af Nils Harbo

Vi sammenligner to gode mikrofonmærker, der begge står for kvalitet -og samtidig er til at betale for almindelige musikere.

Græske guder og kinesisk amerikanerlyd i den professionelle afdeling

For 15 år siden var mikrofonmarkedet domineret af få velrespekterede mærker, men i dag ser det noget anderledes ud. Der er mange flere mærker på markedet og priserne er faldet markant. Det var den russiske producent Oktava, der kickstartede bølgen og snart skyllede konkurrencedygtige mærker som Røde, Groove Tubes, ADK, MXL, Nady, M Audio og Audix ind over de stakkels musikere, der nu fik sværere ved at skelne kvalitet og pris.

Se Electronics og Sontronics er to nyopkomlinge på det europæiske marked og de to producenter har mange lighedspunkter. Dels er kvaliteten høj, produktlinien ligner hinanden, priserne er meget rimelige og begge får mikrofonerne fremstillet i Kina.

Mens mange europæiske producenter ofte lægger røgslør ud over hvor mikrofonerne produceres, lægger SE Electronics ikke skjul på sine rødder i Kina. En hurdle, man skal over.... for Kina har længe haft et dårligt ry, når det gælder mikrofonfremstilling. Paradoksalt, når man nu ved at mange af de ”billige” mikrofonfirmaer nu får produkterne fremstillet i Kina. Flere kommer endda fra samme fabrik, blot med forskellig indpakning!

Sontronics har netop fået ny dansk distributør og priserne har fået yderligere et hak nedad. Vi benytter her lejligheden til at undersøge de to mærker. Er de så gode, som de påstås? Det bliver en undersøgelse, der involverer både rørmikrofoner, kondensatormikrofoner og båndmikrofoner samt pigesang og rock’n’roll....

SE Eletronics Z5600a og Sontronics Helios er her sat op i studiet til at duellere på vokaloptagelse

Foto: Nils Harbo

SE Electronics

SE Electronics kondensatormikrofoner blev første gang lanceret i Europa i 2003 og blev med et slag det hurtigst voksende mikrofonfirma i Europa.

SE Electronics har på kort tid vundet både priser og store markedsandele. Firmaet har rødder til Kina, da SE’s stifter er den klassiske musiker og dirigent, Siwei Zou, der bl.a. har arbejdet med Shanghais Opera og Shanghais Symfoniorkester. Efter en rejse til USA i 1987, hvor han studerede indspilningsteknik og underviste på California Sonoma State University begyndte den teknisk interesserede Zou at fremstille sine egne mikrofoner. Han blev senere amerikansk statsborger og ved hjælp af amerikansk kapital lancerede han SE Electronics.

I dag er Zou tilbage i Shanghai, hvor fabrikken ligger. Den nye designlinie har flyttet sig lidt fra det klassiske Neumann-look, nu med blå og grå som de dominerende farver. Produktlinien består i 2005 af 10 mikrofoner, hvor enkelte fås i forskellige variationer. Alle mikrofonkapsler er håndbyggede.

Flere af Sontronics mikrofoner kommer i aluminumskufferter, der indeholder trækasser; en mere klassisk, lækker indpakning.

Foto: Nils Harbo

Sontronics

Sontronics mikrofoner designes og udvikles i England af Trevor Coley og hans firma Omnisonic International Distribution. Sontronics er et ret ungt foretagende, der blev introduceret på sidste års Winter NAMM 2005. Oprindelige arbejdede Coley hos SE Electronic, men efter diverse uenigheder, hvor Coley –efter hvad MUSIKEREN erfarer - følte sig snydt, besluttede Coley at starte sit eget firma. Det siger sig selv at de to firmaer i dag ikke just er perlevenner.

Som hos SE har Coleys tanke har fra starten været: Vi laver kvalitetsmikrofoner til rimelige priser. Samtidig har man valgt et nytænkende design, snarere end at kopiere fortidens ikoner. Mikrofonlinien bærer navne fra den græske mytologi: Orpheus, Omega og Helios o.s.v. og består af 10 modeller i forskellige varianter. Sontronics har på kort tid gjort sig bemærket og fået mange begejstrede brugere. Alle modeller fabrikeres i Kina, men dobbelttestes i England under ledelse af Trevor Coley, inden de går på markedet.

Mange af SE Electronics mikrofoner leveres også i praktiske og godt emballerede aluminiumskufferter.

Foto: Nils Harbo

SE med og uden rør

Mange vælger en stormenbranet kondensatormikrofon, når der skal optages vokaler. Og mange går efter rørlyd, samtidig med at der skal være en distinkt og gennemtrængende top, der ikke er for krads. SE Electronics har flere bud på vokalmikrofoner. Icis er en rørmikrofon med nyrekarakteristik til 5.485 kr. er den billigste. Jeg synes dog ikke den leverer præsens nok til f.eks. vokaloptagelser.

Det gør Z5600a derimod. Z5600a koster 6.485 kr. og er en opdatering af forgængeren Z5600. Den tiltaler mig straks mere. En superprofessionel stormembrans rørmikrofon med 1.07" guldkapsel (24k) i lækkert ophæng.

Desværre støjer mikrofonen en del, men efter kontakt til importøren finder jeg ud af at det skyldes at røret skal skiftes. Udskiftningen af ECC83-røret (12AX7) går let og smertefrit og mikrofonen fungerer igen optimalt. Den eksterne strømforsyning har 9 trins karakterkontrol, rækkende fra nyre, omni, 8-tal og stadier derimellem. Underligt nok har mikrofonen ikke mulighed for dæmpning/pad el. bas rol off, men Z5600a har den fremhævning af øvre mellemtone, der giver stemmen præsens, noget som mange søger efter, når der optages vokaler. Lyden bliver meget forskellig efter hvordan retningskarakteristikken indstilles og da det er en rørmikrofon, er lyden også ”farvet”. Så du bør absolut afprøve mikrofonen, inden du investerer. (Men pas på! Den danske importør Soundworks hævder, at alle der har prøvet SE-mikrofonerne, beholder dem!)

Ønsker man meget mere rørlyd med stort R, kan jeg anbefale også at prøve Gemini, der er en dobbelt rørbestykket stormembrans studiemikrofon med et 12AX7 rør på indgangssiden og et 12AU7 rør på udgangen. Gemini koster 8.485 kr., men leverer lige lovlig meget rør til min smag. Man kan næsten høre ”raslelyd” på alle optagelser og det oser nærmest gennem højtalerne. Men den er sikkert perfekt til klassisk rock’n’roll a la John Lennon. Jeg har da også hørt at Guy Chambers og Steve Power (der har produceret 7 albums med Robbie Williams) er vilde med Gemini.

Endelig har SE Electronics et specielt bud: Titan, der med en pris på 14.585 både er den dyreste (og tungeste) mikrofon i produktlinien. Titan er ikke en rørmikrofon, men har en specielt udviklet dobbeltsidet kondensator titaniumkapsel, der giver præcis og detaljeret gengivelse. Titan virker som gods og kvalitet, den vejer godt til, den har 3 karakterer (omni, nyre, 8-tal), low cut og 10 pad-indstillinger. Titan er en speciel, allround studiemikrofon velegnet til mange former for optagelser, men du må selv afgøre om den passer til lige dit projekt.

Helios TESTVINDER!

Foto: Frasse Franzen

Sontronics til vokal med mere

Den første mikrofon jeg afprøver fra Sontronics er Orpheus. Prisen er 4.495 kr. og den findes også i en rørudgave kaldet Helios (læs senere). Orpheus viser sig at være en rigtig alsidig dobbeltmembranet arbejdshest til studiet med et ”anderledes” og morsomt design. Øverst på chassiet ses dobbeltmembranen (1.07”) i en særlig ”kurv”, der giver mindelser om 50’ernes science fiction film. Orpheus har et noget specielt ophæng og et chassis støbt i en zinklegering, som ifølge Sontronics stort set ikke resonerer og derved bidrager til en krystalklar gengivelse. Som noget spøjst monteres XLR-stikket bag på mikrofonen. Orpheus har karakteristikvælger for omni, nyre og 8-tal samt en 10 dB pad-funktion, der betyder at Orpheus også kan bruges til optagelser med kraftigt lydtryk, som f.eks. fra en guitarforstærker eller lilletromme. Mikrofonen imponerer med god lyd, forholdsvis neutral og med god definition hel vejen igennem.

Den næste mikrofon er Omega til 5.850 kr., Sontronics bud på stormembrans rørmikrofon (også med 1.07” kapsel) i øverste mellemklasse. Den ser også morsom ud og (som hos SE) indeholder den det populære ECC83/12AX7 rør, der bidrager til mikrofonens ”klassiske” lyd. Den drives af en strømforsyning, som har både et low-cut filter og en –10dB omskifter, men mikrofonen har kun nyrekarakteristik. Sjovt nok ændres lyden, hvis man vender mikrofonen på hovedet og det siger noget om, hvor vigtigt det er at man eksperimenterer med mikrofonplacering under optagelse. En anbefalelsesværdig mikrofon med varm lyd, især hvis man holder af proximity-effekt, (d.v.s. ”nærtaleeffekt”, det fænomen, at basniveauet stiger relativt mere end det samlede niveau jo tættere man går på mikrofonen).

Men det er først til sidst den rigtige fede oplevelse kommer. Det sker da jeg prøver rørmikrofonen Helios til 6.250 kr. Den har stort set sammen indmad som Orpheus, da den er bestykket med en 1,07" ”dualdiaphragm”-membran, men den er tilføjet rørlyd. Røret sidder i den eksterne SPS-2 strømforsyning, der har en variabel karakteristikvælger, fra omni til 8-tal samt en"Tube Ready" indikator, der viser hvornår røret er varmt. Mikrofonen virker lækker hele vejen igennem, selv kablet føles rart og er behageligt langt. Frekvensområdet går (som alle de andre mikrofoner i testen) fra 20Hz - 20KHz og Helios viser sig at være helt perfekt til vokaloptagelse med en kvindelig sangerinde i et igangværende projekt i mit studie. God varm og fyldig lyd, men nydelig top. I øvrigt virker outputtet generelt lidt kraftigere på Sontronics mikrofonerne, sammenlignet med SE Electronics. Helios har en nydelig brillians, masser af ”luft” og toppen skinner tydeligt igennem, uden at være grim, hvilket betyder at jeg næsten ikke behøver at anvende EQ og exciter i det endelige mix. Jeg er ellers ikke entydig fan af rørsound, men Helios har en rigtig god lyd, der betyder at jeg får lyst til at anvende denne mikrofon rigtig meget.

Sammenlignet med en ”studiestandard” som f.eks. AKG 414 (der koster et par tusind mere) og SE Electronics tilsvarende Z5600a (der har samme specifikationer), foretrækker jeg helt klart Helios, der hermed løber af med sejren og bliver testvinder. Her får man utroligt meget mikrofon for pengene.

Sontronics Helios: Alsidig retromikrofon med rør, varme og lækker top, absolut anbefalelsesværdig

Foto: Frasse Franzen

Sontronics Helios TESTVINDER specifikationer

Sontronics Helios mikrofon

6.250 kr.

Tekniske data:

Frekvensområde: 20Hz - 20KHz

Følsomhed: 20mV/Pa -34dB ±2dB (0dB=1V/Pa 1000Hz)

Karakteristik: Trinløst variabel fra kugle- over nyre- til 8-talskarakteristik

Impedans: <=200 Ohms

Ækvivalent støjniveau: 18dB(A-weighted)

Max SPL for 0.5% THD(@)1000Hz: 125dB

Strømforsyning: SPS-1 115/230V

Kabel: Mikrofon 8-pols stik

SE-3a TESTVINDER, når det gælder kondensator til instrumentoptagelse

Foto: SE Electronics

Instrumentoptagelse

Vi har også testet kondesatormikrofoner, primært til instrumentoptagelse.

Sontronics STC-1 er en kondensatormikrofon med guldbelagt kapsel og nyrekarakteristik, velegnet til optagelser af alle slags instrumenter, som overhead eller til at opfange ‘ambience’ i et rum, der klinger godt. Prisen er 1.095 kr.

STC-1 er meget behaglig at arbejde med. Den virker som en fleksibel instrumentmikrofon med et frekvensområde fra 25 Hz til 20KHz og den kan tåle et lydtryk (SPL) op til 137 dB. Den er udstyret med fleksible indstillingsmuligheder, idet der kan laves lo-cut ved 75 Hz og 150 Hz foruden den kan dæmpes (pad) – 10dB og -20 dB. Ønsker man en anden retningskarakteristik, kan man også købe ekstra kapsler, der har omni og hypernyre-karakteristik.

Men det interessante er at købe et ”matched pair” til stereooptagelser. Sontronics STC-1s er et sådan afstemt, specielt parret mikrofonsæt, der leveres i en elegant trækasse med vintage-look, holdere, vindhætter m.v. samt udprintet frekvensdiagram med målinger på de to mikrofoner, der er parret ved hjælp af laboratoriemålinger. STC-1s sættet er derfor særdeles velegnet til stereooptagelser, som instrumentmikrofon eller som overheads til trommesæt m.v. Lyden i sættet er åben og klar og mikrofonerne fungerede godt som overhead til stereotrommeoptagelser. Med en prisen på kun 2.995,- virker det som en fornuftig investering til optagelse af f.eks. akustisk guitar, strygerkvartet eller trommer.

På samme måde har SE sit bud på et matched par, SE-3A, der koster næsten det samme som Sontronics, nemlig 3.585 kr. Kapslen er dog en del større.

Det er også muligt at købe modellen SE2a, der til en pris på 1.985 kommer med tre udskiftelige kapsler, så man kan vælge mellem omni, nyre og hypernyre. Mikrofonerne leveres i lækre trækasser inkl. robuste shockmount ophæng og føles ret sexy – de ligger rigtig godt i hånden.

Sammenligner man de to sæt direkte, falder det ud til SE-mikrofonernes fordel. SE3-sættet imponerer med en distinkt, ”crispy”, klar lyd og jeg fik gode optagelser i kassen med trommer og akustisk guitar. Prisen er dog også 400 kr. højere end Sontronics stereosæt.

SE3-sættet virker som den ideelle mikrofoninvestering for musikstudiet til optagelser af f.eks. trommer og guitar. Men også singer/songwriteren, der er på farten med guitaren, den bærbare og et lille harddiskrecording setup, kan have stor glæde af et sæt SE3, når der skal laves instrument og vokaloptagelser af varieret art.

SE3a: Matched pair kondensatormikrofoner, suveræn til stereooptagelser af trommer, guitar o.l.

Foto: SE Electronics

SE 3a TESTVINDER specifikationer

SE Electronics SE-3a "matched pair" mikrofoner

3.585 kr.

Tekniske data:

Frekvensområde: 20Hz - 20KHz

Følsomhed: 0mV/Pa - 40 ± 2dB(0dB=1V/Pa 1000Hz)

Karakteristik: Nyre

Impedans: <=200 Ohms

Ækvivalent støjniveau: 17dB(A-weighted)

Max SPL for 0.5% THD(@)1000Hz: 135dB

Strømforsyning: kræver Phantom power 48V±4V

www.seeelectronics.com

Dansk distributør: www.soundworks.dk

Båndmikrofoner – en anderledes løsning

Ribbonmikrofoner (el. båndmikrofoner på dansk) fungerer på en hel anden måde end kondensatormikrofoner, idet de bruger en aluminiumsmembran, der bevæges i et kraftigt magnetfelt, så lydsvingningerne påvirker lederen direkte. Båndmikrofoner har oftest ottetalskarakteristik og lavere impedans med lavere spænding og specifikationerne viser ofte at frekvensspektret kun går til 15 kHz. Båndmikrofoner har derfor en hel anderledes lyd.

SE Electronics bud på en båndmikrofon hedder R1 Ribbon og koster 8.485 kr. Den kommer især til sin ret ved optagelse af f.eks. strygere, flygel eller speak. Jeg prøvede dog også at optage akustisk guitar. Her var lyden ikke særlig distinkt og uden den brilliante top, man ofte bruger ved akustisk guitarlyd. Men i det samlede mix, fik guitaren en dragende ”drømmede” lyd. På en eller anden måde fungerer det sådan at båndmikrofonen trækker nogle overtoner frem, som man åbenbart ikke hører på samme måde ved optagelser med kondensatormikrofoner og det gav en ret specielle lyd til mit mix.

SE Electronics Ribbon R1 koster 8.485 kr.

Foto: SE Electronics

SE R1 Ribbon

En båndmikrofon med usædvanlig lyd, velegnet til f.eks. strygerkvartetter og speak.

8.485 kr.

Type: Passive

Element: 1.8µ aluminum ribbon

Frequency Response: 30 -15,000 Hz +/- 3dB

Sensitivity: -54dB 1v/pa±1 dB

Polar Pattern: Figure of 8

Impedance: ≤ 300 Ohms

Max SPL: 135dB

Connector: 3-pin

Sigma koster 5.350 kr.

Foto: Frasse Franzen

Sontronics Sigma

Sigma båndmikrofon

5.350 kr.

Response: 20Hz - 20KHz

Sensitivity: 12mV/Pa -38dB ±1dB (0dB=1V/Pa 1000Hz)

Polar Pattern: Figure 8

Impedance: <=150 Ohms

Equivalent Noise Level: 14dB(A-weighted)

Max SPL for 0.5% THD@1000Hz: 135dB

Power Source: Phantom power 48V±4V

Connector: 3pin XLR

Sontronics seneste nyhed er også en båndmikrofon. Den hedder Sigma og koster 5.350 kr. Sigma er en aktiv ribbonmikrofon, der fusionerer moderne teknologi og vintagedesign. Den er inspireret af de klassiske jazzvokalister (Nat King Cole, Billie Holiday, Ella Fitzgerald etc.) og Trevor Coley har søgt at genskabe.den lækre, silkebløde, fyldige lyd man kender fra klassiske gamle swingindspilninger; blot uden pladestøj og knitren.

Sigma leveres med et ”schokmount” monteringssystem i en luksus fløjlsklædt flightcase - og ribbonelementet har livstidsgaranti. Sigma kan anvendes bredt, men især er broadcast, vokal, akustiske instrumenter, trommer og percussion målgruppen for den nye mikrofonen.

Jeg testede den med speak og guitar og må konstatere at Sigma har en dyb bund og varm lyd. Den kan ”grøde” lidt hvis man ikke passer på, men lyder særdeles godt på afstand, den giver en god ”radiostudio” broadcast lyd af den gamle hyggelige skole (Giro 413 og De Ringer Vi Spiller). En sound, der er meget ”afrundet” og ikke så moderne distinkt ”in your face”.

Rørbytte

Foto: Nils Harbo

Rørskift

Vi oplevede støj og knas i SE Electronics Z5600a, men det skyldtes blot at røret var slidt.

Det er ret nemt at skifte rør i SE Electronics Gemini og Z5600, der bruger det samme 12 XA7 rør, så jeg byttede bare rundt.

Icis

Foto: SE Electronics

SE Electronics Icis

Grundlæggende rørlyd fra SE, god til vokal.

5.485 kr.

Z5600a

Foto: SE Electronics

SE Electronics Z5600a

En superb rørmikrofon med brillians, en favorit i mange studier verden over og vi finder den også god, særdeles velegnet til kvindelig vokal.

6.485 kr.

Gemini

Foto: SE Electronics

SE Electronics Gemini

Dobbelt rørlyd med masser af rørkarakter, dog lige lovlig meget for grejredaktørens smag

10.985 kr.

Titan

Foto: SE Electronics

SE Electronics Titan

En meget usædvanlig mikrofon med titaniumkapsel. Desværre var der problemer med testeksemplaret, så vi fik aldrig rigtig afprøvet Titan ordentligt.

14.585 kr.

Orpheus

Foto: Sontronics

Sontronics Orpheus

Sontronics Orpheus er unik retrolyd i speciel indpakning.

4.495 kr.

Omega

Sontronics Omega:

Omega er en fleksibel vellydende rørmikrofon med nyrekarakteristik.

5.850 kr.

STC-1s er parrede mikrfoner

Foto: Sontronics

Sontronics STC-1

Kondensatormikrofon til bl.a. instrumentoptagelser, fås også som ”matched pair” STC-1s.

Et par rigtig gode mikrofoner til fornuftig pris.

2.995 kr.

Overheadmikrofoner in action

Foto: Nils Harbo

Trommetest

Vi testede bl.a. mikrofonerne ved trommeoptagelse. Her ses Sontronics STC-1, som vi bruger til overhead og hi-hat.

Trommeslageren er Bo Fabiansen, studiet er grejredaktør Nils Harbos Techpoint Studie

Trommeoptagelse og mikrofontest

Foto: Nils Harbo

Reference

I testen krydslyttede vi også med referencemikrofoner, bl.a. Røde NT 1000 (øverst i billedet) og AKG 414 (udenfor billedet).

Kommentarer fra læserne

Ingen kommentarer

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at kunne kommenter artiklen.