af Nils Harbo

Lukningen, der den seneste uge har trukket avisoverskrifter i den danske presse, begrædes både af kollegaer i musikbranchen og hos konkurrenten Thomann

4Sounds forretning i København er den eneste tilbageværende forretning, efter 20. september 2019. (Foto fra 4Sounds hjemmeside)

”Det er enormt trist at 4Sound lukker de fire butikker” siger Lasse Thernøe fra Thomann Nordic. ”Selvom 4Sound er en konkurrent, klapper vi absolut ikke i hænderne her. Det er trist for alle mennesker. Både for personalet, der har arbejdet hårdt; og for kunderne. For 4Sound har mange loyale kunder", siger Lasse Thernøe.

"Det er også synd for branchen, for vi har brug for sund konkurrence og dynamik på markedet. Og markedet er der,” fortsætter Thernøe, der påpeger at byder som Odense og Århus nu vil mangle all-round musikforretninger, hvor fx en musikskole kan gå ind købe et digitalklaver, trommesæt, PA og en saxofon på samme tid. 

”Der sker faktisk en rivende udvikling på musikinstrumentmarkedet og kunderne til musikinstrumenter er der. Markedet vokser, det handler blot om at være vågen og være på de rigtige platforme og være der, hvor tingene sker”, mener Thernøe, der selv har lagt mange arbejdsår som tidligere ansat i 4Sound; men nu har en kritisk vinkel på den måde 4Sound er blevet styret på.

4Sounds ejere vil frigøre ressourcer

I den officielle udmelding fra Music Retail Holding, der er investeringsselskabet bag 4Sound, lyder det:  “I en branche hvor kundestrømninger og shoppingvaner forandres, må vi omstrukturere virksomheden for at møde nye udfordringer,” siger Patrik Johansson, Chief Operations Officer i Music Retail Holding. En norskejet kapitalfond, der har bygget sit engagement i Danmark op omkring overtagelse af gamle solide danske musikforretninger som Musikhuset Aage Jensen, Eskildsen Musik og Supersound. Music Retail Holding står også bag den store grossist Luthman Scandinavia. 

“Det er en tydelig trend, at kunderne stiller højere krav, og vi må konstatere at sortiment og service er stærke faktorer. Her er Megastores og e-handel bedst rustet til at møde disse øgede krav”, lyder det videre i pressemeddelelsen fra MRH. 

”Vi vælger derfor at afvikle vores butikker i Aalborg, Aarhus, Esbjerg og Odense for at frigøre ressourcer til at forstærke vores e-handel og flagstore i København. Dette er et led i vores ambition om at kunne tilbyde alle vores kunder et bredere sortiment og mere inspirerende kundeoplevelser. Forandringerne realiseres i efteråret 2019”.

Danske forretninger kørt i sænk

Tilbage hos Thomann Nordic giver Lasse Thernøe udtryk for, at man hos 4Sound ligger som man har redt. ”Det er et stort problem for mange musikbutikker, at fundamentet blev lagt i 80’erne. Det er oldnordisk. I en tid før Internet. Og tingene udvikler sig ikke. 4Sounds ejere har tænkt mere i planøkonomi end i markedsøkonomi og er ikke fulgt med udviklingen. I dag er det kunderne, der bestemmer”, siger Thernøe, der fremhæver at passion og personlig engagement stadig er en vigtig faktor i musikbranchen. 

Han synes det er trist, at hæderkronede forretninger som Eskildsen Musik og Musikhuset Aage Jensen blev overtaget af et stort investeringsselskab og man aner at Thernøe mener Music Retail Holding har kørt forretningerne i sænk. ”Man har ikke prioriteret rigtigt. Ikke haft den rigtige strategi, de rigtige priser og vareudvalget er skrænket voldsomt ind de sidste par år. Man har ikke fulgt med i hvad der sker i tiden og ikke fulgt kundernes ønsker,” lyder dommen fra Thernøe.

De mindre musikbutikker

Grejredaktionen har talt med andre danske musikforretninger, for at få reaktioner på lukningen af de fire 4Sound-butikker

”Jeg er oprigtig ked af at høre om lukningen”, siger Kim Alring,  der er indehaver af Gaya Musik i Holbæk. ”Det er et stort tab for musikbranchen. Og for musikerne. 4Sound har været et fyrtårn i branchen og jeg havde godt set, at de havde klaret det”, forklarer Kim Alring.  ”Og hvor skal musikerne nu gå hen? De vil måske i højere grad søge på nettet og jeg ser jo gerne de går i den lokale musikforretning og får afprøvet instrumenterne. Og leverandørerne vil nu få færre aftagere til deres produkter, så det får også stor betydning for grossisterne.”

Mere plads til mindre forretninger

Lars Green, der har arbejdet i branchen i 46 år og været er indehaver af Lars Green Musik i Taastrup i 34 år har set og fulgt udviklingen i den danske musikbranche tæt i mange år.

”Jeg håber på, at lukningen af de fire butikker giver lidt mere ro på ” lyder hans umiddelbart første reaktion på meddelelsen om lukningen. ”Nu bliver der måske plads til de mindre forretninger, der prioriterer service højt. I både Århus og Odense er der jo mange andre gode forretninger og dygtige mennesker, der driver musikforretninger. I vores branche er entusiasme enormt vigtigt.”

Ikke som at sælge vaskemaskiner

Morten Dybdahl Larsen har en lang karriere i musikbranchen og arbejdet både for Musikhuset Aage Jensen og Knud Eskildsen Musik. I dag driver han Audio Support i Ålborg, der er distributør af mærker som Solomon, Rotosound og Demarzio.

”Det er svært at forudsige, hvad lukningen kommer til at betyde for danske musikere og musikhandlere. Man kunne jo drømme om, det giver plads til de små forretninger, men det tror jeg ikke helt på,” siger Morten Larsen. 
”Musikbranchen i Danmark er meget lille og meget speciel”. Morten Larsen mener nødvendigvis ikke, at det hjælper med megastores. ”I USA har man jo set at trenden med kæmpeforretninger med musikudstyr ikke har været en succes, hvor det ikke har hjulpet at være stor. Det er meget specielt at sælge musikinstrumenter. Jeg tror man skal have et godt forhold og en kærlighed til musikinstrumenter for at lykkes. Det er ikke som at sælge vaskemaskiner eller håndmixere,” siger Morten Larsen og håber afsluttende på, at der kommer nogle gode alternativer i Danmark.

Dedikeret personale

På Facebook kan man læse ord fra en af de ansatte i 4Sound i København, Stefan Kengen. 4Sound i København, der ligger på Landemærket 29 (og tidligere husede Musikhuset Aage Jensen) berøres næppe af lukningerne i provinsen.
Stefan Kengen skriver på Facebook i et opslag med kommentarer til situationen, at mange af de nuværende problemer efter hans opfattelse er skabt på grundlag af beslutninger, der ligger længere tilbage i tiden.
Stefan Kengen er fuld af fortrøstning, føler sig ”kampklar” og har tillid til den nye ledelse. I Ifølge Stefan skal en musikbutik i dag kunne tilbyde oplevelser man ikke kan få på nettet. Og han har hørt kunder sige, at det ikke gør noget at prisen er en anelse højere i butikken, så længe man får en oplevelse med i posen. I kommentarerne roser flere danske musikere iøvrigt som kunder Stefan Kengens indsats og engagement i butikken i København.

Kommentarer fra læserne

Ingen kommentarer

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at kunne kommenter artiklen.