af Nils Harbo

Lydkort og audiointerfaces til computeren har udviklet sig rivende de sidste ti år og det er nu muligt at få god kvalitet til rimelige penge. MUSIKERENs grejredaktion har taget et kig på audiointerfaces i forskellige størrelser og prisklasser.

Sexy design til det lille studie

APOGEE DUET

Apple og Apogee har samarbejdet om udviklingen af dette interface, der kun kører med Mac OS. Til gengæld er det dedikeret til at køre tæt sammen med Logic og Garageband.

Apogee har tradition for at lave vellydende konvertere og Apple har tradition for enkel design. Det kører smukt sammen i dette produkt, der kun har en drejeknap, der kan justere volume, preamp-niveau eller fungere som MIDI- controller. Ellers er der 2 I/O med Apogee 24-bit/96kHz AD/DA-konvertering, 2 balancerede mikrofonpreamps med valgbar 48V phantom power og XLR-indgange via medfølgende breakout-kabel, 2 instrumentindgange, 2 linie-udgange, hovedtelefonudgang, LED-meter og statusindikering samt Maestro-software.

Smukt design; der dog gør sig mindre godt, når man isætter de medfølgende breakoutkabler!

Pris: 3.995,- (set til 3.305,-)

www.apogeedigital.com

www.luthman.dk

TC Desktop Konnekt. Pris knap 2.000 kr.

Songwriter connection

TC ELECTRONIC DESKTOP KONNEKT 6

Danske TC Electronic har tænkt lidt på de hvad en moderne songwriter har brug for og kommet op med dette Firewire-interface i et cool design med 2 ind/ud. Indmaden bygger på TC´s egne konvertere med JET-clockteknologi, der har optageopløsning op til 192 kHz i 24 bit. Den indbyggede M40-rumklang kan lægges på monitorsignalet eller bruges som effektplugin i ens indspilningssoftware (VST/AU i fx Cubase el. Logic). Desktop Konnekt blev lanceret sidste år og der har været en del indkøringsproblemer. Men produktet har god support og det er mit indtryk at TC har gjort sit yderste for at slippe af med problemerne, så kunderne kan være tilfredse med deres køb. Interfacet har samlet 6 ind- og udgange: 2 balancerede analoge I/O, 1 mikrofonpreamp og 1 instrumentindgang (Hi-Z - guitarindgang), stor volumenkontrolknap, hovedtelefonudgang med separat volumeregulering, dim- og mono-switch samt meter, der valgbart viser ind- og udgangssignalstyrke. Alt hvad du skal bruge i det lille demostudie.

Pris: 1.995,- (set til 1.500,-)

www.tcelectronic.com

Sonar V-Studie. Pris knap 6.000 kr.

Hele tre ting på en gang

SONAR V-STUDIO

Sonars V-Studio 100 er et nyt USB 2.0 audiointerface, der både er controller, digitalmixer og stand-alone optager på samme tid. Det er produceret af Cakewalk/Roland, men har ikke det mest sexy design. Til gengæld er der brugt super komponenter i indmaden og VS-100 er et eksempel på hvordan mange funktionaliteter kan samles i en og samme kasse. VS-100 har 8 indgange og mix-kanaler i 24-bit/96 kHz kvalitet, 2 mikrofon preamps med phantom power, guitarindgang, samt MIDI. Det er kompatibelt med musiksoftware som Sonar, Logic, Live, Cubase og Digital Performer. Der er indbygget rumklang, EQ og kompressor og VS-100 kan også medbringes i øvelokalet eller på scenen. Man kan også optage ”stand-alone” på SD-kort. Ideelt til Roland-brugere, små orkestre, solomusikere, DJ's og hjemmestudier.

Pris: ventes at blive knap 6.000 kr.

www.sonarvstudio.com

www.roland.dk

Metric Halo ULN-8. Pris 43.000 kr.

Luksus til landevej og studie

METRIC HALO ULN-8

Vi slutter med et helt nyt interface i den absolutte topklasse. Metric Halo er fra staten New York og det amerikanske firma leverer nemlig også udstyr til BMW og Ferrari. Metric-produkterne er kendt for stabilitet, high-end konvertere og gode preamps. ULN-8 er udstyret med 8 digitalt styrede forforstærkere (kendt fra ULN-2) og 8 AES/EBU ind- og udgange. De analoge linieind- og udgange er fuldt balancerede. ULN-8 har 2 DSP-kort, så man kan bruge plug-ins, hvor softwaren +DSP medfølger (inkl. den berømmede prof. channel strip). Firmaet lover så lav latency som 0.7 ms og ULN-8 kan kombineres med Metric Halos ULN-2 og 2882 - så man kan bygge ethvert tænkeligt setup. ULN-8 integrerer med AU/VST, fra Cubase og Logic til Live og ProTools og kan også fungere som stand-alone converter, som effektmaskine, teater-mixer eller on-location recorder. ULN-8 opererer i op til 192 kHz på alle 16 ind/udgange. Metric-produkterne er for nylig faldet i pris, men ULN-8 er stadig pebret for den almindelige musiker. For specialisten, der vil have ”simply the best”, er det en god investering.

Pris: 42.995,-

www.mhlabs.com/metric_halo

www.futureware.dk

På de følgende sider ser vi nærmere på seks audiointerfaces i forskellige størrelser og prislag

Alle moderne computere leveres med indbygget lydkort, der kan bruges, når man arbejder med harddisk recording. Kvaliteten på de fleste indbyggede lydkort er (sammen med den indbyggede mikrofonindgang) desværre ofte af ringe kvalitet. Er man seriøs musiker med studie eller hjemmestudie anskaffer man sig derfor et ordentligt lydkort; eller mere korrekt: et audiointerface.

De findes i mange størrelser, kvaliteter og deraf følgende prisklasser.

Der er sket en rivende udvikling på området de sidste 10 år, men generelt gælder det, at prisen følger kvaliteten. Før man anskaffer sig et audiointerface, bør man spørge sig selv om behovet for antal indgange og kravene til lydkvalitet. Antallet af inputs på interfacet har betydning for hvor mange spor man kan indspille i computeren samtidigt. Er man singer/songwriter og kun optager to spor ad gangen eller laver elektronisk musik, hvor man kun overdubber en enkelt vokal eller instrument ad gangen, kan man måske klare sig med et interface med to indgange og to ud. Skal man derimod optage et helt liveband, hvor man ønsker samtidig separat indspilning af fx vokal, trommer og guitar er man nødt til at bruge et større interface med fx 8 ind/ud eller 16 ind/ud. Endelig kan man ”daisy-chaine” interfaces og på denne måde to-tredoble antallet af inputs. I de større set-up har man måske også brug for en mixer, til at styre aux sends, monitor og andre funktioner.

Flere funktioner

Mange audiointerfaces har også indbygget MIDI-interface, hvilket kan være praktisk, hvis man ikke ejer et USB-keyboard. Der er også linieindgange (til instrumenter) og mikrofonindgange (til mikrofon). Sidstnævnte kræver en forforstærker, dvs. en preamp. Vælger man et audiointerface i den dyre ende fra en anerkendt producent, vil man ofte få indbyggede preamps af udsøgt kvalitet sammen med udbyggede muligheder, fx indspilning i 24-bit /96 kHz (DVD-kvalitet), frem for den ”gamle” cd-kvalitet på 16 bit/ 44.1 kHz. Man kan også få balancerede outputs eller digitale outputs som SPDIF og ADAT. Endelig findes der også interfaces, der tilbyder ekstra DSP-kraft, fx i form af rumklang og EQ-software, der afvikles i interfacet, men integreres i computeren.

USB versus Firewire

De fleste moderne audiointerfaces kommunikerer med computeren via USB eller Firewire. Tidligere var Firewire (IEEE 1394) hurtigere end USB, men da USB 1.0 blev opgraderet til USB 2.0 i 2003 (med tilføjelsen Low-Speed, Full-Speed og Hi-Speed) blev USB hurtig nok til harddiskrecording for den almindelige musiker.

Der en ny USB 3 standard på vej og også en ny Firewire-specifikation (IEEE 1394-2008) er vedtaget. De nye standarder fordobler nærmest hastigheden. Firewire har fordele frem for USB, bl.a. belastes computeren ikke så meget, da Firewire-controllerne har en separat chip som gør at CPU'en ikke bliver sendt på så hårdt arbejde ved dataoverførsler.

Laver man store produktioner med mange spor, klarer Firewire derfor ofte jobbet bedre; hvilket fx også gælder når man arbejder med film og kamera på computer. Et billigt eller ældre audionterface kan (i kombination med en langsom computer) have generende latency, dvs. tidsforsinkelse, der opstår når signalet skal transporteres, konverteres og sendes igennem buffer og processor. Problemet kan ikke helt undgås, men med den rette opsætning og hurtige komponenter, kan latency nu nå så langt ned, at den ikke bemærkes.

Lad os se på nogle audiointerfaces til forskellige behov i forskellige størrelser og prisklasser.

M-Audio Fast Track Pro. Pris ca. 1.400 kr

Foto: M-Audio

Mest solgte interface

M-AUDIO FAST TRACK PRO

M-Audio er et stort firma og en del af koncernen Avid, der også ejer Digidesign, Pinnacle Systems og Sibelius. M-Audio producerer et hav af USB og Firewire-interfaces i mange prisklasser og er de bedst sælgende på markedet, bl.a. fordi flere af deres interfaces er designet til ProTools, såsom Mbox-serien og den nyeste 003-serie. Kvaliteten på de billige interfaces er steget de sidste år og Fast Track Pro er et eksempel på et 4 I/O melleminterface til rimelige penge. Der er 2 mic/linieindgange på fronten (m. phantom power), inserts for eksterne effekter og processorer samt balancerede analoge udgange. Fast Track Pro har bl.a. direct monitor med lav latency monitorering via ASIO, plus en A/B-switch samt dobbelt analog udgang og S/PDIF koaxial ind/ud. God løsning til demostudiet.

Pris: 1.875,- (set til 1.395,-)

www.m-audio.com

www.luthman.dk

RME Fireface UC. Pris knap 8.000 kr.

Nyhed fra grundige tyskere

FIREFACE UC

Grundighed og præcision går hånd i hånd hos den tyske producent RME. De gamle succeser Fireface 400 og 800 er anerkendt verden over for stabilitet og høj konverterkvalitet . Det nye Fireface UC er et USB 2.0 high-speed bus interface med høj ydeevne og lav latency, baseret på en nyudviklet RME ”Hammerfall” kerne. Specifikationerne byder på 8 analog I/O, sample rates op til192 kHz, 2 digitalt styrede preamps i high-end kvalitet, MIDI, ADAT I/O eller SPDIF I/O (optical og coaxial), ”SteadyClock” til maksimal jitter undertrykkelse og clock refresh, totalmix: 648-kanals matrixrouter/mixer med 42-bit intern opløsning. For den kvalitetsbevidste musiker.

Vejl. pris 7.985,-

www.rme-audio.de

www.soundworks.dk

Kommentarer fra læserne

Ingen kommentarer

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at kunne kommenter artiklen.