af Nils Harbo

Zildjians nye Gen16-bækkener er både elektriske og akustiske.

John Roderick fra Zildjian var på Frankfurt for at fortælle om Zildjians Gen 16-koncept. (Foto: Nils Harbo)

På forårets musikmesser i NAMM og Frankfurt kunne man igen se, hvordan ”ægte” fysiske instrumenter flyttes over i den virtuelle verden.

Det er fx tilfældet med Zildjians nye Gen16-bækkener, der er både akustiske og elektriske. Bækkenet har en utrolig lav volumen.

Det larmer kun  ca. 25% af et normalt bækken og er udstyret med en dobbelt-mikrofon og et DSP kredsløb, der er i stand til at bearbejde det indhentede akustiske signal, og transformere det om til et brugbart elektrisk signal uden brug af samples eller midi. 

Zildjian cyberbækkener

Med Gen16 er et 400 år gamle firma for alvor gået over i cyberalderen. Det fulde navn på bækken-systemet er  Acoustic Electric Cymbal (AE) og er, som navnet antyder, en elektrisk akustisk hybrid.
AE 16 lyder lavere end andre bækkener, men alligevel flot rent akustisk. Samtidig er det udstyret med specialdesignede mikrofoner, der kan fange bækkenets lyd, der således kan gengives ved meget lav volume rent elektrisk. Zildjan har bl.a. samarbejdet med Korg i udviklingsprocessen, der har været meget tidskrævende.
Gen16-bækkenet symboliserer den nye trend, der for alvor er på vej indenfor trommeteknik: De akustiske trommesæt bliver samtidig elektriske trommesæt.

Kommentarer fra læserne

Ingen kommentarer

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at kunne kommenter artiklen.