af Morten Fischer | foto: Ulrik Jantzen

Halfdan E’s tilgang til filmmusikproduktion er, at det spændende lydbillede, der kan fremkalde følelser, opstår, når man blander de akustiske instrumenter med de elektroniske, hvilket afspejler sig i hans instrumentsamling samt de virtuelle instrumenter og lydbiblioteker på computeren. ”Der skal være en originalitet i musikken fra projekt til projekt,” slår Halfdan fast.

// DENNE ARTIKEL SUPPLERER INTERVIEWET MED HALFDAN E I MUSIKEREN OKT. 2012 SIDE 8 //

Et par af Halfdans tricks er for eksempel at pitche en cello ned via computeren:

”Man bliver overrasket over, hvor fedt en cello lyder, når man stemmer den en oktav ned elektronisk.”

 

Det eksperimenterende og legende element er i det hele taget vigtigt for ham:

”Jeg har en stor svaghed for instrumenter, der uden alt for meget besvær kaster noget af sig,” fortæller han og fremhæver sin tuba, der er utrolig god som perkussion-instrument, eller softwaret Reason (www.propellerheads.se), der fungerer som et gammeldags rack med virtuelle maskiner og ledninger, man selv forbinder samt en simpel sequencer.

”Det er meget intuitivt og let at bruge - nærmest som legetøj. Den slags software er guld værd. Og så har jeg en lang række dimser, der bare lyder dårligt på den fede måde.” Han holder fx af sin gamle diktafon med bånd, der kan forvrænge lyd, så det får en ny karakteristik.

Halfdan E med sit impulskøb: en Gretsch Electromatic fra 2010 til 6.500 kr. Men trods sin store samling guitarer, er det ikke de instrumenter, Halfdan E bruger så meget.

Halfdan har naturligvis også en kæmpe samling guitarer og basser: ”Men det er nok det, jeg bruger mindst, for jeg kender det så godt, at når jeg sætter mig ned og spiller på dem, så spiller jeg det samme, hvorimod alle de instrumenter, jeg ikke kan spille på, får jeg enormt meget ud af, fordi jeg ikke aner, hvad jeg foretager mig.”

Computeren er en pc

Halfan E’s lydstudie er bygget op om en Windows-baseret pc, der kører Steinbergs Nuendo (Cubases storebror med flere muligheder for integration af film). Årsagen til pc er dels, at det er blevet en vanesag, og dels at det er billigere at købe en pc. Halfdan skifter computer cirka hvert sjette år og vurderer, at i forhold til den nyligt anskaffede pc til 13-14.000 kr. vil en tilsvarende Mac koste i omegnen af 30.000 kr. ”OSX er et skønt styresystem, men hardwaren er den samme som i en pc – og jeg har alligevel maskinen stående i et skab, så jeg orker ikke betale 16.000 ekstra for et pænt alu-kabinet.” www.steinberg.net/en/products/nuendo.html

  • Af yderligere software bruger Halfdan et hav af VST software-instrumenter, som kører via en VSL Vienna Ensemble Pro, der er en slags server, der sikrer stabiliteten ved afviklingen af VST instrument plugins – men frem for alt kan afvikle instrumenter i 64 bit, selvom DAW’en kører i 32 bit, for på den måde at få adgang til mere ram. Halvdelen af hans plugins er stadig kun 32 bit. www.soundonsound.com/sos/feb10/articles/vslviennaensemblepro.htm
  • Han har et UAD-2 processorkort fra Universal Audio, som igen er med indbygget processorkraft for at kunne køre de tungeste plugins uden at belaste pc’en. www.uaudio.com/uad-plug-ins.html
  • Lydkortet i pc’en er et TC Electronic StudioKonnekt 48, som ”fungerer fremragende i et surround (5.1) setup. Det har bl.a. en super remote med den STORE volumenknap og nogle gode forforstærkere,” forklarer Halfdan. www.tcelectronic.com/StudioKonnekt48.asp
  • Universal Audio 6176 er et rørindgangstrin, dvs. en rørforforstærker med kompressor, som giver den efterstræbte vintagelyd. www.uaudio.com/hardware/channel-strips/6176.html

Mikrofoner

Til optagelser af natur og atmosfære, benytter Halfan in-ear mikrofoner - altså mikrofoner til at placere i ørerne. (Produktfoto fra Soundman.de)

”Den bedste mikrofon har jeg endnu ikke fundet,” proklamerer Halfan E til spørgsmålet. Han har en større samling af mikrofoner til hver deres formål, men den, som han bruger meget, er en Neumann TLM 103 til ca. 6.500 kr. ”En forholdsvis billig mikrofon i mono, som er fremragende og holder til utroligt mange knubs. Den har det hele - bund, top og fasthed i lyden - og så er den støjsvag,” hvilket er vigtigt, når man laver filmmusik, der skal afspilles på store og afslørende biografhøjttalere, lader Halfdan forstå. www.neumann.com/?lang=en&id=current_microphones&cid=tlm103_description

Andre gange har Halfdan brug for en stereomikrofon og bruger så sin Røde-mikrofon, fx ved en akustisk guitaroptagelse.

Til såkaldt ”field recording”, hvor Halfdan går i marken og optager lydeffekter og atmosfære, som fx ”vand, hvor bølgerne slår ind mod stranden”, benytter han nogle tyske Soundman in-ear-mikrofoner, som man sætter i ørerne. ”De lyder pissegodt,” fortæller Halfdan. Formålet med at placere dem i ørerne er, at de skal optage, som det lyder, når man lytter med ørerne. www.soundman.de

Hovedtelefoner og højttalere

Halfdan går efter en neutral lydgengivelse. Derfor disse "billige AKG-hovedtelefoner".

Nogle billige halvåbne AKG-hovedtelefoner, der ikke ”lækrer” lyden til, er alfa omega, som Halfdan udtrykker det. Også med hensyn til studiemonitor-højttalere er den neutrale og analytiske lydgengivelse i centrum for valget af Adam P-11. ”De lyder nogenlunde, som tingene kommer til at lyde i biografen.

Mit bedste instrument

Mundharpen er et af favoritinstrumenterne: Den dukker op på de fleste af mine produktioner, hvad enten den spiller små rytmiske bluesroller, eller jeg står og ånder igennem den og pitcher resultatet ned, så den bare laver en atmosfære.

Det er svært at pege et 'bedste' instrument ud. De kan noget forskelligt og bliver alle sammen brugt til det, de er gode til. Jeg forsøger alligevel:

Nuendo

Alting starter og ender her: min DAW er så meget mere end en blank tavle: Den er i allerhøjeste grad et instrument. Jeg kan indspille en guitar, klippe den i småstumper, vende den om og smide effekter på - det bliver ved med at være nyt og have enorme kreative muligheder. 

Jeg er vokset op med Cubase, men kunne formentlig lave det samme i andre programmer, hvis jeg havde samme intuitive tilgang til dem. Jeg vælger at blive dér, hvor jeg kan arbejde hurtigt og har alting i fingerspidserne. Det er næsten vigtigere, end hvor mange eksotiske features, softwaren har. 

Gretsch Chet Atkins Country Gentleman fra 1963

Jeg købte den i Den Blå Avis for 28 år siden, på et tidspunkt hvor Gretsch blev anset for at være latterligt. Men dén guitar gennem min Dynachord rør-ekkomaskine og min gamle Selmer Twin-Fifty-forstærker - det støjer, brummer og knitrer og tilføjer noget skramlen. Software har den svaghed, at det som regel opfører sig regelret, så må man introducere kaos og utilregnelighed et andet sted.

Gretsch Electromatic fra 2010

Egentlig et impulskøb. Jeg skulle bare have et sæt strenge, og så stod den dér i al sin orangerøde halvakustiske skønhed. Den er ikke dyr, ca. 6.500 kr., men den er vidunderlig at spille på og rasende smuk. 

Min mundharpe

Et skønt og meget demokratisk instrument, som intet koster, kan komme med rundt alle steder og spiller af sig selv - alle kan være med. Den dukker op på de fleste af mine produktioner, hvad enten den spiller små rytmiske bluesroller, eller jeg står og ånder igennem den og pitcher resultatet ned, så den bare laver en atmosfære. Den repræsenterer noget organisk, som spiller godt op imod alt det elektroniske

Min cykel

Åndssvagt, ja - men stort set alle mine idéer dukker op, når jeg cykler, så dét gør jeg så rigtig meget op imod mine deadlines. Jeg tror, det er det her med at foretage sig noget rytmisk, mens opmærksomheden er rettet mod at undgå at blive kørt ned - så går hjernen selv i gang med at komponere et soundtrack. 

Kommentarer fra læserne

Ingen kommentarer

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at kunne kommenter artiklen.