af Nicholas Findsen

Den danske bassist Jesper Lundgaard er efter en lang karriere også begyndt at designe basforstærkere. Bassisten Nicholas Findsen tester her Lundgaards Amp DC550-10.

Den mindste model Lundgaard Amp koster omkring 6.300 kr., mens den dyreste, testmodellen Double Combo koster omkring 17.800 kr.

Det første der slog mig, udover udsigten over Sortedam Dosseringen fra Jesper Lundgaards Nørrebrolejlighed, var størrelsen på Lundgaard Amps 10” dobbeltcombo. Den fyldte godt nok ikke meget i den store lejlighed!
Forklaring og teknisk data følger, men først lidt baggrundshistorie: Der er ingen tvivl om, at Jesper Lundgaard er en af landets mest velansete bassister , specielt inden for  jazzverdenen har han spillet sig til tops, både nationalt og internationalt. Sideløbende med karrieren som bassist, er Lundgaard pladeproducer, kapelmester, studieejer og har desuden en passion for audio-teknik.

Efter mange år med ”lidt for meget gang i basbutikken” valgte Lundgaard i 2007 at skrue lidt ned for spilleriet. Han ville bruge sin store viden om elektronik til at udvikle og bygge den ultimative basforstærker. MUSIKEREN har tidligere bragt en omtale af Lundgaards første serie Arco amps, men i 2009 skiftede Lundgaard samarbejdspartner og lancerede en ny og forbedret serie til bas og guitar under navnet Lundgaard Amps. Lundgaard har lige siden drengeårene bygget forstærkere på hobbyniveau, og med erfaringerne fra landevejen, havde han en ide om, hvordan den ideelle basforstærker til turnebrug skulle udformes: Den skulle være lille og let, men med enorme kræfter, og selvfølgelig indeholde de vigtigste funktioner i et brugervenligt design. Resultatet, LundgaardAmps 10” dobbeltcombo, er både smuk, æstetisk og vellydende. Kabinettet er ren dansk møbelkunst, fremstillet i massivt mørkebrunt træ, lige som alle metaldelene fabrikeres på en dansk fabrik. Forstærkerdelen i toppen er i rød aluminium med hvid skrift, hvilket sender klare lækkerheds-nørde-tekkie-signaler til mig. Alt i alt en lækker lille sag, man gerne vil kigge nærmere på.

Scene 1: Hjemme i stuen

Dobbeltcomboen er fantastisk nem at transportere. Den hverken vejer eller fylder meget: Jeg fik ikke en eneste klage fra min kone over at jeg proppede mere gear ind i stuen, så man kan godt slippe af sted med at have den stående fremme.

Amp’en er 2 kanaIs, og i begyndelsen blev jeg lidt forvirret over at Kanal B er placeret øverst på frontpanelet, og kanal A nederst. For mig føles det lidt som at sætte E-strengen nederst på bassen. Men ok, så længe man ved det, er det ikke noget problem.

Forvirringen fortsatte da jeg, efter at have rodet lidt med en A/B test, fandt ud af  lo-cut til kanal A befandt sig på bagpanelet af amp’en. Jeg oplevede derefter at kanal A spillede væsentligt højere end kanal B. Men det løste sig også, for der findes en pad-knap til kanal A ligeledes på bagpanelet, så man har mulighed for at dæmpe kanalen i tilfælde af for meget input. Når først knappen er lokaliseret, er det en fin lille feature.

Der er tænkt over funktionaliteten og mulighederne er mange. Man kan spille med to forskellige basser i henholdsvis kanal A og B, eller hvad med kontrabas med to pickupper – en til hver kanal. Mulighederne er mange, og kanal A er efter sigende udstyret med en fantastisk XLR- indgang, så man med held kan bruge den til mikrofonindgang.

Muteknappernes funktion er der også tænkt grundigt over: Man kan vælge kun at åbne for kanal A eller B, eller have begge åbne samtidigt.  Fronten er derudover udstyret med en mastermute, så der ikke er noget der feeder i pausen (andet end løgnehistorierne i baren!). Det eneste jeg savner, er mulighed for footswitch til muten og til at skifte mellem kanalerne.

Det er sjældent, jeg oplever at en forstærker ligefrem inspirerer til at spille andre stilarter end jeg plejer. Men sådan virkede Lundgaard’en. Jeg testede den på min ’64 Jazzbass og hold da op hvor de to lyder godt sammen. Det er no bullshit-lyd: klar, tydelig og veldefineret. Tonekontrollerne tager godt fat, fasevenderen virker og det gør lo-cut så sandelig også – men fingrene væk fra den!  Den indbyggede effektenhed med 16 forskellige effekter (reverbs, delays og modulation) lyder godt og støjer ikke. Der er masser af muligheder for at farve sololyden med lidt lækkert, hvis man er til den slags, og her er der tænkt på en on/off fodpedal til effekten. Ligesom man kan dosere mængden af effekt på henholdsvis kanal A og B. Det er smart.

Scene 2: Med på job

Dagen efter skulle jeg spille på både Esbjerg Musikhus og Værket i Randers – oven i købet jobs, hvor der skulle bruges både el-, kontra og synthbas. Så under armen med Lundgaardcomboen, og afsted igen til go’e gamle Jylland. Til dagligt spiller jeg altid på Ampeg, og i lastbilen stod allerede en 4x10” til el og synth, og en 2x10” til kontrabassen. Så det var spændende at se, om Lundgaard’en kunne løse udfordringen med en enkelt 10”combo. Som tidligere nævnt fylder den ikke meget i scenebilledet, og på mit 1,4 m høje podie synede den af endnu mindre.

Jeg har, sikkert som mange andre, bøvlet lidt med at få kontrabassen til at lyde present og fyldig, når der bliver spillet højt på scenen, så glæden var umiddelbart stor da jeg pluggede kontrabassen i Lundgaard’en og det allerede fra starten lød sindssygt godt. Men da resten af bandet begyndte at indfinde sig til lydprøve, kunne jeg stille og roligt se mig blive spillet ned af podiet. Lundgaarden kunne simpelthen ikke følge med lydniveauet. Jeg forsøgte at fjerne lidt bund, så jeg kunne skrue op uden at feede, men måtte se i øjnene at jeg kæmpede mod fysikkens love; comboen var simpelthen for lille til formålet. Det skal nævnes, at faseknappen var en stor hjælp i forhold til feedfaktoren, og den bevirkede at jeg kunne spille noget højere end først antaget, men altså ikke højt nok. Det er naturligvis ikke Lundgaards skyld, det er de andre i bandet der spiller for højt, og det kan man ikke gardere sig imod. Så lige til denne type jobs, må jeg se i øjnene at der skal mere krop og fysik til, end en enkelt 10”er kan klare. Men til et mere akustisk orienteret setup, er jeg slet ikke i tvivl om at det vil være en stor fornøjelse at bruge Lundgaard 10” comboen. LundgaardAmps fremstiller i øvrigt et 15” kabinet til supplement, som jeg meget gerne ville have prøvet i denne sammenhæng.

Scene 3: Indspilning

Jeg er så heldig, at jeg kan tracke bas hjemme hos mig selv, så jeg glædede mig til at prøve forstærkerdelen til studiebrug. Denne gang blev det min ’62 P-bas, der skulle lege med Lundgaard. Til en start er det smart, at man kan unplugge højttaleren, så resten af familien ikke behøver at blive velsignet med solobas under indspilning.
Endnu en gang har Lundgaard tænkt sig om, for det er nemt at bruge forstærkerdelen som preamp i studiesammenhæng, og der er mange muligheder til det individuelle behov. Dog skulle jeg igen rode lidt med ind og udgangene, pad/ikke pad, phase/ikke phase, mutes og så videre. Men da jeg havde været igennem alle mulighederne, endte jeg op med at bruge den balancerede udgang, med mulighed for at farve med tonekontrollerne.
Det lyder rigtigt godt, og jeg kan sagtens forestille mig at toppen skal stå i studiet som fast preamp. Sammen med Tubetech-kompressoren udgør de et stærkt team.

Konklusion

Her har nogen tænkt sig om, og det er luksus i disse tider!
Trods lidt mangel på intuitiv brugervenlighed, er LundgaardAmps dobbeltcombo en dejlig og vellydende combo, som snildt kan konkurrere med andre i genren. Det virker dog bedst, hvis man ikke skal spille for højt, og til mindre halvakustiske jobs fungerer den noget nær perfekt. Til studiebrug er den også meget effektiv og vellydende, og man kan afmontere forstærkerdelen fra kabinettet så den fylder endnu mindre.
Og så er den pæn.

Tillykke Lundgaard!

Specifikationer og priser

Lundgaard Amps DC550-1 specifikationer:

Forstærkertype: IcePower, Class D poweramp

Output power:                               550 W i 4 ohm
Firebånds EQ: 
Bass: +/- 15 db at 50 Hz, Lo-mid: +/- 15 db at 300 Hz, Hi-mid: +/- 15 db at 1 Khz, Treble: +/- 15 db at 4 Khz
Effektenhed: 24 bit digital studio grade unit med 16 presets (reverb, delay, modulation)
Div. kontrolmuligheder, bl.a. med fasevender, phantompower, effect send og footswitch 
Dimensioner: 28,5 x 20,4 x 64 cm
Vægt: 8,5 kg

Priser:

De forskellige modeller varierer i pris, afhængig af sammensætning mht. output power, speaker mv. Den mindste model (Single Head 220 watt) koster omkring 6.300 kr., mens den dyreste, testmodellen Double Combo 550 watts med 10” speaker koster omkring 17.800 kr.

De håndbyggede forstærkere bestilles bl.a. hos Lundgaard selv:

www.lundgaardamps.com

Om Nicholas Findsen:

Tester Nicholas Findsen har gennem de seneste 15 år været en af Danmarks mest benyttede bassister indenfor stort set alle genrer af den rytmiske musik.
Med omkring 200 jobs om året ligner hans referenceliste et opslag på stjernesiderne i Dansk Rockleksikon, og i det mere visuelle segment af branchen har Findsen i en årrække fungeret som fast bassist i diverse musik-og teatershows, foruden i et væld af tv-programmer.
Findsen er ligeledes både kender og samler af vintagebasser og ejer en omfattende samling der til stadighed vokser og fylder vægpladsen godt ud i hjemmet på Bryggen på Amager.

Kommentarer fra læserne

Ingen kommentarer

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at kunne kommenter artiklen.