af Nils Harbo

De originale ”New Old Stock”-rør til guitarforstærkere, fremstillet for 30-40 år siden, er stærkt efterspurgte. Men hvorfor ikke blot købe et tilsvarende moderne rør, der oven i købet er billigere? En dansk rørentusiast og en professionel guitarist satte sig sammen for at løse dette dilemma. Det endte med at blive en meget grundig og gennemgribende test af forskellige 12AX7/E83CC-rør i den bedste ende. Er du selv guitarist, så deltag i debatten om de nye gamle rør! Kom med dine erfaringer og giv din mening til kende. Er de gamle rør de bedste? TESTERE: Svend Jørgensen og Jørgen Gylling

Behøver man NOS´er for at få god lyd ?

Af: Svend Jørgensen og Jørgen Gylling.

Test af ni forskellige 12AX7 / ECC83 forforstærkerrør, som er til at få fat i – oven i købet til priser, alle kan betale

Har du penge, så kan du få, men har du ingen, så må du gå ! For så kan du ikke købe de såkaldte NOS (New Old Stock) rør til din forstærker.

Men er det nu nødvendigt at ofre de mange penge på de ”gamle” rør fra USA eller Vesteuropa ? Duer de nye rør fra Rusland, de gamle østbloklande og Kina slet ikke til noget, og hvordan lyder de i forhold til hinanden ?

Det har vi forsøgt at undersøge ved at afprøve 9 forskellige 12AX7 forforstærkerrør stillet til rådighed af Pyndt Electronic Trading (www.Pyndt.dk), hvor alle rørene i øvrigt også kan købes. Hos Pyndt kan man også få en CD med alle rørene anvendt i en Fender Princeton Reverb pre CBS. Indspilningerne er foretaget med Fender Telecaster 1956, Fender Stratocaster 1969 og Gibson Les Paul 1957 med PAF pick-ups.

Oversigten over rørene og selve måden, testen er foretaget på, kan ses på de følgende sider. Ligeledes er det præcist angivet, hvordan selve indspilningerne er foregået.

Lyttetesten er naturligvis subjektivt præget – det, der lyder godt for den ene person, lyder nødvendigvis ikke godt for en anden.

Det er derfor, der på et professionelt niveau er indspillet en CD – så man selv kan danne sig et indtryk i forhold til den type musik, man dyrker.

Vi har testet følgende rør fra div. producerende fabrikker:

Rækkefølgen af rør, er som anvendt i testen.

1. TAD-7025/ E83CC hi-grade ( TAD-E83CC-CZ (RT030))

2. TAD-ECC803S-CZ (RT033)

3. TAD-7025 hi-grade (RT010)

4. 12AX7-Tung-Sol

5. 12AX7LPS-Sovtek

6. 12AX7-EH (Electro-harmonix)

7. 12AX7 WB Sovtek

8. 12AX7 WA Sovtek

9. TAD-7025S (RT011)

Lidt forklaring om rørtyperne/betegnelserne:

E83CC er High Grade version af 12AX7/ECC83 - 7025 er den selecterede version af 12AX7/ECC83 . Begge (både E83CC og 7025) erstatter 12AX7A/ECC83 i alle applikationer med bedre signal/støjforhold til følge (det er sådan i de fleste tilfælde) !

Alle rør er testede på AVO 160 rørtester, testet i testforstærker for mikrofoni, sus og forvrængning.

Ingen triode-halvdele måtte have mere end max 0,1 mA forskel, og alle med minimum den for røret specificerede transkonduktans ( mA/V ).

I samme proces blev rørene subjektivt vurderet i hi-fi sammenhæng, men det er ikke så relevant her.

Fra SoundTrack Studio

Foto: SoundTrack

Studietest

Forudsætningerne for at fortsætte projektet og for at opnå målsætningen så ud til at være opfyldt indtil videre.

Det vi havde hørt, ville vi gerne have, at andre skulle kunne lytte til og få gavn af. Det var derfor essentielt, at den CD, du som bruger skal kunne støtte dig til, blev helt i topklasse!

Der måtte ikke gå detaljer og information tabt ved indspilningen. Vi var nødt til at bruge et professionelt indspilningsstudie.

Soundtrack Studios i København syntes, at projektet var interessant og tilbød at hjælpe os med professionel indspilningserfaring i deres meget veludstyrede studier.

Forstærkeren var placeret midt i den største af deres indspilningsboxe (60m2).

Denne box er meget velreguleret akustisk og har en kort efterklangstid, da alle flader er beklædt med porøse absorbenter.

Endvidere satte vi akustiske skærme omkring forstærkeren, så vi var helt sikre på, at rummet ikke havde indvirkning på optagelsen. Ca. 1 meter fra forstærkerens front placerede vi en Schoeps cmc5/mk2 (kuglemikrofon.) Som mikrofonforforstærker brugte vi en Vintech X73, som har trafobalanceret indgang. Signalet gik derefter direkte ind i ad-konverteren (Apogee) for til sidst at ende i ProTools- systemet. Alle filer er derefter overført direkte til CD uden nogen form for dynamik behandling.

Eksempler på notater i Svend Jørgensen skema

Foto: Klik på billedet for forstørrelse

Tålmodig lytning - i mono

Efter 3 ½ times intensivt indspilningsarbejde, redigering og brænding, stod vi med de første 5 CD`er til brug for ”hjemmetest”.

Vi vidste, at der med sikkerhed var forskel på lyden af de forskellige rør. Vi vidste ligeledes, at det kunne høres tydelig gennem Princetonen, men kunne et brugbart budskab genskabes fra CD`en af den enkelte person hjemme på ”matriklen” ?

Det er ikke så ligetil endda!

Skal det lykkes for dig, skal du følge vores vejledning, og du skal være meget opmærksom på følgende:

1) Du arbejder med et MONOsignal fra CDén!

2) Det stammer fra EEN højttaler*, en ”fuldtone” 12” guitarhøjttaler. Ingen delefiltre!!

3) Det er optaget med EEN mikrofon

4) Du skal helst sidde ca. 1 m fra en forstærker, der spiller med ca. 10-12 Watt i peak. (det er et ret højt lyddtyk en relativt punktformet lydgiver*)

5) Der er meget stor dynamik i signalet (Høj retningsfaktor Q* )

Metode 1:

1) God kvalitet CD-spiller (de fleste computere støjer alt for meget i analogdelen)

2) Tilslutning for hovedtelefon ( med nok power til at genskabe lydtrykket )

3) Evt. hovedtelefonforstærker

4) Et sæt gode hovedtelefoner

5) Afspil evt. med ”Monoindstilling”

Metode 2:

1) God kvalitet CD-spiller

2) Monoforstærker af rimelig kvalitet eller kun EEN kanal på en god stereoforstærker. Bedst med minimum 20 Watt uforvrænget output pr. kanal til rådighed.

3) Forstærkerklangfarve (bas/disk/mellem) på neutral.

4) En højttalerbox med kun EEN fuldtonehøjttaler*, eller en monitor med max 2 højttalere, der bør sidde meget tæt ( for så punktformig* udstråling som muligt ).

5) Sid max. 1 m fra højttaleren, bedst i cirka øre-højde !

6) Find et rimelig lydneutralt rum. (det modsatte af et baderum).

7) Kom så tæt på at ”lytte til en guitarforstærker” som muligt med din opstilling.

Generelt:

Når du skal ”fin-lytte”, er det bedst at være afslappet ( ej træt eller stresset), der skal være ro i omgivelserne (signal/støjforholdet).

Du må ikke have været udsat for langvarig kraftig lyd forud for lytningen (fx.

støj fra vinkelsliber, støjende motorer, høj musik).

Gengiveniveauet skal være så kraftigt, at du anvender den mere lineære del af din hørekurve, men ikke så kraftigt, at du føler gener/ forvrængning.

Resume af lytteindtryk

Foto: Klik på billedet for forstørrelse

Nye lytteindtryk

Vi fandt frem til en egnet CD –spiller: DAN-SOUND, AV 35 CUBE MK2. Ved hjælp af denne, med een kompakt højttaler, foretog vi testen på ny. Vurderingsresultaterne ses i skemaet. Vi har valgt at simplificere og sammenskrive vores lytteindtryk i dette ene skema!

Refererer til rørnumrene i ovenstående skema:

1) TAD-7025/ E83CC hi-grade ( TAD-E83CC-CZ (RT030))

2) TAD-ECC803S-CZ (RT033)

3) TAD-7025 hi-grade (RT010)

4) 12AX7-Tung-Sol

5) 12AX7LPS-Sovtek

6) 12AX7-EH

7) 12AX7 WB Sovtek

8) 12AX7 WA Sovtek

9) TAD-7025S (RT011)

En speciel mono CD-afspiller DAN-SOUND, AV 35 CUBE MK2, med en kompakt højtaler blev brugt til at gentage testen

Foto: Forfatterne

Lav din egen test

God fornøjelse med din egen test!!!

Du kan få en CD med indspilninger af alle rørene, så du kan lave din egen sammenlignende test.

Den kan rekvireres hos Pyndt Electronic Trading (www.pyndt.dk), se direkte link herunder (vedlæg en frankeret svarkuvert og mærket "CD")

Pyndt Electronic Trading

Hvad du hører på CD´en:

Der er i alt 81 tracks.

3 guitarer med i alt 9 forskellige indstillinger.

Hver indstilling og guitar afprøves med de 9 rørsæt.

9 indstillinger med 9 rørsæt = 81 tracks.

Fordeling: (fra og med til og med)

Track: Rørsæt:

1-9 1-9 : Telecaster neck position

10-18 1-9: Telecaster bridge pos.

19-27 1-9: Stratocaster bridge/middle pos.

28-36 1-9: Stratocaster neck pos.

37-45 1-9: Stratocaster 5 pos.: neck, neck/middle, middle, bridge/middle, brigde – akkorder

46-54 1-9: Telecaster 3 pos.: neck, middle, bridge – akkorder

55-63 1-9: Les Paul bridge pos.

64-72 1-9: Les Paul neck pos.

73-81 1-9: Les Paul 3 pos.: neck, middle, bridge – akkorder

Hvert sæt tracks varierer lidt i længde, så du kan skifte track, når du ønsker, eller blot skifte mellem de første anslag på de forskellige tracks.

Pyndt Electronic Trading leverer rør til testen

Foto: Forfatterne

Udvælgelse af rør til testen

Jørgen Gylling

Foto: Forfatterne

Om forfatterne

Jørgen Gylling Nielsen er rørentusiast og har mange års erfaring med reperation, test og udvælgelse af rør og nyder stor respekt i danske hi-fi kredse

Svend Jørgensen

Foto: Forfatterne

Svend Jørgensen er guitarist med mange års erfaring, bl.a. i bandet "Cottoncoats" og har i en årrække været ungdomsskoleleder i Ramsø kommune.

Han er samler af guitarer og forstærkere og har skrvet teksten til rørtesten.

Forfatterne ønsker at sige tak til:

Soundtrack Studios i København ved Anders Stadelund, Pyndt Electronic, guitarist Erik Bech Nielsen, Nicolai Olsen, Peter Nielsen og bassist Bjarne Christensen.

Disse tre rør klarede sig bedst

Foto: Klik på billedet for forstørrelse

Konklusion

Vi har rådighed over NOS- rør i de fleste fabrikater, og selvfølgelig lyder fx et Mullard ECC83 fra 1960´erne godt – og nok også en smule bedre end de fleste af de rør, vi har testet. MEN lydforskellen fra de bedste af de ”nye” og til de ældre rør fra USA og Vesteuropa er minimal – derimod er prisforskellen meget stor, og tilgængeligheden til de nye meget nemmere for de fleste almindelige brugere.

SÅ det kan måske betale sig at gemme snobberiet og det trendy lidt væk i flight-

casen og se på realiteterne. Du får nemt otte gode nye forforstærkerrør til samme pris, som du skal give for et NOS-rør.

OBS: Rørernes holdbarhed har vi ikke beskæftiget os med.

Priser og teknisk information fås hos Pyndt Electronic.

Deltag i debatten

Er du selv guitarist, så deltag i debatten om de nye gamle rør!

Kom med dine erfaringer og giv din mening til kende.

Er de gamle rør de bedste?

Kommentarer fra læserne

Allan Søgaard Jensen, 02-01-2012 09:48
Jeg kan yderligere tilføje at netop 12AX7EH, fra Electro Harmonix hører til en af mine favoritter. Samtidig virker produktions kvaliteten tillidsvækkende, jeg har aldrig modtaget et "dårligt" rør. Blot til info, så har jeg ingen personlig interesse i fabrikatet :-), Tube-amp.dk Allan Søgaard Jensen
Allan Søgaard Jensen, 02-01-2012 09:40
Godt nok ikke et helt nyt indlæg, men jeg vil alligevel tilslutte mig konklusionen i artiklen. Min erfaring både som musiker og som tekniker er at det der opnås med NOS rør er ofte marginalt og sjældent pengene værd.

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at kunne kommenter artiklen.