af Nils Harbo

Den amerikanske producer og lydtekniker Fab Dupont var på besøg i Danmark i slutningen af oktober. I København var MUSIKEREN medvært ved et såkaldt ”Mixology-seminar” på Artlab, hvor Dupont delte ud af sine erfaringer om indspilning, mix og masterering. Det blev en dynamisk dag.

I de senere år er der sket store forandringer i den måde musikstudier fungerer på. Især er den fysiske størrelse blevet mindre. Det gælder ikke kun for lokalerne, også outboard, apparater og udstyr er blevet mindre.

Sammenlignet med fortidens standarder er de studier, der overlever, de små og de mellemstore studier. Der er mange forklaringer på denne tendens, men en af dem er naturligvis den teknologiske udvikling, hvor computer og software har overtaget den altdominerende rolle i studiet.

I slutningen af oktober var den amerikanske producer og lydtekniker Fab Dupont på besøg i Danmark, inviteret af importøren High End Tentacles.

I København var MUSIKEREN medvært ved Mixology-seminaret på Artlab, hvor Dupont delte ud af sine erfaringer.

Og et af emnerne var at kombinere det bedste fra den gamle, ”store” analoge verden med det bedste fra den nye digitale verden. Og om hvordan man kan lave god lyd på det ”vanskelige” digitale udstyr.

DMFs kursusted ArtLab lagde lokaler til i København

Foto: Nils Harbo

Fabian Dupont

Fab Dupont har produceret og arbejdet som lydtekniker i over 12 år og hans charmerende franske accent afslørede hurtigt den franske baggrund.

Hjemstedet er i dag New York, hvor hans Pure Mix Studio ligger i East Village. Han har arbejdet for pladeselskaber som Blue Note, Sony og V2. Hans mixes og lyd kan høres på produktioner med Toots & The Maytals, Isac Hayes, Debi Nova (med Sean Lennon) og Lucy Woodward. Han har også mastereret i Sterling Sound i New York, hvis kundeliste bl.a. omfatter Korn, TLC, Sean Paul, Talking Heads og Jay-Z.

Derudover har Dupont lavet reklamelyd for firmaer som Johnson & Johnson, Apple og Motorola og udgivet en soloplade.

Men ofte er han også på tur med sit Mixology-koncept.

Fab Duponts setup ved seminaret bestod af Pro Tools og et rack med lækre sager

Foto: Nils Harbo

Alsidig lydtekniker

Seminaret blev et meget inspirerende møde med en dedikeret personlighed, der brænder for det han laver. Han arbejder tæt med førende producenter af studiegrej, så seminaret blev selvfølgelig også en reklame for producenter som Dangerous Music, Lynx, Empirical Labs, Universal Audio og Oxford Sony.

Dupont og disciplene

Foto: Nils Harbo

Musikalsk mix

Fab Dupont gennemgik de mange stadier i en musikproduktion og gjorde det klart hvor vigtigt og tidsbesparende det er at være god til opsætning og organisering af et studie, indspilning og mix.

En eksklusiv lille skare af producere og lydteknikere var mødt op og nød godt af de mange gode råd og særlige synspunkter.

Personlig var jeg ikke enig i alle Duponts analyser og konklusioner. Dupont hævdede bla. at grunden til at mange Beatles-produktioner lyder så godt, skyldes at man ofte valgte at indspille i F-dur i Abbey Road, da det er en toneart, der klinger akustisk godt i indspillerummet. Selve påstanden om at en toneart er vigtig for sounden er helt rigtig, men meget få Beatles-numre (med Hey Jude som en af undtagelserne) er i F-dur. Mange tror måske det er sådan, da mange numre i E-dur (fire ”krydser”) blev ”løftet” til F-dur (kun et ”b”) i nodebøger, så det var nemmere at spille.

Pudsigt nok var der dog alligevel mange lighedspunkter mellem Duponts arbejdsmetoder og de metoder, jeg personlig anvender i mit eget ydmyge studio.

Dupont har en musikalsk indgangsvinkel til arbejdet: ”At mixe er som at spille guitar eller keyboard”, siger han. ”Man har lært noget, man bruger som en grundlæggende viden, men i mixsituationen skal man være kreativ og intuitiv. Mix er nemlig ikke ”knowing”, det er ”feeling””, påpeger Dupont, der altid begynder processen med at mixe vokal og bas. Og han mixer med vokalen tændt under hele forløbet.

”På denne måde sikrer man, at vokalen hele tiden kan høres; uanset hvor meget eq og niveau man laver på de øvrige instrumenter”, siger Dupont, der til nogle af tilhørernes bestyrtelse altid har en master EQ og en master EQ aktiveret i enden af sit komplicerede analoge/digitale setup i studiet.

Dangerous Musics 2-bus laver analog summing

Foto: Dangerous Music

Analog summing

Fab Duponts set-up betjener sig i høj grad af ”analog summing”, der er det nye buzz-word i studieverdenen.

Til formålet bruger han bla. Dangerous Musics 2-Bus, der kan ”summe” forskellige outputs og integrere analogt outboard, som man ønsker at anvende i sit mix. Derved undgår man at mixe det hele ”in the box”.

Anvender man kun sit ProTools med diverse plug-ins og sender alt ud af samme snævre port, risikerer man en lidt klemt lyd i sine produktioner. Og hvorfor ikke anvende de gode gamle klassiske rumklange eller effekter man holder af? Men en avanceret routing fra ProTools kan man sende til sine gamle effekter og til sidst samle lyden fra dem med de digitale informationer fra sin harddiskrecorder.

”Det er vigtigt at vide hvad man mixer til”, siger Dupont. ”Om det skal bruges til radio, på en støjende arbejdsplads eller til dansegulvet eller lounge, easy listening har betydning for valg af hvor ”højt”, dvs. komprimeret, mixet skal lyde. Eller om der er plads til dynamik og nuancer.”

”Køb et meter og mål lydstyrken”, anbefaler Dupont. ”Lyt altid ved 87 SPL, det er ikke specielt højt, men det er et behageligt lytteniveau og her er basresponsen mest neutral”.

Foto: Nils Harbo

Optag aldrig over - 18dB

En kongstanke for Dupont er dynamikken.

”Alt for mange optager for kraftigt i det digitale domæne. Mit råd er: Gå aldrig over -18dB i indspilningen! Så får du plads og headroom til de hurtige transienter og du smadrer ikke de fine nuancer og peaks i lyden”, siger Dupont, der ikke er bekymret over det lave niveau, en så lav udstyring kan give på mange indspilninger.

”Med gode digitalkonvertere og 24-bits teknologi er lavt niveau ikke længere en kilde til de problemer, man måske kunne opleve tidligere”, mener Dupont, der også i stor grad prøver at undgå for megen limitering og komprimering. Han arbejder meget med en kombination af komprimering og eq.

Når han mixer, lytter han så ofte som muligt ved niveauet 87 SPL, som er et forholdsvist lavt lytteniveau, men det er et trick mange dygtige mastermixere bruger. "Lyt altid ved samme niveau, det er langt det bedste".

Mix er ikke "knowing", det er "feeling" siger Fab Dupont

Foto: Nils Harbo

The big buttom

”Bunden er noget af det vigtigste. Mange bruger måske lang tid på at lave en eq på fx. en stortromme i området 30-60 Hz. Men tænk på at de fleste mix ender i en iPod! Og iPod hovedtelefonerne afspiller ikke frekvenser under 60 Hz”, siger Dupont, der i stedet råder folk til at lægge mere tid i området 80-120 Hz.

"Hvor mange her kommer for meget bas i mixet?" spørger Fab

Foto: Nils Harbo

Lyden af Pro Tools

Det gælder også om at være opmærksom på området 3-4 kHz.

”Her ligger ”the sound of Pro Tools”, fordi det gengives så utrolig rent”, siger Dupont, der dermed anbefaler at undgå standardlyd.

”Digitale systemer er ”perfekte”. Lyden bliver nemt steril og neutral, så en af hovedopgaverne for en moderne producer, der mixer, er at ”farve” lyden, så den bliver menneskelig og vedkommende”, påpeger Dupont, mens han konsekvent omtaler softsynther og sampleinstrumenter som ”fake” (uægte, red) instrumenter.

Han bruger dog selv trommebiblioteker og synther som Stylus RMX og har for nyligt færdiggjort et trommebibliotek til softdrummeren Drum Core.

Empirical Labs EL-8 Distresser kan noget med lyden ingen andre kan

Foto: Empirical Labs

Fab Duponts egne favorit plug-ins til ProTools er bla. ”Filterfreak” og ”Echo Boy” fra Sound Toys. Men han anbefaler også Sony Oxford og TC Electronics plugs. Derimod havde ikke pæne ord tilovers for Waves.

Blandt hans foretrukne hardware er Focal monitorer. De er naturligvis franske!

(se testen i MUSIKEREN februar 2006 ved at klikke her: Test af monitorer)

Dupont bruger også Sound De Luxe-mikrofoner og hovedtelefonerne Sennheiser HD-600.

Han bruger studieprocessorer fra Universal Audio og Chandler. Til komprimering og lignende behandling af lyd er Empirical Labs EL-7 Fatso og EL-8 Distresser hans favoritter, bla. fordi de ifølge Dupont kan lave god varm lyd med analog feeling og ikke kun er ”almindelige” kompressorer/limitere.

High End Tentacles har planer om flere Mixology-seminarer i det nye år.

Læs mere om seminarerne ved klik herunder:

Mixology Seminars

Kommentarer fra læserne

Ingen kommentarer

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at kunne kommenter artiklen.