af Karen Bendix

Man behøver ikke være stats- eller kommunefinansieret for at få et spillested eller et koncerthus til at køre. Men det kræver brændende ildsjæle og alle timer i døgnet, når det skal løbes i gang. Til gengæld får man friheden til være herre i eget hus og selv at vælge den musik og de musikere, der skal tegne stedets profil, fortæller Rune Bech fra Jazzhus Montmartre og Mogens Dahl fra Mogens Dahl Koncertsal.

Mogens Dahls koncertsal

Mogens Dahl har med sin private koncertsal en klar profil på husets profil. Musikken, lokalerne, maden og arrangementerne skal udstråle kvalitet, lækkerhed, og at tingene er i orden.

For fem år siden slog dirigent og koncertsalsejer, Mogens Dahl, stalddørene op til sit eget koncerthus på Islands Brygge i København. Lyse venlige lokaler med højt til loftet og akustikken i orden byder publikum og gæster velkommen, og programmet er spækket med kammermusikkens allerbedste navne.

”Lækkerhedsfaktoren” er helt i top på alle niveauer, så også de tunge drenge i erhvervslivet ser potentialet i at lukke musikken ind, når de afholder deres konferencer og arrangementer i staldbygningerne. Og erhvervsliv skal der til for at få et privat spillested som dette til at køre.

”Det er ikke bare lige sådan at drive en koncertsal. Specielt når man ikke modtager offentlige midler. Til gengæld kan jeg så selv bestemme, hvilken musik jeg vil spille. Konglomeratet i min virksomhed er musikken. Så for at få den bedste kvalitet kan jeg gennem udlejning af salene til den tungere del af erhvervslivet og ministerier akkumulere en økonomi, der er stærk nok til at få de bedste musikere og sangere. En bonus er, at de erhvervsfolk, der kommer her til konferencer får musikken og kulturen med sig fra stedet, og ofte kommer som publikum til vores koncerter. På den måde er vi med til at få en ny type publikum til kammermusikken, som måske ellers ikke havde opdaget den,” fortæller Mogens Dahl, der i dag har fem ansatte til at hjælpe sig.

 
Musikerne får mere end tariffen på Jazzhus Montmartre, da det kun er de bedste, der spiller på scenen, fortæller initiativtager Rune Bech. Her afbildet med den nu afgåede musikchef Niels Lan Doky.

Con amore-projekt

I centrum af København åbnede pianist Nils Lan Doky og erhvervsmanden Rune Bech det legendariske Jazzhus Montmartre i Store Regnegade i maj 2010. De to venners private initiativ er siden omdannet til en fondskonstruktion og en selvejende institution for at cementere nonprofit-visionen for det historiske sted. Spillestedet er således en nonprofit forretning, hvor alle involverede i klubben bortset fra musikerne på scenen og café-personalet hos forpagteren arbejder gratis - også initiativtagerne, fortæller Rune Bech:

”Det er et 100 % con amore-projekt for vores vedkommende. 96 % af vores budget er fra sponsorere, støtteforening, billetindtægt, salg af cd’er og udlejning. Kun 4 % af vores årlige budget på syv mio. kr. er endnu offentlig støtte, selvom vi håber på mere over tid. Vi har afsat to-tre år til at få det til at køre rundt, og det kræver, at vi smøger ærmerne op og arbejder hårdt for det. Det er vores egne penge, der er på højkant som indskud i dette, men dem forventer vi nu ikke at få tilbage. Til gengæld har vi en politik om, at musikerne, der spiller her, skal føle sig godt tilpas og have en ordentlig løn, så de får derfor mere end tariffen.”

Montmartre genåbnede 1. maj 2010. Foto: Hasse Ferrold.

Kvalitet er alfa omega

Ligesom hos Mogens Dahl er Jazzhus Montmartre et hus, der skal emme af kvalitet. Med mad fra kokkene fra den tidligere italienske gourmetrestaurant Era Ora og verdensnavne med danske toptalenter på plakaten er det kun A-navne og A-aftener, man operere med, mener Rune Bech:

”Vi er ikke et græsrodsspillested, der skal udvikle nye talenter fra bunden, men et spillested for professionelle musikere og de bedste talenter med kurs mod jazzens verdensscene. Det er et kvalitetsstempel at stå på scenen i Montmartre, og det skal vi kunne garantere vores publikum, der er jazzelskere af alle slags. Vi har en meget bred målgruppe, der er meget svær at definere - ud over, at de alle er vilde med jazz. Det er alt fra studerende, som får 50 % rabat på billetterne, over jazzentusiaster til erhvervsfolk, der tager hele pakken med mad og gode vine. Priserne på vores mad er cafépriser, så alle kan være med. Den publikumsbredde er også det, musike7rne godt kan lide. Vi er blevet virkelig godt modtaget i musikmiljøet pga. den gode stemning og det brede publikum. Bassisten Bo Stief sagde bl.a. forleden, at det er den ultimative jazzscene i Danmark, som man som musiker glæder sig til at komme tilbage til pga. det dedikerede publikum.”

Mogens Dahl
"Vi tager musikerne, når de er sprunget ud som fugl Fønix," fortæller Mogens Dahl, der ikke ser sin koncertsal, som et udklækningssted for vækstlaget.

Som at sælge vaskepulver

På Islands Brygge er publikum lidt smallere, selv om Mogens Dahl jævnligt forsøger at tiltrække et yngre og bredere publikum. Men det er ikke en rolatorklub, slår Mogens Dahl fast:

”De der kommer herud er folk, der godt kan lide, at tingene er i orden, og at her er rent og lækkert. Så musikken skal være af den bedste kvalitet ligesom omgivelserne og maden,” siger Mogens Dahl, der hvert år holder 10 koncerter, hvor der skal være en strygekvartet, en sanger, en pianist, en trio og et kor i blandt. Ud over koncerterne er Mogens Dahls ønske, at huset skal emme af sang. Man synger derfor ofte i forbindelse med arrangementer i huset. Og der afholdes et antal sangaftener i løbet af året, hvor kendte danskere vælger sange og fortæller om valget til publikum.

”Det er ikke mit projekt at bære helt nye ukendte navne frem. Det må være en udfordring for det offentlige at fremme vækstlaget. Så det skal der altså være andre, der gør. Vi tager musikerne, når de er sprunget ud som fugl Fønix. Det er ligesom at sælge vaskepulver. Det skal være kendte navne, ellers sælger de ikke. Så kendthedsfaktoren er afgørende, både når vi laver koncerter og sangaftener,” mener Mogens Dahl, der ofte også selv sætter sig ved klaveret og akkompagnerer en sang til arrangementer i sin smukke stald.

Læs mere om Mogens Dahls Koncertsal her:
www.mogensdahl.dk

Læs mere om Jazzhus Montmartre her:
www.jazzhusmontmartre.dk

Kommentarer fra læserne

Ingen kommentarer

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at kunne kommenter artiklen.