af Morten Fischer

Trailerpark Festival foregår 1. til 3. august 2013 i Copenhagen Skatepark. Festivalen startede i 2006. MUSIKEREN sætter fokus på nogle af sommerens festivaler med bands fra det rytmiske vækstlag.

Trailerpark Festival vil give en mindeværdig oplevelse. Derfor gør de meget ud af ophold og forplejning. Rejseomkostninger skal kunstnerne dog selv dække via deres honorar. (Foto: Sploosh.dk)

MUSIKEREN har spurgt en håndfuld af sommerens festivaler om, hvordan musikere og bands kan finde vej til deres programmer, og hvad de får ud af det.

Profil

Trailerpark Festival er en musik- og kunstfestival, som præsenterer både danske og internationale musiknavne, primært indenfor elektroniske, urbane og pop/rock-genrerne.

Booking-kriterier

At vi forelsker os i musikken, et højt aktualitetsniveau og at vi overbevises om artistens liveperformance-evner.

Publikum

5-7.000 mennesker. Billetter: 300 kr. i early bird-forsalg, 450 kr. i almindeligt forsalg. Dørpriser er endnu ikke fastsatte.

Betaling

Ønsker ikke at udtale os om økonomiske forhold.

Forplejning, rejse, ophold

Trailerpark Festival gør en dyd ud af at give alle, gæster og kunstnere, en mindeværdig oplevelse. Derfor gør vi meget ud af ophold og forplejning. Rejseomkostninger skal kunstnerne dog selv dække via deres honorar.

Hvordan kan musikere/bands komme til at spille på festivalen?

Ved at præsentere sig på booking@trailerparkfestival.com og fortælle, hvorfor man lige netop foreslår sig selv til os i festivallandskabet. Vi oplever desværre alt for ofte at bands pitcher sig selv til os, selvom det er i en hel anden verden, eksempelvis traditionelle jazz-ensembler og kopibands. Det undrer mig til stadighed. Det vi leder efter er eventyrlysten, original og udadvendt rytmisk musik, og det er tydeligt for enhver, hvis man kigger på vores tidligere lineups. 

Dernæst har vi som bookere brug for at vide, at bandet har andre veletablerede partnere (f.eks. mediepartnere, management, pladeselskab etc.), som sikrer aktualitet og kommunikation. Selvom vi tit præsenterer helt nye orkestre (og elsker det), så er det nemmere at skabe synergi i fællesskab.

Synlighed

Vi har som sådan ikke et branchefokus. Vores fokus er på eksisterende og potentielle publikummer. Vi har etableret meget store sociale medie-platforme og kommunikerer direkte med vores publikum på disse kanaler.

Desuden supporterer vi naturligvis relevante medier med informationer, interviews og andre ønsker - og vi har mere etablerede mediepartnerskaber med eksempelvis bloggen Fat Berris, magasinet Soundvenue og det tysk/engelske website Resident Advisor.

Slutteligt har vi nogle seje folk på kontoret, der i sommermånederne render rundt på gaderne og laver happenings og andre guerillating med Trailerpark som omdrejningspunkt.

Hvad får et band ud af at optræde på festivalen?

Vi er en lille, men hyggelig og eksklusiv festival, som gør meget ud af de fysiske rammer for koncerterne. Vores scener er meget langt fra de almindelige festivaltelte, men håndbygget fra grunden hvert år og omkranset af en masse visuel kunst og design. Så man får lov til at spille i ekstravagante omgivelser.

Og så mener vi i al ydmyghed, at vi har et meget nysgerrigt publikum, som nyder at opdage ny musik, hvilket jo især er interessant for de nyere bands på vores lineup. 

www.trailerparkfestival.com

Kommentarer fra læserne

Ingen kommentarer

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at kunne kommenter artiklen.