af Nils Harbo

MK4 er den første ”side-adress”-mikrofon fra Sennheiser, altså den første mikrofon nogensinde fra den tyske producent, hvor man taler eller synger i siden af mikrofonen . Og så er det en studiomikrofon med gode muligheder – til en spændende pris. Men hvordan lyder den?

Sennheisers nye MK4 koster ca. 2.500 kr.

Sennheisers nye MK4 er en stormembrans kondensatormikrofon med nyrekarakteristik, forsynet med en 1" membran, der er belagt med 24 karats guld og specifikationerne fortæller at mikrofonen kan håndtere et lydtryk på 140 dB.
MK 4 er udviklet til optagelse af bl.a. vokaler, akustisk guitar, flygel, strygere og blæseinstrumenter. Mikrofonen er produceret i Tyskland, på den samme fabrik og i de samme ”Clean Room”-lokaler, hvor der også produceres de langt dyrere Neumann-mikrofoner.

Med en pris på omkring 2.500 kr. har vi således et særdeles interessant produkt til det professionelle hjemmestudio og det er med den historiske baggrund i bagagen, at vi tager et nærmere kig på mikrofonen og udsætter den for optagelse af vokal, guitar og trommer.

Sennheiser blev stiftet af Fritz Sennheiser i 1945. 2. verdenskrig var netop slut og sammen med syv ingeniørkolleger fra Hannovers Universitet dannede han i byen Wennebostel ”Labotorium W”, forkortet til  Labor W. Det første produkt var et voltmeter. I 1955 var der 250 ansatte og i 1958 blev firmaet omdøbt til Sennheiser Electronic. Fritz døde som 98-årig i 2010, men Sennheiser er stadig i familiens eje. Hovedkvarter ligger i dag i Wedemark, stadig i nærheden af Hannover og Sennheiser er blevet af verdens førende producenter af mikrofoner, hovedtelefoner og trådløse transmissionssystemer, der i dag beskæftiger 2.000 personer over hele verden, heraf 55 % i Tyskland. Man har også produktionsanlæg i Irland og USA og datterselskaber i hele verden, der bl.a. tager sig af lokal distribution. Sennheiser Nordic, som har lånt os testmikrofonen, ligger i Holte og beskæftiger ca. 35 mennesker.

I 1991 købte Sennheiser Georg Neumann GmbH, Berlin. Sennheiser er således også ejer af et andet af verdens berømte mikrofon-brands. Neumann blev stiftet i Berlin af Georg Neumann i 1928 og har levet en lidt omskiftelig tilværelse, bl.a. under navnet  Microtech Gefell og Telefunken. Neumanns fabrik i Gefell i Østtyskland blev under den kolde krig annekteret af russerne. Alligevel vakte Neumanns kondensator-rørmikrofoner opsigt verden over i årene efter 2. verdenskrig., bl.a. pga. af deres præcise og distinkte lyd, der blev et modstykke til datidens ”crooner-mikrofoner”, som fx de amerikanske RCA-båndmikrofoner, hvis varme og karakteristiske lyd kunne høres på optagelser med  Bing Crosby og Elvis Presley.
Frank Sinatra, derimod, foretrak en U-47 for dens præcise lyd og U-47 og U-48 blev også flittigt brugt af George Martin og The Beatles på de legendariske optagelser fra studierne i Abbey Road. Ældre Neumann-mikrofoner som U-87 og U-47 sælges i dag til astronomiske priser. I moderne tid er Neumann også startet på udvikling af en studiehøjtaler og KH 120 Neuman studiemonitor så dagens lys for et halvt års tid siden.

Den billigste Neumann-mikrofon man kan købe i dag, hedder TL 102. Den har jeg også fået fingre i og lyttet lidt på (læs boxen andet steds på siderne).

Men lad os først se nærmere på MK4.

Mikrofonlyd M/K

MK4 har en flot metal-finish med sort metal-gitter og vejer med sine cirka et halvt kilo godt til i hånden. Designet ligger væk fra det klassiske retro-look, der ellers ofte ses på kondensatormikrofoner, der bejler til hjemmestudieejeren. Man tænker ikke umiddelbart Telefunken, RCA og ”1958”, når man ser på MK4 og jeg kan godt lide det kølige, moderne, lidt neutrale look. Her er ikke arbejdet med ”gimmick” i udtrykket og mikrofonen ønsker tydeligvis ikke at være en blærerøv.

Sennheisers ingeniører har med indvendig elastisk ophæng af kapslen gjort meget ud af at minimere mikrofonens mekaniske egenstøj. Kapslen bygger på Sennheisers e965 mikrofon og har nyrekarakteristik, hvilket betyder at mikrofonen er rettet i en bestemt retning. Den fokuserer mod den lyd, mikrofonens forside vender imod, modsat fx en omni-karakteristik (også kaldet kugle-karakteristik), hvor mikrofonen optager hele vejen cirkelrundt.

Nyrekarakteristik er derfor den mest udbredte mikrofonkarakteristik-form, da det er særdeles praktisk i fx livesituationer eller i studiet, hvor man vil undgå for meget ”overhør” fra andre lydkilder. Men nyrekarakteristik ”farver” også lyden og mange mikrofonproducenter foretrækker da også at arbejde med kuglekarakteristik. På dyrere studiemikrofoner har man ofte flere karakteristikker at vælge imellem, så man kan vælge karakteristikken i forhold til det materiale, man skal optage.Det kan man ikke med MK4, men det er jo også med til at holde prisen nede. MK4 leveres med et praktisk ophæng, der fungerer udmærket.


Vælger du at købe en MK4 som fast mikrofon, er det dog anbefalelsesværdigt at investere i et bedre ophæng og lige nu tilbyder 4Sound fx en ”MK4”-bundle, hvor man får et elastisk Rycote-ophæng af høj kvalitet med, incl. pop-filter, for kun 3-400 kr. ekstra.

Klar til optagelse

Jeg valgte at udfordre MK4 med typiske ”hjemmestudie-optagelser” af speak, vokal og akustisk guitar. Men jeg lavede også trommeoptagelse med høj lydstyrke. Samtidigt lavede jeg krydsreference-optagelser med et par af mine velkendte mikrofoner, som jeg kender lyden af.

Resultatet er, at MK4 imponerer mig med en god bred lyd, der tager godt imod hele frekvensspektret. I specifikationerne er de angivet som værende fra 20 Hz til 20kHz, akkurat som mine referencemikrofoner. MK4 tager også godt imod høj lyd, hvad specifikationerne jo også havde lovet. Det er jo rart, hvis fx trommeslageren fyrer den godt af!

MK4 matcher fint mine reference-mikrofoner og skiller sig faktisk også lidt ud på guitaroptagelserne, i forhold til dobbelt så dyre AKG 414, der er en klassiker i studiesammenhæng. 414eren har fire karakteristikker og jeg har indstillet den på nyrekarakteristik, for at sammenligningen kan virke mere retfærdig. Men det virker som om, at 414’s nyrelyd kommer til kort på guitaroptagelserne, der lyder lidt flade i det. Her yder MK4-optagelserne guitaren mere retfærdighed mod guitaren, og fanger både harmonisk brillians i toppen og varm fylde i bunden. På trommeoptagelserne er mellemtonen levende, samtidig med at bassen er stram. Og MK4 virker også som velegnet til at optage ”ambient”, altså lyd, der optages på afstand. Vokaler lyder også godt, direkte og crispy.

Der er masser af top i MK4, uden den virker skarp eller aggressiv; på trods af, at mikrofonen ikke er ”neutral”. Den har, som så mange andre konkurrerende modeller, fået et boost i de øvre frekvenser. Ifølge specifikationerne er diskanten hævet lidt i området fra ca. 6 kHz til 10 kHz, hvilket gør mikrofonen mere åben og frisk i lyden. Dette boost foretrækkes af mange lydteknikere og betyder at mange instrumenter ”skinner” mere igennem og har mere presence, når der laves optagelser. Men pas på når du mixer vokalerne, hvor der ved 5-6-7 kHz også kan optræde skarpe hvislende s-lyde og sibilanter.

Konklusion

Alt i alt giver MK4 indtrykket af en særdeles velstøbt og helstøbt mikrofon, der med god lyd og alsidighed kan anvendes til mange opgaver, både i studiet og i live-sammenhæng. Og prisen er særdeles attraktiv.

Sennheiser MK4

Studie kondensatormikrofon

Set til 2.220,- og 2.635,-

www.sennheisernordic.com

TESTRESULTATER:

Lydkvalitet: 9
Design: 8
Betjeningsvenlighed: 9
Brugbarhed og funktioner: 9
Værdi for pengene: 8
Samlet dom: 9

Kommentarer fra læserne

Ingen kommentarer

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at kunne kommenter artiklen.