af Nils Harbo

"Lydstudiehåndbogen" er en dansk udgivelse, der kan bruges af både musikere, lydteknikere, producere, studerende og undervisere.

Den nye bog kan både læses fra start til slut eller bruges som opslagsværk

Lydstudiehåndbogen er en ny dansk bog om musikstudiets hemmeligheder og teknik. På 238 sider guides læseren igennem alt, hvad der er værd at vide om indspilning, mix og tekniske begreber i musikstudiet.

Forfatteren er Karl Pedersen, der har en baggrund som musiker, lydtekniker og producer i det odenseanske studie Blue Apple Lyd-design og som underviser på bl.a. Aalborg Universitet og Vestfyns Gymnasium.

Seks vigtige hovedemner

Bogen er inddelt i seks hovedafsnit. Først gennemgås praktisk optageteknik med en lang række instrumenter, startende med vokal og trommesæt. Dernæst gennemgår Karl Pedersen mikrofontyper og mikrofonteori, effekter og processering for at slutte med mix, mastering og akustikteori. Endelig er bogens sidste afsnit en teknisk gennemgang af audiostandarder, stik og forbindelser.

Det er en særdeles grundig bog Karl Pedersen har begået. For musikeren og lydteknikeren ligger her en guldgrube af erfaring, know-how og tekniske beskrivelser, serveret i et ligefremt sprog med masser af praktiske eksempler og konkret viden, der krydres med referencer til musikhistorien.
I afsnittet om trommer og overheadindspilning fortælles bl.a. om hvordan ABBAs trommelyd blev lavet, i afsnittet om sampleren beretter Karl Pedersen om den engelske producer Trevor Horns pionerarbejde med dette instrument og vi får også serveret historien om betonrummet i kælderen under Capitol Records studie i Los Angeles, der lagde efterklang til Frank Sinatras stemme i 60’erne.

Faglig indsigt og personlige kommentarer

Forventer man som læser udelukkende facts og teknisk viden i ingeniørsprog, er det ikke ”Lydstudiehåndbogen” man skal konsultere. Og tonen kan måske enkelte steder virke en smule gammelklog eller indforstået.
Yngre energiske læsere vil måske stå af her, ligesom den elektroniske popproducer antagelig vil savne gennemgang af begreber som Bitcrusher og Side-Chain komprimering brugt som musikalsk virkemiddel (også kaldet ”pump”); selvom Karl Pedersen dog ikke forsømmer meget grundigt at fortælle om kompressorer og forskellige Side Chain teknikker til styring af et mix.

Også til de klassiske musikere

Ovenstående er dog kun mindre indvendinger. Det store publikum vil finde mange svar og få stor glæde af denne bog og Karl Pedersen kommer også omkring moderne emner som AutoTune, Convolution Reverb og Loudness War.  Det klassiske segment glemmes heller ikke. I fyldige kapitler fortælles om indspilning af bl.a. kor, violiner og kontrabas, hvor mikrofonopstillinger som Decca Tre og Blumlein grundigt forklares.

Bogen er rigelig illustreret med 184 farvebilleder og diagrammer med gode grundige billedtekster. Desværre er illustrationerne i teknisk dårlig kvalitet, det ser ud som om de er trykt i for lav opløsning og skæmmes mange steder af pixelering. En irriterende skønhedsplet på en ellers meget grundig og gennemført bog.

Find de gode svar

”Lydstudiehåndbogen” kan læses fra start til slut (hvis man har en hel sommerferie!) eller bruges som opslagsværk i små bidder, hvis man fx vil vide hvordan et klokkespil optages, hvilken reverb-type der fungerer bedst til guitar og hvordan man sine studiemonitorerne optimalt.

Bogen repræsenterer et grundigt stykke arbejde og den kritiske anmelder har ikke kunnet spotte en eneste faktuel fejl.

Denne fantastiske bog kan anbefales til alle, uanset om man er musiker med hjemmestudie, lydtekniker, producer, studerende eller underviser.

Lydstudiehåndbogen.    Af Karl Pedersen.
Forlaget Canta·Libris.    www.cantalibris.dk
Pris:  249,-.    238  sider
84 farve-illustrationer, indbundet med spiralryg



Lydstudiehåndbogen kan købes her:

Køb Lydstudiehåndbogen

Kommentarer fra læserne

Ingen kommentarer

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at kunne kommenter artiklen.