Bolette Roed, foto: Jette Jørs

Hvor spiller du?

Det kommer meget an på, hvem jeg er ude med. Hvis det er i klassiske sammenhænge, så er det tit traditionelle steder som koncertforeninger og kirker. Men hvis det er væk fra dét forum, så kan det være hotelfoyerer, eller steder som Charlottenborg, der fungerer som kunst- og kultursteder. Jeg spiller også på en masse subkultursteder, men igen - det er meget afhængigt af genren, jeg spiller.

 

Hvad kræver du af et spillested?

Altså det vigtigste er jo god lyd, og hvis der ikke er det som udgangspunkt, at der så er mulighed for at få en god forstærkning af lyden og gøre den bedre. Og det er vigtigt, at der er god lyd for både musikerne og publikum, så alle får en god oplevelse. Det er også vigtigt, at der er gode lysforhold, der kan give det rigtige fokus, altså at det ikke er som en dagligstue, hvor hele rummet har cirka lige meget lys. Hvis man er til en koncert, synes jeg, det er vigtigt, at der er plads til musikerne, og at der er det rette fokus for at få optimal oplevelse. Derfor skal der være god stemning og helst ingen støj fra kaffemaskiner og den slags.

 

Hvad kan du bedst lide at spille på - den store festivalscene eller det lille intime spillested?

Der er egentlig ikke noget, jeg bedst kan lide, for det er to forskellige oplevelser, og begge giver mening. I forhold til de store koncertsale spiller jeg nok mest på mindre steder på størrelse med Diamanten eller mindre. Men det kommer an på, om jeg spiller klassisk eller subkulturelt.

 

Hvordan ser du danske musikeres forhold til koncertsale og spillesteder - er I forkælede eller bliver I udnyttet?

Nu er jeg måske ikke den mest kritiske, men generelt synes jeg, forholdene er gode. Og har man specielle krav, må man jo bare kræve dem, inden man kommer hen til stedet. Ofte synes jeg dog, at lyset kan være et problem, især på de små steder, men forplejningen, behandlingen og den opmærksomhed de giver én, er næsten altid fin.
Måske er der dog ikke de helt rigtige spillesteder. På en måde kan man sige, at der ikke er steder nok. Der mangler måske noget mere alsidighed og steder med mere forskellige kvaliteter, som der er i andre storbyer, for eksempel Berlin. Omvendt så er der også mange små steder. Men måske er der så mange små, at de er skjulte. Så måske burde nogle af de små spillesteder gå sammen og lave steder med to-tre scener og så til gengæld forbedre sig. Og blive tydeligere og mere veldefinerede.

 

www.boletteroed.com

APN

Kommentarer fra læserne

Ingen kommentarer

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at kunne kommenter artiklen.