af Martin Blom Hansen

Når Pumpehuset genåbner senere i 2011, er det med Nordisk Film som medspiller. Koncernen byder ind med professionel ledelse og gode indkøbsordninger og vurderer, at der kan skabes forretning i at drive en ny type spillested.

Pumpehuset kan blive en test på en ny type spillested, hvor profilen er elastisk, og hvor Nordisk Film, som den store spiller i underholdningsbranchen, leger med.

Nyheden om, at Pumpehuset genåbner, var ventet. Da det store spillested lukkede i 2010 som følge af underskud og gammel gæld, indbød Københavns Kommune alle til at komme med gode idéer til, hvordan det centralt beliggende sted kunne drives videre. Ikke nødvendigvis som traditionelt spillested, men meget gerne med visioner om nytænkning og plads til andet end koncerter.

Kommunen fik 21 forslag, og vinderkonceptet ligger et sted imellem forventeligt og overraskende. Et nyslået team bestående af på den ene side to unge innovative musik- og kulturarrangører og på den anden side en Tyrannosaurus Rex i underholdningsbranchen.

Den ene del af teamet er makkerparret Ronnie Hansen og Kristoffer Bramsen, der blandt andet har stået bag den elektroniske festival RAW. Ronnie Hansen har siddet i Vegas ledelse, og Kristoffer Bramsen er medstifter af dubstep-eventmagerne OHOI.

Den anden partner er Nordisk Film Biografer. Et selskab under Nordisk Film, der er en del af Egmont-koncernen. Sidstnævnte har netop offentliggjort sit regnskab for 2010 og har med et driftsresultat på over en milliard kroner sat rekord.

Gode til drift og ledelse

Nordisk Film Biografer er kongen på biografområdet. De ejer 16 biografer herhjemme og har omkring seks millioner gæster hvert år. Så de ved noget om drift, ledelse af underholdningshuse og stordrift på indkøbsfronten.

”Vi har en driftserfaring, vi kan bidrage med. Og indkøbsaftaler og den slags, så vi måske kan drive en bedre forretning. Det skal stå sin prøve. Vi mener, der må være en forretning, når så mange mennesker kommer ind og ud af et spillested med tilstrækkeligt mange arrangementer. Lige som der er et forretningsgrundlag for at drive biografer,” siger administrerende direktør i Nordisk Film Biografer John A. Tønnes til MUSIKEREN.

 

Om valget af makkerskabet mellem de to kultur-innovatører og Nordisk Film har Simon Strange (S) fra Københavns Kommunes Fritids- og Kulturudvalg udtalt til Gaffa:

”Vi synes, at det her helt klart var det stærkeste på den kreative side. Det har vi bakket op om, specielt fordi Kristoffer Bramsen og Ronnie Hansen har formået at gå sammen med en partner, der kan styrke den økonomiske side. Nordisk Film har både økonomisk stabilitet og en rigtig god driftsforståelse.”

Storbykultur og stordrift

Indholdet i det nye Pumpehus vil have den urbane kultur som omdrejningspunkt. Ikke kun musik, men også performance, dans, teater, club-arrangementer med mere.

Kristoffer Bramsen forklarer: ”Genrespecifikke spillesteder har en bestemt måde at gøre tingene på. Vi vil gerne gøre det anderledes, hvor vi kan rumme mange forskellige former for kultur. Der er rigtig mange arrangører, der arbejder med meget forskellige koncertformer. Jeg har selv lavet festival og natklubarrangementer, og det arbejder efter en helt anden form end en koncert på to timer. Vi vil tage udgangspunkt i de arrangører, der kender deres kulturer, subkulturer og miljøer og lade dem fortælle os, hvordan de helst vil have det.”

Kristoffer Bramsen mener, at matchet med Nordisk Film er det helt rigtige:

”Nordisk Films Biografer er rigtig gode til at køre nogle huse, hvor der kommer nogle mennesker og får en oplevelse. De er skidedygtige til facility-management. Ronnie og jeg er dygtige til at få kulturindhold til at spille sammen med forretning. Det er oplagt at arbejde sammen.”

 

”De er gode til drift, men også forretningsudvikling. De har jo en masse kunder. Nordisk Film er en del af Egmont, der har en masse kompetencer, vi som Pumpehus kan trække på. Vi behøver som spillested ikke at skulle dække alle funktioner, men kan trække på det apparat, der er i Egmontkoncernen. Det er en stor ressource at have,” pointerer Kristoffer Bramsen.

Vækst - måske

John A. Tønnes fra Nordisk Film Biografer understreger, at man ikke er skråsikre på, at der ligger en forretningsmulighed i Pumpehuset.

”Vi vurderer, at der bør være en forretningsmulighed, og det er en rigtig god måde at få det prøvet af på. Hvis det viser sig, at der kan skabes en forretning her, vil vi da absolut gerne drive flere spillesteder. Det mener vi også, det danske musikliv vil have godt af,” siger John A. Tønnes.
Ifølge Kristoffer Bramsen håber de at kunne køre enkelte arrangementer i foråret og så ellers åbne Pumpehuset med fuld musik i det tidlige efterår.

Kommentarer fra læserne

Ingen kommentarer

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at kunne kommenter artiklen.