af Nils Harbo

Flemming Madsen og Innovationsnetværket Dansk Lydteknologi var vært ved en workshop i forbindelse med årets Roskilde Festival. Læs reportagen fra workshoppen og kom "backstage" på Roskilde.

Flemming Madsen var vært ved lydseminaret og styrede begivenhederne med hård hånd og megafon. Foto: Nils Harbo

Flemming Madsen fra "Kultur & Kommunikation" er facilitator på netværket Dansk Lydteknologi, og han ledede workshoppen, hvor der også var debat.En af de opgaver netværket arbejder på, er at forbedre akustik og lyd på de danske spillesteder, så både publikum, musikere, arrangør og ansatte opnår bedre oplevelser rundt omkring på koncertstederne.

Efter velkomsten fortæller Flemming Madsen om perspektiverne i workshoppen og den vidensindsamlng, der foregår med henblik på at skabe bedre lyd, ikke bare på Roskilde, men på alle landets spillesteder. Foto: Nils Harbo. 

Danmark er kendt for sine mange dygtige lydfirmaer og blandt deltagerne var Brüel & Kjær, Oticon, Delta, DPA Soundco, DPA Microphones, Stouenborg samt forskere og studerende fra bl.a. DTU (Elektro og Informatik) og AAU Medieteknologi & Akustik. Desuden var en del repræsentanter fra Dansk Live (Danske Koncert og Kulturhuse) med på workshoppen, der bød på interessant vidensdeling om akustik, musik og lyd.

Rasmus V Hansen arbejder for Meyer Sound Europe og er lydmand på Cosmopol, her ved Midas mixerpulten. Bag ham ses en computer med "10easy"-lydmålingssystemet, der sikrer at bands og lydfolk ikke spiller for højt.  Foto: Nils Harbo

Roskilde Festivalen har i mange år arbejdet på at forbedre lyden rundt omkring på sceneren, bl.a ved intensivt målearbejde og indførelsen af et unikt lydmålingssystem, der hedder ”10Easy”. Systemet er opstillet på alle Roskilde Festivalens scener og på mange af landets spillesteder. Mange lydfolk er glade for systemet, der på en god, saglig og musikalsk måde måler det gennemsnitlige lydtryk ved en koncert og advarer lydmanden, hvis der spilles over den tilladte grænse i for lang tid. Ved Roskilde Festivalen er denne grænse 103 dB.

Roskilde Festival har en vedtaget lydpolitik, der bl.a. går ud på at ingen bands må spille højere end 103 dB. Lydpolitikken er blevet udviklet gennem flere år, bl.a. med hjælp fra lydteknikere som Morten Büchtert og Jacob Navne.

Det er sidstnævntes system 10Easy, der bruges, når man måler lydstyrken, der fx tages som et gennemsnit over 15 minutter. Princippet i lydstyringen er at den skal være musikalsk forsvarlig. I udlandet sætter man ofte en limiter ind, så snart lydtrykket når et vist niveau, men i Roskilde mener man ikke det er en god løsning, for det ødelægger musikken og desuden er der en tidsmæssig dimension i den påvirkning øret udsættes for. 10Easy arbejder med et tidsvindue på 15 minutter, svarende til 3-4 numre og kravet om de max. 103 dB gælder så det gennemsnitlige lydniveau. Lydmanden kan følge udviklingen på en skærm og det betyder at et band kan "sætte lyd i banken" ved at spille svagt, og så spille kraftigere når deres hits kommer.

På Dansk Lydteknologis workshop blev der foretaget målinger på festivalpladsen foran Orange Scene. 50 studerende stillede sig op i en ”grid” foran scenen og på pladsen, udstyret med mikrofon og måleapparater, for at registrere lydens spredning og niveau på pladsen. Der blev sendt ”pink noise” ud fra det 300.000 watt store lydanlæg og resultaterne skal senere analyseres af akustikere fra Delta og Oticon-projektet ”Music Forever”. Foto: Nils Harbo

Det gør nas i ørerne, når der kommer "sweeps" og "pink noise" ud af et anlæg, der har en samlet kapacitet på 300.000 watt. Foto: Nils Harbo


Senere var der rundvisning og deltagerne fik et kig ”bag kulisserne” på bl.a. Pavillion, hvor Meyer Sounds Klaus Hansen viste rundt og på ”Cosmopol”, hvor lydtekniker Rasmus V. Hansen fra Proshop fortalte om lyd, lys og visuals på den innovative Cosmopol-scene. Cosmopol-teltet har plads til 6.000 tilskuere og består af 2.950 m² telt i ståhøjde og 476 m² scenedæk. Lyden leveres af ProShop Europe og Meyer Sound.

 

Cosmopol er Roskildes ”urbane” scene, her præsenteres hip hop, r&b, verdensmusik og elektronisk. Billedet er taget under en prøve, få timer før musikken gik i gang.

Foto: Nils Harbo

Roskildes tekniske chef Paul Jensen har ansvaret for hele lyd, lys og sceneproduktionen på samtlige Roskilde Festivals scener. Han kom forbi workshoppen og fortalte om sit arbejde. Foto: Nils Harbo.

Læs seperat interview med Paul Jensen her:
Sådan laver man lyd for 100.000 mennesker

Det danske band Veto åbnede Orange Scene torsdag aften og Roskilde Festival var for alvor i gang. Lyden var fremragende.  Foto: Nils Harbo

Læs mere om netværket for Dansk Lydteknologi her:
www.lydteknologi.dk

Kommentarer fra læserne

Ingen kommentarer

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at kunne kommenter artiklen.