af Nils Harbo

Årets Roskilde Festival var udsolgt og samlede igen 75.000 mennesker plus 25.000 frivillige og 5.000 mediefolk på den 166.000 m2 store plads. Omkring 170 bands spillede på i alt syv scener med et kæmpe teknisk setup. MUSIKERENs grejredaktion var backstage med festivalens tekniske scene-chef, Paul Jensen, og fik en snak om lyd, lys og pyroteknik på den store festival.

Paul Jensen er teknisk chef på Roskilde og har ansvaret for scener, lyd, lys og pyroteknik m.v. på hele festivalen.

Veto åbnede på Orange Scene. Foto: Nils Harbo

”Man kan også spille for lavt på Roskilde,” siger Paul Jensen, ”og det ser vi helst ikke!” Roskilde Festival har nemlig en lydpolitik, der bl.a. indebærer, at der hverken må spilles for højt eller for lavt. Paul Jensen mener således, at Pearl Jams lydfolk spillede for lavt i 2000 og dette måske kunne være en medvirkende faktor, da katastrofen indtraf: Ni unge mennesker mistede livet, trampet ihjel under mylder og kaos foran Orange Scene.
For lav lyd, kan bl.a medføre uro og manglende fokus på scenen og musikken.

Paul Jensen kan nævne andre tilfælde på for lav lyd: ”Prince spillede i 2010 og var i perioder også alt for lav, det samme gælder for Coldplay, der i 2009 havde en midtersektion, hvor der simpelthen blev spillet for lavt.” Store dele af publikum gik glip af for meget af musikken – og anmeldere påtalte lyden.

Paul Jensen er blandet de 25 fuldtidsansatte, der arbejder for festivalen året rundt. Foto: Nils Harbo

Paul Jensen er teknisk chef, ikke bare for Orange Scene, men for alle festivalens scener, der tæller syv i alt plus en særlig Skater Scene, der åbner før festivalen starter. Orange Scene har plads til 60.000 tilskuere, mens det største telt Arena kan huse 17.000 festivalgæster. Den 63-årige veteran er en af de 25 fastansatte, der året rundt arbejder på at Roskilde Festival skal blive en god oplevelse for alle parter. Han står også for kontraktforhandlinger med leverandører af sceneteknik, telte, stilladser og alt, hvad der har med showets afvikling at gøre.

Paul Jensen startede som roadie og lydmand, bl.a. for bands om Malurt og har arbejdet i over 20 år for festivalen. ”En af grundene til jeg blev involveret, var bl.a. at jeg sammen med lydfolk fra danske bands Gnags og TV-2 følte vi blev dårlig behandlet af de engelske lydfolk, der stod for lyd på festivalen i sin tid. Jeg gik til Leif Skov (Roskildes tidligere chef, red.) , og rakte ham en lillefinger”. Det blev senere til en hel arm og til sidst hele Paul. Det endte med en udskiftning af det engelske firma og jobbet overgik til danske lydfirmaer og har været det siden. Det er store PA-firmaer som DPA Soundco, Moto og Nordic Rental, der står for lyden på de forskellige scener.

Mange lydfirmaer involveres

”Det er helt bevidst, at vi har forskellige firmaer på hver scene”, fortæller Paul Jensen. ”På den måde yder de alle deres bedste. De er ivrige efter at gøre et godt indtryk, medbringer måske det bedste og ypperste udstyr og gør alt for, at det skal være en god oplevelse.” Og altså bedre, end det job Brittania Row Productions i sin tid gjorde, et lydfirma, der ellers var kendt for sit samarbejde med bl.a. Pink Floyd.

Danske DPA Soundco har base i Glostrup og laver bl.a. sceneproduktion og lyd for Thomas Helmig, D:A:D, TV-2 og Nephew. I 12 år har de stået for lyden på Orange Scene, men i år fik Nordic Rental opgaven. Lydanlægget har en samlet kapacitet på ca. 300.000 watt inkl. delay-tårne. Udstyret på Orange og det største telt Arena er domineret af højtalere og forstærkere fra L’acoustics, men der ses også udstyr fra Meyer Sound. Den foretrukne mixer er på mange af scenerne er klassikeren, den analoge Midas XL 4 og også Midas XL-3 er i brug rundt omkring.

I år var det bl.a. Veto, Kings of Leon, Iron Maiden og Kaizers Orchestra, der prøvede kræfter med scenen. Roskilde og de danske PA-firmaer stiller lydfolk og hjælpere til rådighed og de optrædende skal bruge de faciliteter, der stilles til rådighed. Men ofte kommer de internationale bands med eget monitoranlæg og kan også anvende deres egen mixer, der måske er udstyret med presets og afprøvede niveauer, der sikrer en perfekt lyd.

”Som noget særligt på Roskilde er der jo ikke mulighed for lydprøve i traditionel forstand”, fortæller Paul Jensen. ”I de aftaler, der indgås inden festivalen, fremgår det klart, at bandet ikke kan afprøve lyd ud over frontanlægget. Men de har rig mulighed for at lave ”line check”. Der er også monitormuligheder for FOH (”Front of House” ) - lydmanden, så alt i alt har orkestrene en god chance for at lave god lyd fra første taktslag.

Det er fast arbejde året rundt at få lyd og lys afviklet på en af verdens største musikfestivaler.
Publikum er endnu ikke lukket ind og der laves lyd og lysprøver i timerne op til festivalen starter. Fotos: Nils Harbo

Roskilde Festival har en vedtaget lydpolitik, der bl.a. går ud på at ingen bands må spille højere end 103 dB. Lydpolitikken er blevet udviklet gennem flere år, bl.a. med hjælp fra lydteknikere som Morten Büchtert og Jacob Navne. Det er sidstnævntes system 10Easy, der bruges, når man måler lydstyrken, der fx tages som et gennemsnit over 15 minutter.

Princippet i lydstyringen er at den skal være musikalsk forsvarlig. I udlandet sætter man ofte en limiter ind, så snart lydtrykket når et vist niveau, men i Roskilde mener man ikke det er en god løsning, for det ødelægger musikken og desuden er der en tidsmæssig dimension i den påvirkning øret udsættes for.

10Easy arbejder med et tidsvindue på 15 minutter, svarende til 3-4 numre og kravet om de max. 103 dB gælder så det gennemsnitlige lydniveau. Lydmanden kan følge udviklingen på en skærm og det betyder at et band kan "sætte lyd i banken" ved at spille svagt, og så spille kraftigere når deres hits kommer.

Rasmus V Hansen arbejder for Meyer Sound Europe og er lydmand på Cosmopol, her foran Midas mixerpulten.

Når man taler med lydfolkene bag festivalen, mærker man tydeligt, at branchen er glad for lydnormerne, der som nævnt i indledningen også indebærer, at der ikke må spilles for lavt. ”Man skal huske på, at lydmanden med sin pult sidder i et telt foran Orange Scene og egentlig ikke har en chance for at vurdere hvor godt folk kan høre det helt tilbage på pladsen”, forklarer Paul Jensen, der til gengæld sammen med sine folk har muligheden for at styre niveauet, via de danske lyd og systemfolk, der står for den samlede lydstyrke. ”Der kan dog naturligvis opstå problemer, hvis vi skruer ned og lydmanden skruer mere op!” Lyden vil sandsynligvis blive ”mast” og ”grynet”, øjensynlig fordi et for kraftigt indgangssignalet får systemet til at forvrænge.

FACTS OM LYD OG SCENER

Cosmopol er Roskildes ”urbane” scene, her præsenteres hip hop, r&b, verdensmusik og elektronisk. Billedet er taget under en prøve, få timer før musikken gik i gang. Foto: Nils Harbo

FACTS OM LYD OG SCENER:

Orange

Plads til 60.000 mennesker foran scenen. Består af ca. 1.100 m² telt og 1.086 m² scenedæk. Teltet vejer 3,5 tons. To storskærme på hver sin side af scenen er 54 m², på scenen er der desuden 80 m² skærme. Der er 500.000 watt lys og 275.000 watt lys blandt publikum. Samtidig er der 76 moving heads og 72 blandt publikum. Lydanlægget har en samlet kapacitet på ca. 300.000 watt inkl. delay. Lyden leveres af Nordic Rentals og anlægget består primært af L’Acoustics, men er også sat sammen af d&b og Meyer.

Arena

Største koncerttelt med plads til 17.000 tilskuere. Består af 4.932 m² telt i ståhøjde og 654 m² scenedæk. Hele teltets areal er på 6.450 m². Lyden leveres af Moto og L’Acoustics PA.

Odeon

Har plads til 5.000 tilskuere. Består af 1.922 m² telt og 409 m² scenedæk. Lyden leveres af DPA SoundCo, der primært bruger Coda PA.

Cosmopol

Har plads til 6.000 tilskuere.  Består af 2.950 m² telt i ståhøjde og 476 m² scenedæk. Lyden leveres af ProShop Europe og Meyer Sound.

Pavilion / Pavilion Junior

Har plads til 2.000 tilskuere. Består af 1.134 m² telt og 264 m² scenedæk. Lyden leveres af Comtech, der bruger Meyer Sound PA.

Gloria

Ny scene, plads til 1.000 tilskuere. Består af 800 m² telt og 200 m² scenedæk. Lyden leveres af DPA SoundCo, bl.a. med Nexo PA.

Kommentarer fra læserne

Ingen kommentarer

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at kunne kommenter artiklen.