af Henrik Engquist

Engquist tester Yamahas nye kompakte trommesæt

Jeg tror at alle trommeslagere kender den ”sjove” bemærkning efter endt spillejob, midt om natten. Man er sidste mand i orkestret til at pakke, og en eller anden siger: ”Hvorfor valgte du ikke piccolofløjten?” Morsomt, ikke? Men den tid er slut! Yamahas guru-trommedesigner Takashi ”Hagi” Hagiwara har nemlig gjort det igen, for trommeslagerne har nu adgang til små kompakte trommesæt som er lette, nemme og hurtige at pakke og hvor trommerne er monteret med bundskind hele vejen rundt. Yamahas HipGig serie betyder derfor slut med ondt i ryggen og ikke mere “sidste mand” til opstilling/nedpakning. Men hvis du tror at man giver køb på lyd og kvalitet, så læs videre.

Jack DeJohnette (amerikansk pianist, trommeslager og komponist, red.) siger om de kompakte trommesæt: ”These drums Will do for drums what John Coltrane did for the saxophone when he changed to the soprano”. Jeg er selv den lykkelige ejer af testeksemplaret, Yamahas "Signature Rick Marotta HipGig” i den legendariske Cherry Wood finish, som også er kendt fra Yamahas Recording-serie. Siden jeg anskaffede mig sættet, har jeg fået mange sjove spørgsmål og interessante bemærkninger: Har du købt trommer i BR-legetøj!? Er det et børnetrommesæt? Det ligner en motorcykel! Hvornår henter du resten af trommerne? Russiske dukker!!

Jeg anskaffede sættet på en ”Engqvist Orkester”-tourne i Los Angeles, hvor vi havde Alex Acuna (Peruviansk trommeslager og perkussionist, red.) og Justo Almario (Colombiansk saxofonist, red.) som gæstesolister. Det var nødvendigt for mig at have et kompakt sæt, der yderligere kunne transporteres med fly (uden overvægt) til Danmark. Jeg havde allerede hjemmefra checket Yamahas HipGig løsning ud, men spørgsmålet var, om jeg skulle give køb på selve lyden. Allerede under første øvning med orkestret blev vi meget overraskede over det enorme output og den volumen dette lille sæt har. Alex Acunas første bemærkning var: ”I must order one of these kits”.

Flere modeller i serien

Som før nævnt er der i HipGig familien yderligere to modeller. Yamaha signature Al Foster SR HipGig (HG8T46AL) er lillebroderen til Rick Marotta. Al Foster fås kun som coatedede finishes. Det er netop der sættet udskiller sig lydmæssigt fra Rick Marotta Cherry Wood modellen, som er lakeret. Al Foster-sættet er mere praktisk, idet man ikke er afhængig af den ikke indstillelige cylinderstol, men her har en almindelig trommestol. Al hardware kan let og bekvemt pakkes i en softbag. En anden forskel er 2 bækkenstativer med fødder hvorimod RM stativer er monteret på stortrommen. Generelt er trommerne meget ”træ” agtige og mere runde/ bløde i lyden, knapt så meget top i lyden. Jeg vil sige, at dette HipGig er meget allround, men måske mest velegnet til større settings i alle stilarter, specielt Rock`n roll.

Prisen er kr. 17.220,- Inkl. tasker.

Det mindste sæt i serien hedder Yamaha signature Manu Katche` Junior kit (JK 6F46MK). Trommerne lød super fra fabrikken; lidt højt pitch, men dejlig tone. I trommeverdenen er der efterhånden et meget stort udbud af fine trommesæt i denne prisklasse, men som underviser har jeg anbefalet dette sæt til begyndere og til professionelle studerende med forskellige behov. MK mangler dog den praktiske pakke-feature. Sættet er mere bygget som et konventionelt trommesæt, dog meget mindre og kompakt. MK er synd at kalde det for begynder- eller børne-øvesæt, da det faktisk indeholder de kvaliteter man forbinder med et proffesionelt trommesæt. Prisen på kr. 7.520,- kan ikke afskrække.

Yamahas stativ-hardware er kendt som noget af det bedste i trommeverdenen. Jeg har altid spillet på Yamaha-hardware af den simple grund, at det er pålideligt, uopslideligt og LÆKKERT. Alle metalrør kommer faktisk fra Yamahas egen motorcykelfabrik: Genbrug i høj klasse! Hardware på HipGig konceptet kræver fantastisk robusthed, da alle trommerne og bækkenstativerne er monteret på stortrommen. Jeg kan som altid sige at tingene hænger solidt sammen. Al Foster har endda monteret ekstra stabilisatorben bagest på stortrommen for at den ikke skal tippe over. Rick Marotta og Al Foster er monteret med ”top of the line” stativerne. Bækkenstativerne og hi-hat stativ er fra den lette ende i hardware-serien, men det gør det bestemt ikke ringere af, derimod kun lettere at løfte! Generelt er det meget vigtigt at bruge de monterede "memory locks" på Marotta og Foster, da lilletromme og tammer ellers ”skrider” i deres ophæng.

Det er egentlig ret modigt af Yamaha, at de uden skam udvikler et sæt fuld af borehuller, stativer der kravler dybt ind i kedlen og ingen RIMS/YESS system i disse tider hvor trenden siger det modsatte. Men hva... - HipGigget lyder jo fantastisk. Måske stof til eftertanke for "tromme-videnskabsmændene"?

Efter at have spillet utallige jobs på dette sæt, har jeg fået en fornemmelse af, at det har ændret min spillestil, da det på en eller anden måde er fysisk anderledes at sidde bag dette lille sæt der lyder så stort. Man kommer bedre "ind og ned" i trommerne, når man spiller. Måske en individuel ting, men bestemt værd at prøve.

HipGigget henvender sig faktisk til alle slags trommeslagere, fra dansemusiker til Heavy freaks. Og specielt til trommeslagere der ikke har en tromme-roadie til at pakke, og ”let`s face it” - hvor mange af os oplever det?

Det appellerer i hvert fald til en trommeslager som mig, der spiller mange forskellige jobs i alle kalibrer, både fra café-jobs til større koncerter. Jeg har fået nok af hold i ryggen af min hardwarecase og tungt gear!

Om tester Henrik Engqvist

Henrik Engqvist har et helt livs erfaring i trommeverdenen med et utal af forskellige spillejobs i alle situationer og med masser af forskellige trommesæt. Som ejer af et 'top of the line' Gretsch 1997 og et Gretsch Round badge Vintage kit fra 1950, er han en svær nød at knække når det kommer til andre trommemærker og nyheder. Læs mere om ”Engqvist orkester” på www.engqvistorkester.dk.

Kommentarer fra læserne

Ingen kommentarer

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at kunne kommenter artiklen.