af Torben Kruse

To svenskere har udviklet et system med specielle guitarhalse, der får guitaren til at stemme perfekt, takket være nogle påmonterede bånd, der buer og "tempererer" guitaren mere korrekt. Billy Cross har prøvet systemet. Se tv-klippet, læs artiklen - og døm selv!

Jamen, det virker!

I dag fik jeg leveret en Fender Squire guitar udstyret med True Temperament bånd/hals systemet, og sammen med den kom en stroboskopisk stemmemaskine af mærket Turbo Tuner fra Sonic Research.

Jeg var på forhånd blevet instrueret om, at jeg ikke skulle stemme guitaren på den måde, jeg sædvanligvis stemmer mine guitarer på. I stedet skulle jeg anvende den særlige ”tempererede” indstilling, som stemmemaskinen var justeret til. Jeg pakkede guitaren ud, stemte den, satte ledningen i min forstærker, og den var perfekt stemt!

Jeg spillede en F-akkord med barré og kørte derefter op ad den meget velproportionerede hals hele vejen til det F, der ligger en oktav højere, og hver enkelt akkord stemte perfekt. Så gik jeg i gang med at spille alle mulige smarte akkorder ud over hele halsen, akkorder med vanskelig fingerplacering, akkorder på det 4., 8. og 12. bånd der samtidig havde åbne strenge i bassen, små akkorder, store akkorder, ja selv den frygtede D akkord i første position…. Og de stemte alle sammen!

Sarte guitarer

Så er det jo læseren spørger: ”Og hva’ så? Er det ikke meningen, at guitarer skal stemme?”. Og det ville læseren selvfølgelig have ret i. Naturligvis skal en guitar stemme henover hele halsen. Og det gør mange af dem faktisk også (selv om man undrer sig hvordan, efter at have set denne her model).

For at være fair overfor producenten af disse specielle bånd, så må jeg jo medgive, at mange ikke gør. Guitarer kan være meget sarte og vanskelige og kræve en masse ”særlig opmærksomhed”. Vi kender vel alle sammen til at stemme en guitar på et specifikt område på halsen for at være sikre på, at den stemmer bedst, der hvor vi spiller mest. Selvfølgelig er der guitarer, som stemmer, og der er tusinder af indspilninger, som lyder godt, hvilket jo tyder på, at det bestemt er muligt at lave god musik uden dette nye bånd/hals system.

Men jeg må indrømme, at denne guitar var lettere at stemme end de fleste andre og tilmed holdt stemningen overalt på halsen. Og det er faktisk ret usædvanligt, eller hvis man spørger Paul Guy, som har været med til at udvikle True Temperament systemet, uhyre sjældent.

Her “Die Wohltemperirte Gitarre”, en anden hals fra True Temperament.

Foto: TrueTemperament.com

Hvordan gør de det?

Svaret er, at båndene ligger i en bue, hvilket kompenserer for uregelmæssigheder i stemningen. Båndene går ikke lige henover halsen, de snor sig. Kurven er forskellig fra bånd til bånd, og hermed kompenseres for nogle af de åbenbart medfødte stemmevanskeligheder, der ligger i konstruktionen af en guitarhals. På hjemmesiden www.truetemperament.com forklares alle de tekniske detaljer meget bedre, end jeg kan gøre det, men det lader altså til at G-stregen skal stemmes lidt lavere og B-strengen en smule højere, mens D-strengen og A-strengen begge har brug for deres egen kompensation.

Det er svært for mig at afgøre, præcist hvor meget det er, men sagen er selvfølgelig, at de buede bånd fungerer.

Og her kan jeg altså ikke lade være med at tænke tilbage på de psykedeliske 60’ere: Hvordan ville det have føltes i 1967 at få stukket en guitar i hånden, hvor båndene slyngede i buer tværs over halsen?

Da Paul Guy, som markedsfører systemet, ringede til mig fra Stockholm og forklarede, hvordan båndene ser ud, frygtede jeg, at det ville være forvirrende at spille på guitaren, fordi min hånd ville føles forkert.

Men det er slet ikke tilfældet; guitaren føles helt ”normal”. I starten bliver man selvfølgelig svimmel, hvis man kigger for længe på båndene, men det er vist det eneste problem, jeg kan forestille mig.

En Equal Temperament hals

Foto: TrueTemperament.com

Konklusion

Selve halsen (en Warmoth Pro udskiftningshals) på den tilsendte model var meget tilfredsstillende udført; ikke for tyk, tilpas bred og let at spille. Jeg kunne forstå på Paul Guy, at der fremstilles forskellige størrelser og formater. Jeg bruger 011 på mine elektriske guitarer, og her var de perfekte. Så jeg kan på det varmeste anbefale dette produkt, især til dem, der føler, at de har problemer med at stemme deres guitar. Det lykkes til fulde her.

FAKTA

TRUE TEMPERAMENT NECKS

Halsene med de specielle buede bånd og stemmesystemet er resultatet af mere end 15 års udvikling. Den svenske guitarist og opfinder Anders Thidell står bag det oprindelige system. Sammen med den engelske guitartekniker Paul Guy, der har haft værksted i Stockholm siden 1980, står Thidell bag firmaet True Temperament AB, der designer, markedsfører og eksporterer guitarhalsene.

Testguitaren, en Squire Tele, er en demonstrationsmodel, er ikke til salg.

En standard, ulakeret rosentræ- eller ahornhals koster 528 Euro plus moms, hvilket er cirka kr. 4.900,-.

Halsene findes i mange størrelser og træsorter, en Conversion Style kan sættes på en Stratocaster, uden at broen skal flyttes.

En Strobe Tuner koster DKK 1.495,-

www.truetemperament.com

www.guyguitars.com

Paul Guy Guitars, Katarina Bangata 65, 116 42 Stockholm

Værksted: 44 8 644 1440 Mobil: 44 70 730 8001

Billy Cross tester True Temperament guitarhalse

Læs artiklen nedenfor.

Hør selv om det stemmer, se video:

Kommentarer fra læserne

Jens Kærgaard, 14-01-2011 01:05
Eller en Washburn
Jens Kærgaard, 14-01-2011 01:05
Kan man fks sætte sådan en hals på en Hagström guitar?
VHJKL.

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at kunne kommenter artiklen.