af Nils Harbo

Sennheiser har udviklet verdens bedste - og dyreste - hovedtelefon, Orpheus, der ventes at komme til at koste op imod 375.000 kr.

Hovedtelefonen har en specialdesignet preamp, der er en hybrid mellem rør og transistor

Hvis en virksomhed vil gøre sig bemærket, gælder det om i sin portefølje også at have nogle produkter, der stikker helt ud og er enestående. På den måde kan man positionere sig som en virksomhed med smag og kvalitet – og samtidig opnå omtale i medierne.

Et sådan produkt må Sennheisers nye Orpheus hovedtelefoner være. Verdens bedste - og dyreste - hovedtelefoner, Orpheus, ventes at komme til at koste op imod 375.000 kr., når de håndfremstillede eksemplarer kommer på markedet i starten af det nye år.

De tyske ingeniører har arbejdet på Orpheus i flere år efter et princip om at udfordre grænserne for det mulige og dermed demonstrere Sennheisers stræben efter perfektion i alle detaljer.

Som i en Bentley eller Rolls Royce er marmor, guld og læder blandt ingredienserne i hovedtelefonerne, der egentlig ikke er helt nye. Den første generation Orpheus så nemlig dagens lys i 1991.

Rumlighed og ultrapræcis gengivelse

Det elektrostatiske hovedtelefonsystem er en kombination af den nyeste og mest innovative teknologi, udsøgte materialer og fremragende forarbejdning.

’”Med den nye Orpheus flytter vi endnu en gang grænserne og viser, at vi til stadighed sætter nye standarder og dermed former fremtiden for audio-verdenen “, udtaler Sennheiser-CEO Daniel Sennheiser.

Ved presselanceringen i Londons Westminster Central Hall  imponerede Orpheus med ultra-præcis gengivelse, exceptionel rumlighed og et frekvensområde, som går langt ud over den menneskelige hørelse.

"Hovedtelefonerne formår på en helt enestående måde at snyde hjernen og skabe en perfekt illusion af at kunne dykke direkte ned i lyden“, forklarer Daniel Sennheiser.

De fineste nuancer i musikken bliver dermed hørbare. Sangerinderne Katie Melua og Imogen Heap, var sammen med produceren Steve Levine og den Grammy-vindende jazzmusiker Gregory Porter blandt de første, der blev indbudt til en lytning.
”Når jeg selv optager musik, forsøger jeg altid at formidle følelser. Jeg ved ikke nøjagtigt hvordan, men det lykkes for denne hovedtelefon at videregive disse følelser“, beskriver Porter sin oplevelse med Orpheus.

For at muliggøre dette har et team af Sennheiser-eksperter gennem næsten et årti til stadighed udfordret grænserne for det teknisk mulige – og endnu en gang skabt verdens bedste hovedtelefon.

Således anvender Orpheus et nyt forstærkerkoncept, der perfekt kombinerer fordelene ved henholdsvis rør- og transistorforstærkere.
"Jeg er meget stolt af dette helt enestående produkt”, siger Sennheiser-CEO Dr. Andreas Sennheiser. „Orpheus er et symbol på virksomhedens innovationskraft og det fælles engagement i vores stadige stræben efter den perfekte lyd.“ 

Marmor og blær

Den enestående Orpheus-oplevelse starter allerede før man begynder at lytte: I slukket tilstand er Orpheus yderst diskret og fremstår som en smuk skulptur. Ved et blidt tryk på volumenkontrollen glider først betjeningsknapperne – drejet i messing og derefter forkromede – langsomt ud af marmorkabinettet, hvorefter rørene bevæger sig op i deres hylstre af kvartsglas og begynder at gløde. Endelig løfter et glaslåg sig og åbenbarer hovedtelefonen med de læderbetrukne ørepuder.

Alle de anvendte materialer understreger konsekvent den ekstremt høje akustiske kvalitet af dette ikoniske produkt. Hver enkelt af de mere end 6000 dele er udvalgt med yderste omhu. For at opnå den bedst mulige ydelse har audiospecialisterne valgt guldbelagte keramikelektroder og platinbelagte membraner. 

Forstærkerkabinettets marmor stammer fra Carrara i Italien og er det samme, som Michelangelo brugte, da han skabte sine skulpturer.
"Marmorets egenskaber sørger for optimal beskyttelse af forstærkerens kerne, og det karakteristiske design gør hver enkelt Orpheus til et eksklusivt unikum “, udtaler Maurice Quarré, Director of Select & Audiophile hos Sennheiser.

High-end-hovedtelefonen, som håndfremstilles i Tyskland fra næste år, får en udsalgspris på omkring 50.000 euro.

Kommentarer fra læserne

Ingen kommentarer

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at kunne kommenter artiklen.