af Nils Harbo

Det kan svære svært at tjene på musik. Mange musikere starter derfor en sidekarriere og opretter en YouTube-kanal. Grejredaktionen ser nærmere på fænomenet.

Engelske Mary Spender har 54.000 abonnementer og 3.2 mio. visninger på sin personlige kanal. Her er hun i gang med at indspille en episode hos Thomann (Foto: Nils Harbo).

Musikbranchen er også begyndt at udnytte de mange vloggers, influencere (eller ”YouTubere”, som de ofte kaldes i Danmark), når det drejer sig om at lancere nye produkter eller styrke sit brand. Ofte sker der product placement i større eller mindre grad på YouTube-kanalerne.

Thomann Musikhaus, der er verdens største on-line musikhandel, har også set potentialet i de mange influencere og inviterede i maj en stribe førende YouTubere indenfor guitar og sangskrivning til hovedsædet Treppendorf i Tyskland.
Thomann gav dem symbolsk ”nøglen til musikhuset” og inviterede dem til at prøve alle de instrumenter, de havde lyst til. I fem dage kørte ”Thomann Gearhead University” og Treppendorf var fyldt med energiske yngre musikere fra bl.a. USA, UK, Irland og Danmark, der med skateboard i den ene hånd og et kamera i den anden hånd producerede indhold til deres respektive YouTube-kanaler. Og det er en win-win situation for Thomann.
For selvom musikhuset betaler flybilletter og ophold for over 20 influencers, vil Thomann samtidig få spotlight på deres forretning og en stribe produkter.

Elguitar og musikbranche

Den 27-årige engelske guitarist og singersongwriter Mary Spender har været på YouTube siden 2006. Men først i 2016 gik hun mere seriøst og målrettet efter en nichemålgruppe, og begyndte at fokusere sit indhold.
”Jeg ville ramme folk, der både kan lide min sangstemme og guitarspil; samtidig med at jeg ville fortælle om min vej gennem musikjunglen,” forklarer Mary Spender, kort efter hun lige har indspillet en ny episode på stedet.
Spender er en talentfuld musiker og hun indspiller også coverversioner af klassiske hits, fra Smells Like Teen Spirit (Nirvana) over Toxic (Britney Spears) til nyere hits som The Shape of You (Ed Sheeran). Coverindspilning er en ret sikker metode at få fans på, fordi man dukker op i søgeresultater, når brugerne søger på kendte numre.

”Jeg startede samtidig et koncept, kaldet ”Tuesday Talks”, hvor jeg bl.a. snakker om musikbranche, karriere og min kærlighed for musik. Ellers måske snarere min kærlighed for musikinstrumenter,” forklarer Mary, der især er glad for elektriske guitarer.
Teknikken er enkel i dag. Hun placerer et  Canon EOS 700D kamera foran sig, kigger på sine noter fra mobiltelefonen og taler til kameraet i inddelte sektioner, som hun senere klipper sammen i Adobe Premiere Pro. Mary Spender virker intelligent og velformuleret og har en klar taktik. ”Jeg samarbejder også med andre YouTubers, laver gæsteoptræden og spiller med dem. Mine videoer efter få dage nå over 20.000 visninger, mens videoer, der er et år gamle nemt når 150.000 visninger.”

Mary Spender har i skrivende stund 54.000 abonnementer, 140 videoer  og i alt 3.2 mio. visninger på YouTube.

Undervisning med humor og skæve vinkler

Tyler Larson er lige fyldt 30 år og har 422.000 følgere på YouTube med over 83 mio. visninger (Foto: Nils Harbo)

Tylor Larsons YouTube-kanal hedder Music is Win.  Den amerikanske guitarist er uddannet på Berklee College of Music. ”Jeg lever af at undervise on-line og begyndte min YouTube karriere i januar 2015. Men det tog dog noget tid, før jeg fandt min stil,” fortæller Tyler, da jeg forstyrrer ham, mens han er i gang med at redigere en af sine videoer på sin Macbook.

”Nu har jeg 422.000 abonnenter og over 83 mil visninger.” Tyler virker rimelig nørdet og en anelse indadvendt, men hans videoer er ret unikke og ofte ret humoristiske. Under sloganet ”Guitar Players Will Get It” bærer videoerne titler som ”How to Tell Your Parents You're a Bass Player” og ”Playing Guitar is like swimming in the Ocean”.
Videoen med guitarduel mellem Metallica og Jimi Hendrix, hvor numrene spilles i de to stilarter er ret sjov. I ”Every Guitar Technique in One Solo” viser Tyler på under 3 minutter over 60 forskellige guitarteknikker i samme solo, rækkende fra alternate picking, bending og tapping osv. og endda spil med tænderne!  
Videoen har pt. 1.4 mio. visninger.

Se Tylor Larssons kanal her:
Tylor Larsson - Music is Win

12-årig dansk pige vil være musiker

Filippa er glad for Yamaha-instrumenter, her ses hun med en Yamaha Revstar (Foto: Nils Harbo)

FilippaQ er en dansk 12–årig skolelev fra Kolding-egnen. Hun vil gerne være musiker og har startet en kanal, hvor man kan følge hendes udvikling.

”Jeg uploadede min første video til Facebook i 2015, da jeg var 9 år gammel og den var der mange, der kunne lide,” fortæller hun. Med hjælp fra far Carl, der også er med hos Thomann, har hun nu startet en kanal, der allerede har vakt en hel del opmærksomhed, da alle vil høre hvor ferm den 12-årige er til at spille og snakke engelsk.

”Jeg får undervisning på en musikskole,” fortæller Filippa, der ofte øver sig i op til 90 minutter om dagen. ”I weekender spiller jeg ofte i timevis!” Musikbranchen har også fået øje på Filippa.
Udover Thomann har Yamaha også været i det venlige hjørne, med det resultat at Filippa i forhold til mange andre unge på hendes alder har ret mange instrumenter. ”Yamaha har også inviteret mig til Fuzz (svensk guitarshow, red.), der finder sted om en uge.”
Filippa forsikrer dog MUSIKERENs udsendte, at hun også får passet sine skolegang. 
Filippa har lavet 224 videoer, har 9.500 abonnenter med over 1.2 mio. visninger.

(Efter sin medvirken hos Thomann steg tallet til 10.700 abonnenter, red).

Besøg FilippaQs YouTube kanal her:
Filippa Q

Fra Vancouver til Hong Kong

Jay Leonard (tv) er canadisk guitarist med YouTube-succes og her hænger han ud med MUSIKERENS grejredaktør Nils Harbo ved Thomanns Gearhead University i Treppendorf (Foto: Torben Kruse).

Med så mange YouTubere samlet på et sted emmer Thomanns Musikhaus af dynamik og rastløs energi. Aftaler laves på stedet og lynhurtigt bliver der lavet video og taget fotos.

Jeg bumper også ind i Jay Leonard Juatco, der er en canadisk guitarist og sangskriver. Han er sessionguitarist med talrige jobs og indspilninger bag sig.
”Jeg startede med at lave videoer for en lokal musikforretning. De mente jeg havde karisma og power,” fortæller Jay, der er uddannet fra Berklee College of Music. Han er meget alsidig og spiller bl.a. meget i Hong Kong med store lokale popnavne, foruden han har produceret musik for TV og Netflix.

”Musikforretningsvideoerne blev en succes, og jeg gik videre til YouTube under navnet JayLeonardJ. Men jeg er nok lidt af en upcoming i det her selskab,” mener Jay, på trods af at han har 13.300 abonnementer og 1.3 mio. visninger.

Se Jay Leonards YouTube kanal her:

JayLeonardJ YouTube

KAN MAN TJENE PENGE PÅ SIN YOUTUBE KANAL?

Jay Leonard (tv.) og Fillippa Q (th.) tjener begge penge på deres YouTube-kanaler (Foto: Nils Harbo).

Det er svært at tjene penge på en YouTube-kanal og YouTube ændrer ofte regler og betingelser. Gennem YouTubes Partner Program kan musikere, der laver video, ”monetize” indholdet. Det betales via en indtægtsandel.

YouTube tjener penge på dine videoer og annoncer via deres reklamepartnere og deler overskuddet med dig, indholdsleverandøren.
Ofte får YouTube 40% og musikeren 60% af nettooverskuddet, men dette tal kan variere, afhængig af aftalen og omstændighederne.

For at kunne være med i YouYubes partnerprogram kræver det at en kanal har nået  4.000 ”watch hours” i de foregående 12 måneder og mindst 1.000 abonnenter, hvilket det kan tage lang tid at opnå.

Kommentarer fra læserne

Ingen kommentarer

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at kunne kommenter artiklen.