af Nils Harbo

Harddiskrecording fra A-Z! I denne artikel: Tips og tricks til at få de følsomme vokaler rigtigt i "skabet"

Vokalerne er det vigtigste i 90% af al populærmusik. Uanset om man synger viser, rock eller loungejazz er sangstemmen ofte det de fleste lyttere fokuserer på. Derfor får du i denne artikel staldtips og studiotricks til at indspille professionelle vokaler.

Det er vigtigt at sangeren har varmet op

Foto: Morten Fischer

Godt i gang

Jeg vil starte med noget der kan lyde som en almindelighed.

Men det er nødvendigt at fastslå: Noget af det vigtigste for at få et godt vokaltrack er en god sanger! Mange bands går i et dyrt studie med forventning om at man kan få en halvlunken leadsanger til at lyde af million kroner. Det kan ikke altid lade sig gøre (men man har lov at være heldig en gang imellem)! Hvad der så er en ”god sanger” vil jeg ikke afgøre. Klang, timing, frasering, indlevelse og håndværk skal gerne gå op i en højere enhed. Materialevalget er også vigtigt. Det samme sang kan få en helt forskellige betydninger i munden på to forskellige sangere. Så musik & tekst og tilhørende performer skal matches rigtigt; akkurat som hvis man caster til en film.

Heldigvis har studioteknikken i løbet af de sidste fem år udviklet sig i en retning, der betyder at man ved hjælp af harddiskrecording og anvendelse af plug-ins (som f.eks. Antares Auto-Tune) eller anden software der f.eks. kan lave rytmiske editeringer (kvantiseringer), der får en sanger til lyde mere ren eller rytmisk rigtig, hvis han ikke gør det i forvejen.

Det har samtidig betydet at man også kan lave gode og intense hjemmeoptagelser, da udstyret er faldet i pris. Og det er jo en fordel. Men over halvdelen af arbejdet er gjort, hvis sangeren er god. Man kan skal nemlig være komplet talentløs for at få håndværksmæssige vokalteknikere som f.eks. Beyonce eller Justin Timberlake til at lyde dårligt -osse selvom de bliver optaget med en mikrofon til kun 400 kr.!

Det er også væsentligt at være godt forberedt. Det optimale er at teksten er lært udenad, det giver en mere fokuseret og intens performance. Sangen skal passe i toneart til vokalisten og være sunget igennem en hel del gange. Det skal ske inden optagelserne starter, så man ikke på samme dag står og øver sig træt på detaljer i optagesituationen.

Og der skal varmes op! Selv vokalgenier som Michael Jackson bruger over en time på at varme stemmen op, inden han indspiller.

Syng tæt på mikrofonen, hvis det skal være rigtig intenst. Men husk pop-filter!

Foto: Morten Fischer

Vokalproducer søges

En vokaloptagelse på en færdig udgivelse vil ofte være et resultat af en sammenklipning af 10, 20 eller op til 30 takes -alt efter hvor god sangeren er.

Lydteknikere, der har arbejdet med Whitney Houston i hendes storhedstid (inden der gik for meget drugs i det), fortæller at alle takes med Whitney er gode! Hun kan ikke synge dårligt! Alligevel lader man hende synge det samme flere gange, så der er noget at vælge imellem. Og her er det produceren, der (ofte i samråd med vokalist el. band) skal foretage de rigtige valg. Det er derfor ekstremt vigtigt med overblik, gode ører og god fornemmelse for hvad det er man er i gang med.

Der skal holdes øje med falske vokaler, urytmiske fraseringer, kedelige eller uengageret udtryk fra sangeren. Teknisk set skal man undgå eventuelle generende pustende p-lyde, trampende fødder eller anden baggrundsstøj; f.eks. overhør fra headphones.

Man skal også sørge at der ikke er overstyring (forvrængning) eller omvendt: der må heller ikke være for lavt niveau.

En god vokalproducer er desuden en, der formår at gøre håndværket til magi. Han får vokalisten til at yde sit bedste. Og sørge måske også for kold cola eller varm te på rette tidspunkt -og som også er god for en intens snak om fortolkningen.

En der kan sige ”du skal være mere hård, du skal snerre, tænk på noget, der gør dig rigtig vred, prøv synge som en motorcykel” etc. Eller en der kan sige ”du skal synge intenst, blidt og kærligt, som om du er ved at tale en af dine venner fra at begå selvmord”.

AKG 414 vokalmikrofon med lo-cut

Foto: Morten Fischer

Indspilningsrum og mikrofon

Sørg for at indspillerummet er godt akustisk tilpasset. Der skal ikke være for mange reflektioner, der giver rumklang.

Hvis du indspiller hjemme, så hæng masser af tæpper op, så rummet bliver lyddødt. Syng tæt på mikrofonen. Derved kommer meget lidt af lokalets klang med på optagelsen. Prøv i en afstand under 10 cm fra mikrofonen –og gerne tættere endnu, hvis det skal være rigtig intenst. Brug også et såkaldt ”pop-filter” foran mikrofonen. Det beskytter mod uønskede pustelyde og spytpartikler. Pop-filtre findes i forskellige kvaliteter. Hvis du bruger kærestens nylonstrømpe, skal du være opmærksom på at der kan opstå frekvenstab i diskanten.

Du kan også vælge et superprofessionelt filter, som f.eks. det danskproducerede DPA Type DUA0090, der koster op imod 1.800 kr. Til gengæld er diskantdæmpningen her så minimal, at det ikke kan høres; og produktet er helt igennem topprofessionelt, også i materialevalg.

Når man synger tæt på en mikrofon, bliver stemmens klang mere fyldig, da de dybe frekvenser tydeligere høres. Men uanset om der synges længere fra eller helt tæt på, skal der som regel altid laves ”lo-cut”. Mange miksere og mikrofoner har en indbygget knap til at skære i området fra f.eks. 250 Hz, eller 100 Hz og nedad. På denne måde skærer man dyb “rumlen”, “pustelyde” og anden dyb støj (som f.eks. forbikørende lastbiler og busser) væk fra optagelsen. Du skal også anskaffe dig en ”studiomikrofon”, d.v.s. en stormenbranet kondensatormikrofon, som bruger strømforsyning (som regel 48V phantom power). Disse mikrofoner ligger i prisklasser fra cirka 3.000 til 30.000. kr. (eller mere endnu). Indspiller du rock med rå lyd, kan du dog også opnå hæderlige resultater med billigere scenemikrofoner (som f.eks. Shure Beta 58A).

Læs mere udførligt om det rette mikrofonvalg i den første artikel "Bedre lyd i demostudiet ("Harddiskrecording fra A-Z")

Shure SM58 er god til livebrug og rockvokaler

Foto: Morten Fischer

En scenemikrofon er sjældent god nok til studioptagelse af vokaler.

Brug helst en stormenbranet kondensatormikrofon.

Focusrite Voicemaster Pro preamp

Foto: Focusrite

Brug preamp

Jo færre led man skal koble mellem mikrofonen og recorderen, jo bedre.

Ifølge legenden sang George Michael f.eks. den intense og hudløse ”Jesus To a Child” direkte i båndoptageren -uden brug af mellemled. Og rygterne vil vide at han forinden sendte tekniker og producer ud af rummet. Et kvarter efter kaldte han på dem igen og tracket var færdigt!

For den almindelige danske gennemsnitsoptagelse er der dog visse forholdsregler der skal følges. Og her er en preamp med compressor/limiter en rigtig god studiokammerat! Preampen forstærker mikrofonens signal og har du investeret i en fornuftig preamp, vil den ofte lyde bedre end gennemsnitsmixerpultens preamp. Hvis din mixerpult f.eks. har 32 kanaler har producenten jo sandsynligvis ikke haft råd til at placere en dyr preamp på hver eneste kanal.

Du kan derfor med fordel bruge en dedikeret ”stand-alone” preamp. De findes i mange prislag, rækkende fra de dyre Focusrite, Drawner etc. til mere økonomiske løsninger som f.eks. preamps fra Behringer, M-Audio eller Art.

De fleste preamps indeholder også compressor og equalizer.

Compressoren skal ved indspilning indstilles, så den bruges som limiter. Formålet er at få lyden til at stå klarere. Det sker ved at kraftige passager dæmpes lidt, så svagere passager derved høres tydeligere. Vælg en moderat indstilling ved optagelsen. ”Attack” skal indstilles så compressoren lader sangerens første del af ordene gå relativt ukomprimeret igennem, men derefter tager fat i enden af ordet. En for hurtig attack kan nemlig give nemlig give en unaturlig ”pumpende” effekt (der dog også kan anvendes som særlig effekt). Men en for langsom attack kan betyde at signalet slet ikke når at blive komprimeret. Indstil en ”Threshold” der ikke tager for hårdt fat og en ”Ratio” på f.eks. 1:1,5 eller 1:2.

Du kan komprimere igen senere, når du mixer.

Mixerens lo-cut EQ skærer dybe, overflødige frekvensområder væk

Foto: Morten Fischer

Brug equalizer

Som nævnt i tidligere artikler er er andet generelt råd omkring eq at benytte hævning af signalet (boost) så lidt som muligt, da det farver lyden mere end dykning (cut). Undgå i det hele taget for kraftig brug af eq, når du indspiller.

Og det er værd at vide at cirka 60% af menneskets stemmes dynamiske energi ligger i frekvensområdet 63Hz-500Hz. Men kun 5% af “artikuleringen” findes i dette område. Artikulering findes i højere grad i området 500Hz-1kHz, (nemlig cirka 35%) og endnu mere i området fra 1kHz til 8kHz. Det sidste område står således for størstedelen af artikuleringen, men indeholder den mindste energi. Af det kan man lære, at man sagtens kan lave eq i form af lo-cut uden, at det går ud over tydeligheden. Tværtimod; hvis man skærer det dybe område, rumler mixet mindre og vokalen står klarere!

Pas på med at hæve i området fra 5.5 kHz-8kHz, her findes sibilanterne, skarpe s-lyde eller t-lyde! I frekvensområdet 8kHz - 20kHz findes den mere “luftige” del af vokalen. Menneskets øre kan dog kun høre fra 15 Hz til 20 kHz, og øret opfatter ikke rigtig lyde over 17 kHz, så indstillinger herover har ofte ikke den store hørbare effekt. Er du ikke tilfreds med klangen i din vokaloptagelse, så prøv at eksperimentere lidt med mikrofonopstillingen og mikrofonafstand. Eller prøv at skifte mikrofon, før du drejer en hel masse på din eq.

Credits

Tak til Lise Skovgaard for at stille op som mikrofonsangerindemodel!

Fotos optaget on location i Techpoint Studio.

Tak til Morten Fischer (MUSIKEREN) for fotoarbejde!

Kommentarer fra læserne

Ingen kommentarer

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at kunne kommenter artiklen.