af Nils Harbo

Hvilket anlæg og hvilke instrumenter er de bedste en musiker kan anskaffe sig, når der spilles op til fest rundt omkring i det danske land? Grejredaktionen har spurgt nogle selskabsmusikere, der her deler ud af deres erfaringer og meninger. Mød Torben Meldgaard, Jørgen Rasmussen, Poul Erik Panduro og Alan Fromberg.

Torben Meldgaard

Selskabsmusiker Torben Meldgaard spiller fortrinsvis i Djursland. Han har været aktiv musiker det meste af sit 51-årige liv. Han spillede i diverse danseorkestre indtil 1982, hvorefter han startede som selskabsmusiker og derfor kunne fejre 25-års jubilæum i 2007. Meldgaard arbejder desuden fuldtids som bankmand med pengesager.

Når det kommer til PA-anlæg, har Meldgaard valgt et Nexo PS 10-system.

”Nexo er det bedste for mig! Vellydende, transportvenligt anlæg med dynamik og power, som gør det til en fornøjelse at høre på”, mener Meldgaard, der bruger en Mackie 1604VLZ som mixer. „Mit Nexo er kraftigt nok til at klare arrangementer med flere hundrede gæster. Ikke mange knapper at stille på – groft sagt: sæt det sammen og spil!”. Meldgaards foretrukne mikrofonvalg er Neumann KMS-105, en kondensatormikrofon fra det velrenommerede tyske firma til omkring 4.500 kr. ”Den er ikke boostet og kræver tilvænning. Men herefter er den ikke til at undvære og benyttes af utrolig mange sangere,” mener Meldgaard, der var lige på nippet til at droppe den. ”Men det var godt, at jeg holdt ud, for den er bare så god at synge i og lækker at høre på. Du skal heller ikke anstrenge dig så meget for at synge, som f.eks. i AKG 535C, som jeg tidligere anvendte.”

Torben Meldgaard www.meldgaard.dk

Foto: TM

Tre keyboards

Som så mange andre selskabsmusikere har Torben Meldgaard valgt Yamahas Tyros2 som keyboard, men han bruger i alt tre keyboards, hvilket kræver en vis kreativitet, bl.a. for at få plads. I mailen til grejredaktionen fortæller han: ”De opfylder hver i sær et behov, som ingen af dem kan gøre alene. Tyros2 klarer arrangementerne med gode styles og lyde. Motif6 kombinerer jeg med Rolands lydmodul XV-5080 samt Yamaha`s ”DX7” og blæserkort, der sammen med min breathcontroller har de solostemmer, der skal til. Controlleren giver jo yderst livagtige blæserlyde via blæserkortet, der er installeret i Motif6 – det er også noget, som gæsterne lægger mærke til og synes lyder særdeles livagtigt,” siger Meldgaard, der som det tredje keyboard lader Clavia Nord Stage klare flotte pianolyde og orgellyde.

Meldgaards favoritmikrfon er en Neumann KMS-105

Foto: Neumann

Afveksling med guitar

Meldgaard bruger også en Fender US 57`Vintage Stratocaster på jobbet.

”Guitaren er mit ”ekstra” instrument, hvor jeg spiller Shadows-numre under såvel middag som dans. Det gør også, at folk bider ekstra mærke i dig,” mener Meldgaard, der som en finesse har sluttet en ekstern fladskærm til sit Tyros2. ”Min opstilling med tre keyboards gør, at jeg ikke kan se displayet på Tyros2 på selve keyboardet, men det kan jeg på den eksterne skærm. Til dansen har jeg lagt alle teksterne ind på Tyros2 harddisk og får automatisk teksterne frem, idet de er gemt i en ”registrering” sammen med stylen m.v. Det er smart og dejligt, at man ikke skal bruge tid på at lede efter tekster i en mappe. Man kan koncentrere sig om at spille!”

Meldgaard mener at man i fremtiden vil komme til at se mere til ”Audio” og ”VST-instrumenter” i nye keyboards. ”Det vil give mulighed for endnu mere realistiske lyde – bl.a. trommerne vil blive meget livagtige – og i det hele taget vil lydbilledet blive et andet”, siger den alsidige musiker. ”Flere vil også gå over til PC/Mac-løsning og afvikle VST-instrumenter og effekter m.v. den vej. Måske helt undvære en fysisk mixerpult og rumklang m.v. Det er meget spændende”.

Meldgaard mener man skal huske den personlige vinkel. ”Det skal være dig, der styrer tingene. Udnyt instrumentet og teknikken til det yderste” opfordrer han. ”Men kunsten er at kende begrænsningerne. Spil selv så meget som muligt ! Vi skal værne om vores fag og håndværket. Markedet skal ikke overtages af folk, der ikke kan spille til selv den letteste festsang.”

Jørgen Rasmussen www.alacarte-musik

Foto: JR

Jørgen Rasmussen

Jørgen Rasmussen har base på Fyn, men spiller i hele Danmark, Nordtyskland og Sydsverige. Den 57-årige musiker bruger også navnet ”A la carte”. Jørgen Rasmussen har et mindre HK L.U.C.A.S. Smart PA-anlæg på 400 Watt til små jobs. Men ellers bruger han, som et hav af andre selskabsmusikere, Dynacord. Hovedanlægget består af en Dynacord Powermixer 1000-2 med Dynacord D-light Powersub 315 og D-Sub 115 som bund, mens 2 stk. JBL MP 412 klarer toppen. Et anlæg som totalt leverer 2000 Watt. ”Dynacord har altid været mit foretrukne mærke. Jeg har tidligere haft Dynacord P3 samt sammensat system med 2 Dynacord Sub 815 A samt 2 Dynacord Chorus-Line 12/3 på toppen”, siger fynboen, der mener at denne konstellation har den absolut bedste gengivelse i sin prisklasse. ”JBL-toppene har efter min mening et mere klart lydbillede end f.eks. Dynacord D-Light 12 - ligesom de ”rækker” længere ud. Til gengæld mener jeg at Dynacord stadig leverer de bedste bunde.”

Når man spørger Jørgen Rasmussen, hvad der efter hans ærlige mening er den bedste mixer, er han ikke i tvivl. ”Det må være Midas - velvidende at Dynacord i dag fremstilles på samme fabrik og med de samme komponenter, mener jeg alligevel at denne er det bedste alternativ”.

(Midas er en del dyrere og sammen med Dynacord, Electro-Voice, RTS og Klark Teknik en del af Bosch Communications, Inc. med hovedkvarter i den tyske by Straubing, red.)]

Her er Korgs PA1X Pro Elite keyboard

Foto: Korg

Amerikanerlyd

Når det drejer sig om keyboards anser Rasmussen Korg PA X-2 for at være det bedste. ”Jeg har haft Technics, Roland, også G 70 og E-80! - og Yamaha – ja, også Tyros! Men jeg er hver gang gået tilbage til Korg. Det har været mit foretrukne mærke siden i2 kom på gaden for efterhånden mange år siden,” forklarer Rasmussen, der ikke mener at han er indbegrebet af den typiske SEMU. ”Et amerikansk-inspireret keyboard som Korg kan i langt højere grad tilfredsstille mine ører. Korgs ”Styles Variation” er fx helt op på 24 takter inden det ”vender”, hvilket gør det langt mere levende end f.eks. Yamaha og Roland, hvor det ”vender” allerede efter 4 takter”, siger han. ”På trods af Yamahas flotte lyde bliver det i mine ører hurtigt monotomt og kedeligt at lytte til, når det allerede efter 4 takter gengiver sig selv.”

Hvilken mikrofon anser Jørgen Rasmussen for at være den bedste? ”Jeg har haft den bedste: Neumann 205! Men jeg måtte skille mig af med den på grund af dens meget høje følsomhed – et problem, specielt når man har højttalerne bag sig. Trods dette har den dog det absolut flotteste lydbillede. Jeg er imidlertid gået tilbage til Shure Beta 58 A. For det første har jeg fra naturens side et temmelig kraftigt ”output” og for det andet forhindrer dens karakteristik at lyd fra baggearet opfanges”. Rasmussen fortæller at såvel Elton John som Tom Jones, The Shadows og mange andre har brugt Beta 58 på deres koncertturneer indenfor de sidste 2-3 år: ”Så må den også være god nok til mig!”

En vokalmikrofonklassiker, der aldrig er gået af mode: Shure Beta 58A. Pris ca. 1.200 kr.

Foto: Shure

Bose og blindtest

For nylig havde han Shures helt nye mikrofon med til en test.

”Det er en lækker sag til 6.000 kr. Men hverken jeg selv eller andre kunne høre forskel på denne og min Beta 58 i blindtesten!”, forklarer Rasmussen, der som selskabsmusiker naturligvis ikke er uden humor. ”Min musikhandler blev meget skuffet – men måtte medgive at jeg netop p.g.a. mit stemmeleje og den naturlige dynamik ikke kunne udnytte den nye mikrofons stemmeforbedrende kvaliteter – idet jeg naturligt havde dem i forvejen!”

Som Torben Meldgaard optræder Jørgen Rasmussen også med Fenderguitar, en Hank Marvin Signature, som afveksling fra keyboards, hvor han bruger keyboardets sequencer til at afspille akkompagnementer samtidig med han spiller liveguitar på en Fender Hot-Rod Deluxe amp.

Jørgen Rasmussen hævder at han har ry for at have svært ved at fatte sig i korthed. Men han har alligevel et nogenlunde præcist bud på hvad fremtiden vil bringe indenfor hans område:

”Jeg ser en helt klar tendens i forbindelse med udvikling af lydudstyr – nemlig at man søger bedre gengivelse og dette med langt mindre og lettere udstyr. F.eks. forhandler Eskildsen Musik nu et Bose-anlæg, der lyder som ”en million” og næsten ikke fylder mere end det kan pakkes bag på en cykel. Prisen nærmer sig 50.000 kr., hvis man vil ha’ det bedste. Men taget i betragtning at Boses bedste hjemmeudstyr koster næsten det samme, bør det vel ikke chokere. Hvorvidt det i længden og i større sammenhænge kan hamle op med det tungere grej vi i dag tumler rundt med, må komme an på en prøve”, slutter Rasmussen.

Poul Erik Panduro www.panduromusik.dk

Foto: PEP

Poul Erik Panduro

Poul Erik Panduro bor i Silkeborg og er uddannet lærer med musik som hovedfag.

Han er et af landets mest erfarne musikere og har spillet i 44 år, heraf professionelt i 22 år. Panduro spiller med sit ”Panduro one-man-band” til alle slags fester for voksne og har desuden speciale inden for børnefester, hvor der også er diskotek med flimmerlys, konkurrencer og ”hurlumhej”, som Panduro udtrykker det.

Poul Erik Panduros sanganlæg består af en Yamaha digitalmixer med TC M3000 rumklang, Mackie sub og JBL toppe.

”Min favorit er ellers D&B Q7 eller Q10. Det har en overlegen lydkvalitet, kan spille umanerlig højt - men prisen er derefter”, mener Panduro, der også hører til dem, der bruger Ketron SD1 og Clavia NordStage på scenen.

”Ketron SD1 har en meget musikalsk måde at spille på og Clavia Nord har en fantastisk lydkvalitet”, siger han. Panduro betjener Ketron SD1 med fodbas og hjemmelavet fjernbetjening.

Clavia NordStage er populær overalt – nu også hos selskabsmusikerne. Her NordStage88 til ca. 25.000 kr.

Foto: Clavia

One Man Band

Panduro spiller også guitar og harmonika. Som noget lidt anderledes bruger han computer og supplerer sine lyde med en Mac Book Pro, udstyret det nye Mainstage program som lydmodul.

Hans mikrofonvalg er Røde. ”Til mit brug er Røde NT3 fremragende. Den har en varm lyd, et højt output og er billig”, påpeger Panduro, der dog må erkende at den fylder en del i landskabet.

Har Panduro et lille hjælpemiddel, han har stor gavn af og vil anbefale på jobbet? ”Min nodebog, som jeg har fremstillet i alu-dørkplade kan rumme alle mine noder, tekster, lister, visitkort indholdsfortegnelser til nodebøger osv. på et sted”, forklarer Panduro, der også medbringer et Limborock-stativ på jobbet.

OrgelPoul (Allan Fromberg) og Berit Morel er duen Rocklett.

Foto: www.rocklett.dk

Allan Fromberg

Bag det Olsen Banden-agtige navn OrgelPoul står musikeren Allan Fromberg.

Sammen med sangerinden Berit Morel udgør han også duoen Rocklett, der bookes af Danish Music Agency og huserer på det meste af Sjælland.

”Jeg forsøger hele tiden at holde trit med tiden”, siger Fromberg, der er 46 år og har været selskabsmusiker gennem 30 år. ”Både med repertoiret og med gearet. Fx spiller jeg ikke specielt gamle numre for gamle mennesker. Jeg mener: Selvom du er 70, vil du ikke kunne have undgået at høre Rolling Stones, vel? Og hvor gammel skal man være, for at være for gammel til at synge med på en Thomas Helmig-slager?”, spørger Fromberg retorisk.

Fromberg spiller udover Tyros2 på de specielle håndholdte Roland AX-1 og AX-7 keyboards (også kaldet ”The Axe”, red.).]

Ketron SD1 Plus er italiensk vellyd til danske musikere. Pris ca. 28.000 kr.

Foto: Ketron

Sindsyg musik

Fromberg mener at tiden taler for, at selskabsmusikere må blive mere visuelle.

”Keyboardene spiller af sig selv, midifilerne køber du og måske har du endda en roadie eller to til at stille op for dig!”, siger Fromberg, der har nogle forslag til kollegerne: ”Hvis du sidder ned, så rejs dig op! Og spil et sindssygt stykke musik på dit bi-instrument! Undgå at spille melodier, hvor du ikke synger! Rediger dine midifiler, hvis du bruger sådan nogle, og spil så meget med som muligt. Hold dig i baggrunden, men vær visuel!”

Fromberg mener, at når folk ser ”Hit med sangen” er det noget de tager en lille bid med af til næste fest. ”Så knald en ekstra skærm til din Tyros2, og lad publikum synge med på miditeksten!”, foreslår Fromberg. ”De skal selvfølgelig ikke stå og skråle ind i mikrofonen, men bare synge lidt med når de danser”.

Fromberg bruger også Shure Beta 58. ”Den er go´ fordi man kender den og ved hvordan den skal lyde. Så det er lige før man kan stille lyden på sit nye anlæg efter sin gamle Shure!”, påpeger Fromberg.

Et populært valg som tophøjtaler er JBLs MP-Serie. Her MP412, et 2 vejssystem, 12" bas med diskantdriver, 350Watt, vægt 21,4 kg. Pris knap 7.000 kr.

Foto: JBL

Tyros vandt test

Allan Frombergs PA-anlæg består af to små enkelte ALTO 6-kanalsmixere og 4 aktive Alto 300 w højtalere.

Jeg ved der bliver eksperimenteret med ”mikroanlæg” for tiden, men jeg tror de er mest effektive ved gengivelse af cd-musik o.l.”, siger Fromberg, der som mange af sine kollegaer også anser Tyros2 for at være det bedste keyboard.

”Tyros2 er let at betjene, hvis du er træt af at tygge dig gennem uendelige manualer. Da jeg skulle selv skifte ”bræt” - efter mange år med Rolands E-86, hvor man i blinde kender sine programmeringer - testede jeg alt hvad der stort set var på markedet. Mine kriterier var, at det skulle kunne holde sig i proportion i mindst 5 år, det skulle være hurtigt at lære at kende og der skulle være et bedre lydkort end standard GM og GX-lyde som man godt kan blive træt af. Her er Yamahas Tyros et vældig godt bud”, slutter Fromberg.

Powermate 600 er meget populær

Foto: Dunacord

Mest udbredte mixer

Dynacord PowerMate er en af de mest brugte mixerserier blandt selskabsmusikere.

Den mindste model, Powermate 600, har 6/10 inputs, 2x300w og 2 separate effektmaskiner. Pris ca. 10.000- 12.000 kr.

Kommentarer fra læserne

Ingen kommentarer

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at kunne kommenter artiklen.