, der tidligere har haft glæde af Danish Vibes til at komme ind på det tyske marked. (Foto Männikus Christer)

Tre danske jazz-, world- og folk–orkestre har mulighed for at blive udvalgt til at arbejde intenst på at etablere sig på det tyske marked, som er verdens tredje største musikmarked. Med et godt netværk i ryggen og et indbyggertal på 80 millioner mennesker får orkestrene mulighed for at få vedvarende succes lige syd for grænsen.

Økonomisk støtte og netværk

Gennem ordningen Danish Vibes får orkestrene økonomiske midler til at skabe den størst mulige synlighed i medier, på festivaler, venues og messer. Derudover bliver de introduceret til relevante samarbejdspartnere, så hvert orkester får et relevant tysk netværk. Samarbejde med tyske partnere indenfor booking, management, labels, publicists, festivaler etc. skal gerne resultere i vedvarende succes. 

Miniuddannelse i musikmarkedet

Forløbet er også en miniuddannelse i at navigere i et udenlandsk musikmarked og tilbyder de udvalgte musikere hjælp til coaching, strategi, branding, social media, marketing, PR-analyse og tysk presse, performance coaching, netværk, samt opfølgning af strategi og resultater.

Alle kan søge - tre bliver valgt!

Orkestrene bliver udvalgt af en tysk jury. Ud fra juryens anbefalinger indkaldes en række orkestre til en motivations-samtale med WMD og JazzDanmark. Baseret på disse samtaler udvælges tre orkestre til deltagelse i forløbet.

Det forventes at man selv investerer sin tid i projektet, og der kan ikke forventes betaling for showcases.

Showcase i Tyskland og Danmark

Danish Vibes Showcase, der afslutter forløbet, er en showcase for ca. 100 indbudte tyske branchefolk – et ideelt afsæt for at præsentere sin musik og opnå aftaler, hvis man er forberedt. På vejen mod den afsluttende showcase vil orkestret deltage i brancheevents som Jazzahead! (jazz) og SPOT Festival (world, folk), Dansk Live.

Deadline for ansøgning er den 15. januar 2017.

Fakta:

Ansøgninger skal indeholde:

  • En kort biografi (max 2000 tegn)
  • Begrundelse for jeres satsning på det tyske marked
  • Kort beskrivelse af igangværende udlandsarbejde inkl. eksisterende kontakter, uddrag af evt. anmeldelser mv.
  • Link til webside
  • Link til video (om muligt gerne både en live og en musik video)
  • Pressemateriale, herunder presse billeder
  • Tre audiofiler
  • Kalendertjek for udvalgte datoer (se nedenfor)
  • Fra den tyske branche forventes det, at ansøgernes musikalske udtryk er originalt og på internationalt niveau.
  • Det forventes, at orkestret har vedvarende koncertvirksomhed og deltager med de musikere, der ansøges med.  

Vigtige Datoer

  • 6.+7. marts – Introseminar – strategi, pr, performance
  • 29. april – Jazzahead! Showcase
  • 5.+6. maj – SPOT Showcase
  • 27. oktober – Dansk Live Showcase – pre-production
  • 23. november – Danish Vibes Showcase

Ansøg her 

Annonce:

Kommentarer fra læserne

Ingen kommentarer

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at kunne kommenter artiklen.