af Martin Blom Hansen

Pengestrømsanalysen fra Statens Kunstråds Musikudvalg viser, at langt de fleste rytmiske koncerter har et tilskuerantal på under 400. De mindre koncerter er livsvigtige og skal i forhold til offentlig støtte prioriteres højt, mener spillestedsleder.

Smalt, anerkendt og vigtigt: Singvogel & Peter Laugesen spillede i 2010 julekoncert på Musikcafeen i Aarhus.

Et nyt ukendt navn trækker sjældent 500 mennesker fra dag ét. Venner, familie og Facebook-fans dukker op til de første koncerter, og måske rykker man op i ligaen, hvis talent, materiale, markedsføring og held går op i en højere enhed.

Spillesteder eller scener med plads til 50-100 mennesker er vigtige rugekasser for nye bands. Men de små spillesteder i al deres mangfoldighed er også vigtige for masser af etablerede kunstnere, som ikke nødvendigvis trækker 500 mennesker til en koncert. Tænk på jazzen. Ingen ved deres fulde fem vil mene, at en fremragende 50+-jazzmusiker, der trækker 70 mennesker og spiller røven ud af bukserne, er et spændende upcoming navn, der nok skal slå igennem en dag og trække fulde huse i Vega.

Pengestrømsanalyse dokumenterer

Sådan spiller klaviaturet ikke, og branchen ved det. Nu er der kommet ekstra talmateriale på bord i form af Statens Kunstråds Pengestrømsanalyse. Cirka 95 af alle rytmiske koncerter herhjemme har et publikumsantal på under 400. Beregninger er foretaget ud fra KODAs opgørelser.

Ud af i alt 55.285 årlige rytmiske koncerter på spillesteder, kulturhuse, festivaler og så videre er 53.221 med under 400 gæster.
Mange af disse koncerter er endda meget langt under. Små og mindre koncerter finder for eksempel på Copenhagen Jazz House, Montmartre, Mojo, Drop Inn, Musikcafeen i Aarhus, Von Hatten i Randers eller Harders i Svendborg. Eller måske endda endnu mindre steder, som når Cafe X har livemusik en onsdag eftermiddag, eller når Galleri Y byder på en koncert til en fernisering.

De små koncerter i flammeskrift

Gitte Nielsen, leder af det regionale spillested Musikcafeen i Aarhus, kåret som årets spillested i 2010, mener, det er kolossalt vigtigt at sikre de små og mindre koncerters eksistens. Både som rugekasser for vækstlag og upcoming bands og for scener for etablerede kunstnere eksempelvis i den smallere ikke-kommercielle afdeling.

"Der SKAL være steder, der kan løfte den opgave. Det er vigtigt, når man planlægger og laver politiske strategier for spillestedsområdet," siger Gitte Nielsen.

 

Hun understreger, at en koncerts værdi hænger nøje sammen med de rammer, den finder sted i. Pengestrømsanalysens tal viser, at efterspørgslen efter små og mindre koncerter tilsyneladende er massiv.

Kommentarer fra læserne

L.P. Simonsen, 08-07-2011 12:04
Sådan, Martin...

Skriv kommentar

Du skal være logget ind for at kunne kommenter artiklen.