af Martin Bregnhøi

Pro Tools har i mange år været defacto standarden for hard disc recording i de fleste professionelle lyd- og postproductionstudier. På midi-området har Pro Tools dog haltet lidt efter konkurrenterne. Men med version 8 har Pro Tools LE fået en kraftig opgradering, der tilsyneladende gør det endnu mere interessant for hjemmestudiebrugeren. Her tester vi det nye Pro Tools og ser om det holder, hvad det lover.

Playlists

En anden interessant nyhed i PT8 er muligheden for at få vist alternative takes/ playlists som underspor til et spor. Man kan skiftevis lytte på de enkelte takes, klippe og redigere som i normale spor, og endelig kan man med et enkelt klik kopiere de bedste bidder til hovedsporet, til ”the perfect take”. De enkelte regioner kan rates på en skala fra 1–5. Denne rating kan så bruges til dels hurtigt at få overblik over de bedste, dels er der en funktion til at sortere takes efter rating. Man kan også lave nye tomme playlists til f.eks. at teste forskellige sammensætninger. I forhold til tidligere er det en klar forbedring og en funktion jeg tit har savnet. (billede)

Nye plug-ins og instrumenter

Jeg har allerede været lidt inde på nogle af de nye instrumenter. Udover Xpand2 og Vacuum er der yderligere fire. ”Structure Free” er en 4 parts multitimbral sampleplayer, der kan afspille de mest gængse audioformater, EXS 24 samt Kontakt 1 og 2 samples. Audiofiler i Pro Pools kan hentes ind og afspilles ved simpel drag and drop fra editvinduet eller region listen. ”Boom” er en ny retroagtig trommemaskine og stepsequenzer, som jeg hurtigt fortabte mig i at sidde og lege med. ”Mini Grand” er, som det lidt (selvmodsigende) navn antyder et mini grand piano med 7 forskellige karakteristikker. Rigtigt vellydende flygler er dyre, og der er ingen rigtig billige genveje. Det lyder dog ganske godt især i de dybe registre, og jeg tror sagtens jeg kunne få det til at fungere godt i sammenhængen, i fx et popmix. Endelig er der kommet et nyt ”Hammond”, kaldet ”DB-33”. Et orgel med separate indstillinger for kabinettet og Leslie. Jeg er meget langtfra at være keyboardspiller, men jeg blev hurtigt ret forelsket i de forskellige muligheder for at manipulere lyden, og generelt var lyden meget inspirerende. En ekstra feature er, at man kan sende andre spor igennem Leslie. Ikke nogen dårlig måde at ”svine” et spor til på.

På plug-in siden er der også kommet nogle interessante nyheder, bl.a. en række effekter, produceret af AIR (Advanced Instrument Research). Jeg har ofte savnet god Chorus og Flanger, men nu er mulighederne der, da listen med AIR-plugs er lang: Den omfatter Maximizer, MultiChorus, MultiTap Delay, Nonlinear Reverb, Phaser, Reverb, Spring Reverb, StereoWidth, Talkbox og TranceGate. Der er også Digidesigns meget roste ”Eleven” amp- simulator. Jeg lavede en hurtig lytning til de forskellige, på forskelligt materiale, og generelt fandt jeg plugsne temmelig brugbare. Og nogen af dem direkte gode. Bl.a. Stereo Width imponerede mig ved virkelig at lukke op for et i forvejen åbent mix. Er man til electronica er der også gode ting at hente i nogle af filtrene.

NÆSTE SIDE: Konklusion og priser

Martin Bregnhøi er certificeret ProTools underviser for bl.a. ArtLab. Her ses han i sit eget studie.

Foto: Bongo Studio

Nye plug-ins og instrumenter

Jeg har allerede været lidt inde på nogle af de nye instrumenter. Udover Xpand2 og Vacuum er der yderligere fire. ”Structure Free” er en 4 parts multitimbral sampleplayer, der kan afspille de mest gængse audioformater, EXS 24 samt Kontakt 1 og 2 samples. Audiofiler i Pro Pools kan hentes ind og afspilles ved simpel drag and drop fra editvinduet eller region listen. ”Boom” er en ny retroagtig trommemaskine og stepsequenzer, som jeg hurtigt fortabte mig i at sidde og lege med. ”Mini Grand” er, som det lidt (selvmodsigende) navn antyder et mini grand piano med 7 forskellige karakteristikker. Rigtigt vellydende flygler er dyre, og der er ingen rigtig billige genveje. Det lyder dog ganske godt især i de dybe registre, og jeg tror sagtens jeg kunne få det til at fungere godt i sammenhængen, i fx et popmix. Endelig er der kommet et nyt ”Hammond”, kaldet ”DB-33”. Et orgel med separate indstillinger for kabinettet og Leslie. Jeg er meget langtfra at være keyboardspiller, men jeg blev hurtigt ret forelsket i de forskellige muligheder for at manipulere lyden, og generelt var lyden meget inspirerende. En ekstra feature er, at man kan sende andre spor igennem Leslie. Ikke nogen dårlig måde at ”svine” et spor til på.

På plug-in siden er der også kommet nogle interessante nyheder, bl.a. en række effekter, produceret af AIR (Advanced Instrument Research). Jeg har ofte savnet god Chorus og Flanger, men nu er mulighederne der, da listen med AIR-plugs er lang: Den omfatter Maximizer, MultiChorus, MultiTap Delay, Nonlinear Reverb, Phaser, Reverb, Spring Reverb, StereoWidth, Talkbox og TranceGate. Der er også Digidesigns meget roste ”Eleven” amp- simulator. Jeg lavede en hurtig lytning til de forskellige, på forskelligt materiale, og generelt fandt jeg plugsne temmelig brugbare. Og nogen af dem direkte gode. Bl.a. Stereo Width imponerede mig ved virkelig at lukke op for et i forvejen åbent mix. Er man til electronica er der også gode ting at hente i nogle af filtrene.

Konklusion

Som det måske fremgår af det foregående, er jeg ret begejstret for den nye udgave af Pro Tools. Udover de nævnte store og iøjnefaldende nyheder, er der også mange gode små forbedringer. Jeg synes især det forøgede antal af spor er et stort plus. Alt for ofte har jeg mødt folk der kom hjem med en studiesession, hvor de ikke havde mulighed for at åbne alle spor. 16 stereospor var en stor begrænsning, og man skulle ofre 3.500 kr. på et Music Production Toolkit for at komme op på 48. Det er der gudskelov rettet op på nu. De andre store ting er Automation Lanes og Playlist View, der gør overblikket og arbejdsflowet noget større. Sidst, men ikke mindst, skal den nye Midi og Score Editor nævnes. Digidesign har kigget grundigt på konkurrenterne og taget nogle af de gode ting - og gjort dem bedre...! Den medfølgende suite af generelt brugbare plug-ins og instrumenter er også et tegn på at Digidesign har læst på lektien og for alvor vil være med blandt komponister og sangskrivere.

Priser og systemer

Til forskel fra konkurrenterne er Pro Tools knyttet til Digidesigns egne lydkort. Fordelen er at man sikre en temmelig gnidningsløs kommunikation mellem software og hardware. Pro Tools findes groft sagt i to versioner, HD og LE. HD er til de professionelle systemer, hvor regnekraften sidder i separate kort. LE (M-Powered) benytter computerens egen regnekraft, og dermed er helt underlagt computerens ydeevne (ligesom Logic og Cubase). Det der først og fremmest adskiller de forskellige Pro Tools LE versioner, og dermed også afgør prisen, er hardwaren. Programmet er det samme. Priserne starter ved ca. 2.200,- for det mindste system med 2 ind (heraf 1 mic preamp) 2 ud og går op til ca. 18.000,- for et 003 system med indbygget controller, der har motoriserede fadere og op til 18 ind/ud. Hertil kommer div. tredjeparts plug-ins og udvidelsespakker der kan udvide systemet til 128 audiospor og 7.1 surround mix.

Foto: Screenshot Martin Bregnhøi

”Automation Lanes” er en nyhed, med underspor til det enkelte spor, så man kan se flere automationsparametre samtidig, en funktion der også kendes bl.a. fra Logic og Cubase.

Foto: Screenshot Martin Bregnhøi

En anden interessant nyhed i PT8 er muligheden for at få vist alternative takes/ playlists som underspor til et spor.

Nyt orgel

Foto: Screenshot Martin Bregnhøi

DB 33 er et nyt Hammond-agtigt orgel til Pro Tools

Foto: Screenshot Martin Bregnhøi

Pro Tools har også fået en egentlig Score Editor, baseret på Sibelius.

Kommentarer fra læserne

Ingen kommentarer

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at kunne kommenter artiklen.