af Nils Harbo

Guitarsamlere, guitarbyggere og musikere frygter for fremtiden, da de amerikanske myndigheder har strammet kursen overfor guitarproducenternes anvendelse af truede træarter

Guitarbygger Ole Kehlet med den fornemme ”Great 6” akustiske guitar, der er fremstillet af helt igennem lovligt træ. Guitaren består hovedsageligt af eksotisk Salomon Padouk. Prisen for den udgave, Kehlet holder i hånden, er ca. 10.000 euro. (Foto: Victor Mark Kruse)

En af de ting, der blev diskuteret livligt rundt på standene på det nyligt overståede Vintage Guitar Show, er problematikken omkring en af de mest benyttede træsorter til guitarbygning, palisander fra Brasilien, det såkaldte ”brazilian rosewood” eller ”rio wood”.
Kort før Vintage Guitar Show startede, offentliggjorde MUSIKEREN en nyhedshistorie fra USA, hvor myndighederne har foretaget aktioner mod den store guitarproducent Gibson. Palisander fra Brasilien har pga. overhøst og truet regnskov været fredet siden 1992 og må således ikke længere bruges i guitarer. I USA er myndighederne begyndt at slå hårdere ned på området og har intensiveret jagten på syndere, bl.a. ved at stille større og større krav til certificering af træ i guitarer.

At brasiliansk rosewood er ulovligt i guitarer, er et dilemma, da stort set alle guitarer fra før 1970 er fremstillet af rosewood (eller palisander, som er det danske ord) fra Brasilien.

Lacey Act - loven, der danner grundlag for myndighedernes razzia i USA - virker tilsyneladende med tilbagevirkende kraft og skaber dermed også frygt i musikerkredse. For amerikanske musikere, der ejer gamle instrumenter, skal muligvis til at være på vagt, hvis de krydser stater eller rejser til udlandet med gamle guitarer, træblæsere eller strygerinstrumenter.
Loven kræver nemlig bl.a., at ejerne kan blive bedt om at redegøre for hvert enkelt del træ i deres instrument, når de igen ankommer til USA. Loven omfatter også handlen med vintageinstrumenter, så der er stigende bekymring blandt musikere og instrumenthandlere.

Frygt blandt danske guitarister

Danske Nicolai Schneekloth fra Vintage&Rare, der via en stor hjemmeside og et stort netværk formidler kontakt mellem købere og sælgere af vintageguitarer og håndbyggede instrumenter, fortæller til MUSIKERENs grejredaktion, at en vis forsigtighed er begyndt at udbrede sig fra USA.
”Mange små guitarbyggere har lagre af træ liggende, og en begyndende utryghed er begyndt at forplante sig,” siger Schneekloth, der også kan fortælle, at den kendte amerikanske musikhandler, George Gruhn frygter, at det bliver sværere at transportere guitarer over grænsen til USA.

MUSIKERENs udsendte sporer også en vis nervøsitet blandt de danske udstillere, hvoraf flere er meget forsigtige med at udtale sig offentligt om problematikken. Den danske guitarbygger Ole Kehlet ville dog gerne oplyse MUSIKERENs læsere og skal et par dage efter guitarshowet også interviewes af Politiken om emnet sammen med guitaristen Finn Olafsson, som spiller på flere af Kehlets guitarer.


Amerikanske Martin Guitars tager problematikken omkring fredet ædeltræ meget seriøst, siger Ole Abildgaard Thomsen fra Akustikken i Århus (dansk importør af Martin-guitarer). Her på billedet ses en Limited Edition Eric Clapton C. F. Martin 000-42M, der bl.a. er fremstillet af palisander fra Madagascar Rosewood. Alle nyere Martins guitarer udstyres med specifikationer og certifikater på træet.
(Foto fra www.akustikken.dk)

Dansk guitarbygger maner til forsigtighed

Guitarbygger Ole Kehlet siger: ”Jeg synes, vi bør stå sammen i branchen og tage en snak om det her. Det mest frustrerende for os guitarbyggere er jo, at det i virkeligheden er møbelindustrien, der har haft det store forbrug af ædelt træ. Det er en forsvindende lille del af skovhugsten, der er gået til guitarbygning,” forklarer Ole Kehlet i en pause fra den travle stand på Vintage Show.
”Jeg synes, det er lidt for tidligt at sige, hvor stor betydning det får,” siger Kehlet om begivenhederne i USA, hvor myndighederne slog hårdt ned på Gibson. Kehlet kan dog berette om en spansk træimportør, der er brændt inde med store lagre af træ, fordi det ikke kan certificeres. ”En træplanke kan jo ikke fortælle, hvor gammel den er,” siger Kehlet, men tilføjer, at der selvfølgelig findes videnskabelige metoder som fx Kulstof-14-metoden.

”Personligt synes jeg, det er værre, når isen ved polerne smelter. Et træ kan jo plantes igen, men smeltet is er det sværere at gøre noget ved.” Kehlet understreger igen, at man ikke skal føre skræmmekampagne og at der næppe bliver problemer for danske guitarister indenrigs.
”Men ligesom det er forbudt at medbringe væsker på et fly, kan en musiker i fremtiden måske blive udsat for en stikprøvekontrol med sin guitar,” siger Kehlet og fortæller samtidig, at noget af det første, han skal gøre, når han kommer hjem fra Vintage Guitar Show, er grundigt at undersøge den danske lov på området.

Om den fremtidige guitarbygning forklarer Kehlet, at der er gode alternativer til brasiliansk palisander. Branchen har længe brugt træ fra bl.a. Madagaskar. Han inviterer MUSIKERENs udsendte tilbage til standen, hvor jeg kan få en flot guitar at se bygget af Salomon Padouk. En træsort, der stammer fra Salomon-øerne i Stillehavet, som mixer kvaliteterne fra mahogni og palisander.

Kommentarer fra læserne

Ingen kommentarer

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at kunne kommenter artiklen.