af Torsten Lefmann

Sanger og guitarist Torsten Lefmann tester her to nye vokalpedaler fra TC Helicon.

Stolpe ud for TC!

Under slagordene ”Many may be surprised to see a singer taking control over their sound. We think it’s about time” er det hæderkronede danske firma ude i en nobel sag med deres to nye Voicetone vocalist pedaler.

Men et par dumme fodfejl giver mig lyst til at gribe knoglen og råbe et opmuntrende ”KOM IGEN” ind i hovedet på en sagesløs receptionist på hovedkontoret i Risskov!

TC Helicon VoiceTone Correct ”Din personlige lydtekniker” og pitchkorrektion i pedalform. EQ, compressor, de-esser, auto-kromatisk pitch correction mv.

Foto: TC Helicon

Vokale tvillinger

Den første nye pedal, Voicetone Create, er en multieffekt til vokalisten med diverse reverbs, delays, thickening og transducer (det sidste kan fx emulere overdrive). Create har 99 prefabrikerede lyde, som du kan modulere til egne behov og gemme på 10 presets.

Den anden pedal, Voicetone Correct, er en slags preamp med indbygget EQ, compressor, de-esser og pitch correction. Pedalen har en ”adapt” funktion der gør, at den analyserer din stemme og indstiller forskellige parametre for at optimere din vokallyd.

Create og Correct koster ca. 2.000 kr. pr. stk. og er designet til at fungere som et par. TC Helicons håb er da nok også, at mange bliver fristet til at købe begge pedaler.

Voicetone i marken

Pedalerne henvender sig først og fremmest til sangere, der ikke har en lydmand i salen til at kontrollere vokallyden.

Jeg lavede en håndfuld presets på Create hjemmefra og testede herefter pedalerne på 2 jobs. Det ene var et lille baggearsjob uden lydmand, det andet var et større PA-job med lydmand.

På det lille job gav det god mening, at jeg med et tryk med foden kunne skifte mellem effekterne i Create på min sangmikrofon (og ikke mindst at slukke for dem igen), men på det store job blev min lydmand faktisk lidt fornærmet over, at jeg overtog den del af hans job; ”Det er jo det, der er det sjove”, sagde han skuffet. Han var heller ikke begejstret for grundlyden i Correct og måtte EQ’e og gaine sig ud af signaltab. Jeg syntes ellers, at den havde lydt godt i øvelokalet.

Man har aldrig kunne beskylde TC for at lefle for kunderne ved at bruge moderigtige pangfarver eller catchy navne som fx Funkulizer og Mastermetalmogriffer, men mange år i musiklivet har lært mig, at udseendet sagtens kan være omvendt proportionalt med kvaliteten (tænk bare på Mariah Carey…).

Faktisk tog jeg mig selv i at gabe, da jeg pakkede dem ud - for de er godt nok kedelige at kigge på. Derudover er de næsten ens.

På jobs’ene oplevede jeg flere gange at stå og glo længe på dem, inden det gik op for mig, hvilken af de i alt 4 switches jeg skulle træde på for at få det kraftige Purple Rain delay, jeg havde programmeret hjemmefra – og så var sangen næsten slut.

Torsten Lefmann er sanger og guitarist med bopæl i København. CD-aktuel med Starfish og Fistful of Dollars, foruden at han bl.a. har spillet med Peter Smith, Sacha Dupont, Michael Carøe, Nikolaj & Piloterne og Bongoinstituttet.

Kram i metal

Jeg vil skynde mig at rose TC for at fremstille pedalerne i metal. I en iPod tid hvor alt helst skal være så let som muligt, er det rart at have 2 x ¾ kilo ved hånden, næste gang en fuld idiot vælter ind i mit mikrofonstativ og efterlader min mund fuld af tandstumper.

Selvom jeg kun har været i besiddelse af pedalerne i en god uges tid, føler jeg mig fuldt overbevist om, at de vil holde til et godt stykke efter jeg selv er slidt ned. Create klarede også at få hældt en halv fadøl ud over sig uden problemer.

Voicetone-pedalerne er afhængige af hver deres 12V strømforsyning, hvilket altid er lidt irriterende. Til gengæld kan de levere phantom power, hvilket gjorde mig glad igen. Pedalerne har to outputs der kan assignes til forskellige funktioner. Features jeg tror, man med tiden får en del glæde af, Create har fx tap switch til delay – godt set af TC.

Som tidligere nævnt er Create født med 99 fabrikslyde. Som det ofte er med den slags, varierer de fra det næsten brugbare til komplet latterlige. Heldigvis kan de alle justeres. På oversiden af pedalen er fabrikslydene inddelt i 10 undergrupper – nogle med letfattelige navne som ”Pop/R&B” og ”Rock/Metal”. Jeg er absolut tilhænger af, at man ikke skal skabe en effekt helt fra grunden. Det passer mig storartet, at jeg i stedet kan vælge en der lyder nogenlunde godt og herefter dreje lidt på knapperne, til den passer mig. Det kræver blot at de justeringsmuligheder effekten tilbyder, er dem man rent faktisk har brug for.

Create er udstyret med 2 Tweak knapper, der for hver preset har forskellige funktioner. Det betyder, at du kan rende ind i det problem, at du på den fabriksdelay, som du synes lyder bedst, fx ikke kan justere delay level. Så må du lede efter en anden lyd, der har denne justeringsmulighed, og det er jo slet ikke sikkert, at den passer dig lige så godt.

Flere fodfejl

Når du har fået drejet dig frem til de effekter, du skal bruge og gemt dem i pedalens presets, skal du forsøge at skifte rundt mellem dem ved brug af Creates 2 footswitches. Kun 2 switches til at skifte mellem 10 presets + tap og on/off betyder, at hver switch har flere funktioner. Her går det over min forstand, at man vælger at placere de mange små lysdioder, der skal fortælle hvilken funktion, du befinder dig i, på den del af pedalen, der er under foden, når du træder på den. Det kan ikke være rigtigt, at du skal tilbringe så mange timer i øvelokalet, at du kan betjene pedalen i blinde, inden du tager den med på job!

En anden brøler der ikke må ske for en erfaren effektpedalproducent er, at drejeknappernes gang er så let, at de drejer blot ved den mindste berøring af en skosnude eller et XLR-kabel.

For mit vedkommende betød det, at Create pedalen midt i et nummer skiftede fra standard vocal plate til heftig flanger. Det lød så tilfældigvis ret fedt i netop det nummer, men så heldig er jeg nok ikke næste gang. Det er da også lidt fattigt, at den drejeknap der skal lede dig igennem de 99 fabrikslyde, ikke har indbygget steps.

Det betyder, at det er mere held end forstand, hvis du finder det ønskede program med bare den mindste rysten på hånden. Det er faktisk helt ubrugeligt i en livesituation.

Vokale tvillinger fra TC

Foto: TC Helicon

Stemmeanalyse

Correct er sådan set ret simpel. Du justerer din grundlyd inden jobbet, og så holder du dig til den. Men Correct er også ret avanceret, for den skal lære din stemme at kende for at indstille compresser, shape (EQ) og de-esser. TC Helicon-folkene kalder funktionen for Adaptive. Du indstiller dreje- og trykknapper på en særlig måde og synger herefter i din mikrofon i 10 sekunder.

Man kan sige, at det sådan set er befriende, at Correct gør alt ingeniør-arbejdet for dig, men der er ingen umiddelbart logik i, hvordan knapperne skal være indstillet for være i Adaptive Mode, og jeg gætter på man skal sidde med manualen i hånden mange gange, før man lærer det udenad. Desuden skal du gentage proceduren for alle 3 funktioner, og knapperne skal være i nye positioner for hver funktion. Når Correct så har analyseret din stemme og indstillet comp, shape og de-esser, er det så det rigtige facit den er kommet frem til? Som tidligere nævnt, var PA-lydmanden ikke imponeret. Men i øvelokalet på et halvdårligt sanganlæg, synes jeg faktisk, den gjorde et godt stykke arbejde.

På 3 drejeknapper, kan du skrue op og ned for funktionerne, alt efter hvor glad du er for Corrects beregninger. Correct er også forsynet med pitch correction, der retter dine toner ind, hvis du synger falsk. Det er en effekt, jeg nok vil være lidt varsom med, da den siger nogle grimme ”plop”, når den hjælper din stemme ind på ret spor.

Du kan vælge kun at have pitch correction i din monitor – i følge manualen vil det hjælpe dig til at synge mere rent. Tør man stole på en pitch correction? Jeg var ikke modig nok til at teste det live!

Konklusion

Voicetone pedalerne lyder som man kan forvente af multieffekter til under 2.000 kr. Okay uden at være prangende. De kan sagtens hamle op med indbyggede effekter fra en powermixer, men må give op over for prof udstyr fra et PA-firma.

Hvis jeg var TC Helicon, ville jeg lave Create pedalen dobbelt så stor med flere footswitches og flere justeringsknapper og for Guds skyld flytte dioderne, så man kan se dem – faktisk lidt i stil med en Line 6 guitarpedal.

Hvis det ville øge prisen dramatisk, kunne de for min skyld godt reducere antallet af programmerbare presets og fabrikslyde. Correct ville jeg udstyre med 3 adapt-knapper – en for hver effekt, så jeg slap for at nærlæse manualen hver gang, jeg skulle indstille de 10 dreje- og trykknapper.

Vocalist 2

Foto: Digitech

ALTERNATIVER?

Grejredaktør Nils Harbo tilføjer:

Der er andre vokalpedaler på markedet.

Digitech Vocalist er således en pedal, der er i stand til at aflæse hvilke akkorder musikeren spiller på sin guitar! Samtidig kan maskinen analysere hvilke toner sangeren synger og ved at kombinere disse informationer på en intelligent måde, kan maskinen generere korstemmer til det, der bliver sunget. Uden MIDI! Det lyder ret utroligt, men det virker faktisk.

Vocalist 2 koster ca. 3.000 kr. og leverer op til 2 stemmer plus processering af leadvokalen

Vocalist 4

Foto: Digitech

Den lidt større model Vocalist 4 koster 3.895,- og kan levere flere stemmer og indstillinger.

Kommentarer fra læserne

Ingen kommentarer

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at kunne kommenter artiklen.